kayhan.ir

کد خبر: ۵۸۲۳۳
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۸
پیام حجت‌الاسلام قرائتی به مناسبت ‌ایام محرم

درس‌هایی از کربلا برای امروز ما

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی به مناسبت ‌ایام سوگواری سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) در نامه‌ای با عنوان «درس‌هایی از كربلا» به عزاداران حسینی توصیه‌هایی کرده است. متن پیام به نقل از مهر به ‌این شرح است:
***
بسم‌الله الرحمن الرحیم
حساب امام حسین(ع) از همه كس جداست. وقتی امام حسین(ع) وضع دلخراش مسموم شدن برادرش امام حسن(ع) را دید، گریه كرد؛ ولی امام حسن(ع) فرمود: «لَا يَوْمَ كَيَوْمِكَ يَا أَبَا عَبْدِ اللَّه» هیچ روزی مثل روز تو نیست.
تنها مهمانی كه دوازده هزار نامه دعوت داشت، اما در برابر زن و بچه، آن هم بین دو نهر آب با لب تشنه به شهادت رسید، امام حسین(ع) بود. شهیدی كه بر كشته‌اش اسب تاختند و كودك و جوان و برادر و همه یارانش را شهید كردند. اگر امسال برای بازماندگان قربانیان منا خیمه‌هایی بود تا در آن عزاداری كنند، در كربلا خیمه‌ها را هم سوزاندند.
برادران و خواهران عزیز به عزاخانه امام حسین‌(ع) خوش آمدید.
درس‌های امام حسین(ع)
امام حسین‌(ع) به بشریت آموخت، سر به نی بدهید ولی به نزد ظالم سر خم نكنید.
امام حسین‌(ع) به مسلمانان آموخت: محاصره اقتصادی و حتی نداشتن آب برای طفل شیرخوار بهتر از بیعت با یزید است.
امام حسین‌(ع) آموخت: من و هفتاد و دو یارم در محاصره سی هزار نفر بودیم، پس، از محاصره نظامی نترسید.
امام حسین‌(ع) به مردم ترسو شجاعت و با خطبه‌ها و دعای عرفه به مردم معرفت داد.
شهادت امام حسین‌(ع) با انتخاب، عشق، اخلاص و با هدف مقدس (برانداختن رژیم بنی‌امیه) بود.
امام حسین‌(ع) به ما درس داد كه اگر سرم از تنم جدا شود، اما از قرآن جدا نمی‌شود و روی نیزه هم قرآن می‌خواند.
مشكل كشورهای اسلامی در دنیای امروز، ترس از محاصره اقتصادی، نظامی، سیاسی و تبلیغاتی دشمن است و امام حسین‌(ع) درس مقاومت به بشریت آموخت.
اشك و عزاداری برای امام حسین‌(ع) نشانه قدردانی از شهید، معرفت، شور و مودت اهل‌بیت علیهم‌السلام، تهدید ستمگران و ظالم‌كوبی و مظلوم‌یابی و بصیرت است.
امام حسین‌(ع) با قیام كربلا ثابت كرد كه حفظ اسلام و مقاومت در برابر طاغوت آن‌قدر ارزش دارد كه اگر همه هستی انسان فدا شود، جا دارد.
اگر امروز روسای‌جمهور دنیا بخواهند یك راهپیمایی ده كیلومتری بدون الزام و بودجه راه بیندازند امكان ندارد ولی امام حسین‌(ع) كاری كرد كه بعد از حدود ۱۴۰۰ سال، با یك «یا حسین» تنها در كشور‌ایران هفتاد میلیون عاشق، به خیابان‌ها می‌آیند و گرمای تابستان و سرمای زمستان در‌این حركت تأثیری ندارد.
حركت و قیام امام حسین‌(ع) یك انرژی هسته‌ای بود كه افكار جامد را متلاشی و معرفت و عشق را زنده كرد.
اهمیت فوق‌العاده نماز در نزد امام حسین(ع)
عزیزان! یكی از كارهای زیبای امام حسین‌(ع) نماز او بود، نمازی كه در دو ركعت، حدود سی تیر به سوی او پرتاب شد و او نه تنها از نماز بلكه از مستحبات آن از قبیل اذان و اقامه و جماعت و اول وقت نیز صرف‌نظر نكرد.
همین كه طبل جنگ در روز تاسوعا به صدا درآمد، امام حسین‌(ع) فرمود: جنگ برای فردا باشد زیرا من نماز و تلاوت قرآن را دوست دارم و می‌خواهم یك‌شب دیگر با نماز و قرآن باشم.
امام حسین(ع) به زینب كبری‌(س) فرمود: مرا در نماز شبت دعا كن.
در جبهه‌های جنگ ما نیز، بیش از نود و پنج درصد جوانان رزمنده، بچه‌های مسجد و هیئت بودند.
شما كه در عاشورا، در عزاداری‌ها شركت می‌كنید، یك قرار و عهدی تازه با نماز و امامت داشته باشید.
هر كار خیری انجام دهیم، اگر نماز ما ناقص و مردود باشد سایر اعمال قبول نخواهد شد.
ما در زیارت امام حسین‌(ع) اول به نماز او گواهی می‌دهیم: «اَشْهَدُ انَّكَ قَدْ اَقَمْتَ الصَّلوه»   سپس به شهادت او.
بیائید كاری كنیم كه امام حسین(ع) نیز در لحظه‌ مرگ به ما بگوید: «اَشْهَدُ انَّكَ قَدْ اَقَمْتَ الصَّلوه».
نماز را باید اقامه كرد و اقامه نماز به‌این است كه صحیح، به جماعت و در مسجد انجام گیرد.
جلسات عزاداری را از مساجد جدا نكنیم و اگر با مسجد فاصله است، عزاداری‌ها یا با نماز شروع شود یا با نماز خاتمه یابد.
عزاداری‌های شبانه آن‌قدر طول نكشد كه به نماز صبح لطمه وارد شود.
در عزاداری‌ها از ‌ایجاد ترافیك، زدن طبل‌ به هنگام استراحت مردم، بلند كردن صدای بلندگو، رقابت‌های منفی، كارهای چشم و هم‌چشمی، آهنگ‌های مبتذل، اشعار غلو و مبالغه، برهنه شدن و اموری كه ‌این عزاداری‌های مقدس را از بهترین حالات خارج می‌كند، دوری كنیم.
در پذیرایی از عزاداران، به مسائل بهداشتی و محیط زیست و دوری از اسراف توجه كنیم.
بدانیم از عزاداری‌های ما فیلمبرداری می‌شود و در دنیا پخش می‌گردد. اگر كسی به‌گونه‌ای عزاداری كند كه دشمنان از آن سوءاستفاده كنند و چهره خشنی از اسلام را نشان دهد، ‌این مورد رضای خداوند نیست.
امروز استكبار جهانی از طریق وهابیت، طالبان، داعش و تكفیری‌ها آنچنان چهره خشنی از اسلام معرفی می‌كند كه دنیای سرخورده از كمونیست و سرمایه‌داری به فكر توجه به اسلام نیفتد.
پیامبر اكرم(ص) فرمود: «حُسَيْنٌ مِنِّي وَ أَنَا مِنْ حُسَيْن» : حسین از من است و من از حسینم. آری! بقای دین پیامبر من از قیام حسین است. پس باید مكتب رسول‌الله(ص) در عزاداری‌ها با استدلال معرفی شود، همان‌گونه كه تاكنون بسیاری از معارف اسلام در جلسات عزاداری منتقل شده است.
بیایید با عقل به سراغ استدلال و با اشك به سراغ حماسه و با فریاد، ظالمان را محكوم و از مظلومین دفاع كنیم.
خواننده عزیز، ‌این نامه تذكرات برادرانه‌ای بود از متن اسلام، از معلمی كه حدود سی و پنج سال است از طریق تلویزیون با شما صحبت می‌كند.
از شما می‌خواهم با همین نامه و اطلاعات و مطالبی كه به آن می‌افزایید به اهل خانه و محله تذكر دهید كه قرآن می‌فرماید: «وَ ذَكِّرْ فَإِنَّ الذِّكْرى‌ تَنْفَعُ الْمُؤْمِنين» تذكر برای مؤمنین مفید است و اگر امكان نشر آن را دارید به خاطر معرفی بیشتر كربلا دریغ نفرمایید، زیرا قرآن و اهل‌بیت علیهم‌السلام و معارف دینی برای شخص خاصی نیست بلكه برای همه است. من به شما گفتم و دست شما را می‌بوسم و شما هم ‌این را به دیگران بخصوص افراد محوری و تأثیرگذار در هیئت‌ها منتقل كنید.      
 محسن قرائتی ۲۱ مهر ۱۳۹۴