kayhan.ir

کد خبر: ۵۷۹۵۴
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۲
کار نمایندگان در سه سوت تمام شد

تصمیم ۱۵دقیقه‌ای مجلس برای۱۵ سال!

در حالی که نمایندگان مجلس حدود 200 پیشنهاد برای اصلاح طرح اجرای برجام داشتند، در اقدامی غیرقانونی بدون بررسی این پیشنهادات، مهم‌ترین پرونده سیاست خارجی کشور در کمتر از 15 دقیقه توسط مجلس بسته شد!

سرویس سیاسی -

صبح دیروز نمایندگان مجلس در یک روند حدود 15 دقیقه‌ای ماده واحده و بندهای طرح موسوم به «اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در قبال اجرای برجام» را با 161 رای موافق، 59 رای مخالف و 13 رای ممتنع از مجموع 250 نماینده حاضر تصویب کردند.
الیاس نادران نماینده تهران در جلسه علنی روز یک‌شنبه نکته‌ای را به وکلای ملت گوشزد کرد که در جلسه روز سه‌شنبه همه به عینه واقعیت آن را لمس کردند. او گفته بود؛ « اگر گمان کرده‌اید که در جلسه بعد پیشنهادات خود درباره برجام را مطرح خواهید ساخت تا در باره آن رای‌گیری شود، لاریجانی را نشناخته‌اید‌! » پیش‌بینی نادران در این مورد دیروز تحقق یافت.
روز یک‌شنبه کلیات طرح اجرای برجام در مجلس شورای اسلامی با 135 رای موافق در برابر 100 مخالف و 12 ممتنع به تصویب رسید؛ در آن روز عده‌ای گمان داشتند که روز سه‌شنبه نظرات خود را برای اصلاح جزییات مطرح کرده و کلیات طرح با اصلاحات اعمال شده در روز سه‌شنبه قابل پذیرش است.
در همان روز عده‌ای از نمایندگان با توجه به مشی رئیس مجلس شورای اسلامی که اجازه هیچ تحرکی را به مخالفین نمی‌دهد، تصور اصلاح طرح را ساده‌اندیشانه خواندند و الیاس نادران در تذکری به این مسئله اشاره کرد.
روزنامه شرق در شماره دیروز خود با یک حساب و کتاب از لزوم صرف وقت 57 ساعته برای بررسی 172 مورد پیشنهاد اصلاحی نمایندگان برای طرح اجرای برجام خبر داده و نوشته بود که مجلس چنین فرصتی را نداشته و برجام لاجرم باید اجرایی شود، این پیش‌بینی که ظاهرا از قبل با مدیریت مجلس نیز هماهنگ شده بود، در جلسه علنی دیروز عملی گردید تا نمایندگان در شگفتی تمام تنها شاهد رای‌گیری و رای‌آوری جزئیات طرح فوق باشند!
دروغی که در جلسه علنی گفته شد
در جلسه علنی دیروز اعلام شد که نمایندگان پیشنهادات خود را پس گرفته‌اند، ادعایی که تعدادی از نمایندگان در مصاحبه‌های خود آن را تکذیب کردند.
ابراهیم آقامحمدی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در این راستا ضمن انتقاد از مدیریت رئیس مجلس گفت: این کار که امروز توسط رئیس مجلس انجام شد تزلزل، تضعیف و از راس امور پایین آمدن مجلس است.
وی در گفت‌وگو با «نماینده»، با اشاره به تصویب جزئیات برجام در جلسه دیروز مجلس، گفت: آقای رئیس مجلس برخلاف متن صریح آیین‌نامه اجازه نداد پیشنهادات مطرح شود، متاسفانه در صحن علنی اعلام شد آقایانی که پیشنهاد داشتند پیشنهادهای خود را پس گرفتند. یکی از آقایانی که پیشنهاد چاپ شده داشت بنده بودم، بنده با سایر دوستان هم صحبت کردم هیچ یک از آنها پیشنهادهایشان را پس نگرفته بودند.
به نتیجه رسیدیم نمایندگان حرف نزنند!
در جلسه علنی دیروز مجلس چنان که عنوان شد به هیچ یک از نمایندگان منتقد اجازه اظهار نظر داده نشد که این اقدام در نوع خود در طول تاریخ مجالس کشور بی‌نظیر و بی‌سابقه است.
مهدی کوچک‌زاده نماینده تهران که خود به این شیوه معترض بود، به خبرنگاران گفت: صبح قبل از اینکه شما خبرنگاران به صحن بیایید آقای لاریجانی گفت کشور تصمیم گرفته است پیشنهادهای نمایندگان درباره جزییات طرح مطرح نشود، من پرسیدم چه کسی تصمیم گرفته است که جواب داد همانی که خودت می‌دانی!
وی ادامه داد: ما فقط می‌خواهیم بگوییم این تصمیم طبق فرمایش خود آقای باهنر تصمیم رهبری نیست که به مجلس ابلاغ شده است. این تصمیم لاریجانی و شمخانی است.
البته بعد از اینکه جزئیات برجام  به تصویب رسید، علی لاریجانی رئیس مجلس سخن پیش گفته خود که سکوت و عدم اظهار نظر نمایندگان را به تصمیم در سطح بالا منتسب کرده بود را تصحیح کرده و گفت «اصلاً هیچ بحث رهبری مطرح نبوده است و ایشان در این قضیه نقشی ندارند و این موضوع تصمیم مجلس است و ما نشستیم با هم صحبت کردیم چرا به رهبری وصل می‌کنید؟»
اعتراضاتی که شنیده نشد
در ابتدای جلسه علنی دیروز لاریجانی با اعلام اینکه فرصت اندک است از نمایندگان خواست تذکرات آیین‌نامه‌ای، ‌اخطارهای قانون اساسی و دیگر پیشنهادات خود را راجع به دیگر جزییات طرح مطرح نکرده و اجازه دهند طرح با سرعت بیشتری تصویب شود.
جمعی از نمایندگان که به فرصت نیافتن برای طرح پیشنهادات تذکرات و اخطارهای قانون اساسی خود اعتراض داشتند در جایگاه هیئت رئیسه و نیز مقابل جایگاه تجمع کردند که در این میان محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه نیز که از ابتدا در جلسه حضور یافته بود، صحن را ترک کرد.
مهدی کوچک‌زاده نماینده مردم تهران در مجلس با فریادهایی مکرر ابراز می‌داشت که تصویب طرح اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام تصمیم شخص علی لاریجانی بوده و ربطی به رهبر انقلاب ندارد.
جلسه سرکاری!
پس از تصویب جزییات ماده واحده طرح یک فوریتی اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در قبال اجرای برجام، تعدادی از نمایندگان اصولگرای مجلس نسبت به اقدام رئیس مجلس بر عدم مطرح شدن پیشنهادات طرح مذکور به شدت انتقاد کردند و با صدای بلند در صحن علنی انتقاداتشان را اعلام کردند.
حمید رسایی نماینده مردم تهران بعد از تصویب جزییات این طرح، پلاکاردی که روی آن نوشته شده بود «این قانون‌شکنی رسمی است، مجلس فرمایشی نیست» در دست داشت.
سپس مهدی کوچک‌زاده دیگر نماینده تهران نیز در حالی که به شدت ناراحت بود،‌ با صدای بلند گفت: این تصمیم آنهاست و مجلس به گردن گرفته است.
براساس این گزارش، پس از تصویب جزییات طرح اجرای برجام، علی‌اصغر زارعی در حالی که شروع به اشک ریختن کرد نسبت به روند تصویب جزییات طرح برجام انتقاد کرد؛ سپس برخی نمایندگان اطراف وی حضور یافتند.
ماجرا به همین جا ختم نشد و زارعی که اوضاع مساعدی نداشت به اورژانس مستقر در مجلس منتقل شد تا تحت نظارت پزشکان قرار بگیرد. جمعی از نمایندگان هم به عیادت وی رفتند.
گفته می‌شود دلیل اصلی ناراحتی زارعی به جلسه دوشنبه شب و به بی‌توجهی به توافقات آن بازمی‌گردد.
براساس این گزارش، در این شب جلسه‌ای با حضور علیرضا زاکانی و علی‌اصغر زارعی اعضای فراکسیون اصولگرایان، کاظم جلالی و علاءالدین بروجردی اعضای فراکسیون رهروان و علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی برگزار شد تا جزییات طرح اجرای برجام مورد بررسی و با تعامل اعضای جلسه پیشنهادات برای تغییر در جزییات مورد بررسی و تفاهم قرار گیرد تا در جلسه دیروز به تصویب برسد. اما برخلاف تفاهم صورت‌گرفته، رئیس مجلس اجازه طرح پیشنهادات توافق شده و سایر نظرات را نمی‌دهد و عملا طرح اولیه به تصویب می‌رسد.  
شما آیین‌نامه را زیر پایتان گذاشتید
حمید رسایی نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی طی تذکری در نشست علنی دیروز مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به این اظهارنظر علی لاریجانی رئیس مجلس که براساس کدام بخش آیین‌نامه می‌خواهید تذکر دهید، گفت: کدام آیین‌نامه؟ شما صبح نگذاشتید مخالف و موافق حرف بزنند، اجازه ندادید پیشنهادات مطرح شود.
وی اضافه کرد: شما صبح آیین‌نامه را زیر پایتان گذاشتید، تمام شد رفت، دیگر آیین‌نامه‌ای وجود ندارد.
باید تابع باشید!
رئیس مجلس هم در واکنش به تذکر رسایی اظهار داشت: تذکرتان همین بود؟ راحت شدید! فکر می‌کنم همه نمایندگان در جریان موضوع بودند. شما هم در جریان بودید؛ خوب نیست این‌جور حرف زدن، من و شما باید تابع قواره‌هایی باشیم!
به گزارش فارس، پس از رسایی، کوچک‌زاده هم قصد داشت تذکر دهد که رئیس مجلس از وی خواست تذکرش را در جای خود و در دستور بیان کند. کوچک‌زاده تاکید کرد که تذکرش از سر خیرخواهی است که لاریجانی باز هم تاکید کرد که در جای خود تذکر را بیان کنید.
سوالی که از موافقین برجام
 می‌توان پرسید
روز یک‌شنبه در جلسه علنی پیشنهادی مطرح شد که با مخالفت اکثریت نمایندگان عقیم ماند. پیشنهاد این بود «رای‌گیری برای تصویب طرح اجرای برجام علنی باشد.»
مخالفت نمایندگان با این پیشنهاد در حالی است که موافقین برجام می‌گویند این رای در حمایت از مردم و خواست آنان بوده و این نمایندگان سرافراز هستند.
سوال این جا است که اگر این نمایندگان معتقدند به کشور و مردم خدمت کرده‌اند آیا بهتر نیست با سربلندی نامشان را برای ثبت در تاریخ علنی کنند؟! موافقین برجام از چه نگرانند و چرا اجازه نمی‌دهند تا رسانه‌ها از اسامی موافقین برجام مطلع شوند؟ سوالی که تاکنون کسی بدان پاسخ نداده است.
ادامه جلسه علنی
در جلسه علنی دیروز عبدالرضا ثروتی نماینده مردم بجنورد و مهدی عیسی‌زاده نماینده مردم میاندوآب از سوالاتشان از وزرای کشور و علوم انصراف دادند.
نمایندگان همچنین در ادامه بررسی جزییات طرح اصلاح قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران، با الحاق یک ماده به کل طرح موافقت کردند.
به موجب مصوبه مجلس، شهرداران، مدیران مناطق شهرداری و مؤسسات و شرکت‌های وابسته و دهیاران از عضویت در شورای اسلامی شهر و روستای محل خدمت محرومند، مگر آنکه قبل از ثبت‌نام از سمت خود استعفا نموده و به هیچ‌وجه در آن سمت شاغل نباشند.
در ادامه نمایندگان مجلس رسیدگی به جزییات طرح یک‌فوریتی اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران، ماده 3 این طرح را پس از بحث و بررسی به تصویب رساندند.
به موجب مصوبه مجلس، چنانچه یک یا چند نفر از اعضای شورای شهر به عملکرد شهردار یا عملیات شهرداری به دلیل عدم انجام وظایف قانونی و یا ضعف مدیریت اعتراض یا ایرادی داشته باشند ابتدا توسط رئیس شورا موارد را به صورت صریح و مکتوب به شهردار تذکر می‌دهند.