kayhan.ir

کد خبر: ۵۷۹۳۸
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۴

رئیس کمیسیون تولید ملی مجلس: از رکود خارج نشده‌ایم که به آن بازگردیم

رئیس کمیسیون تولید ملی مجلس با بیان اینکه از رکود خارج نشده‌ایم که به آن بازگردیم گفت: مثبت شدن رشد در سه فصل سال معیار خروج از رکود نیست.


حمیدرضا فولادگر در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به موضوع خروج از رکود و نامه وزرا به رئیس‌جمهور، اظهار داشت: البته رئیس‌جمهور در روزهای گذشته در همایش بخش خصوصی با بیان دیپلماتیک به رکود اذعان داشته و احتمال بازگشت به آن را مطرح کرد، اما معتقدیم از رکود خارج نشده‌ایم که به آن بازگردیم. رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی با بیان اینکه اقتصاد همچنان در رکود است، تصریح کرد: فقط سال گذشته در 3 فصل نسبت به سال 91 و 92 که اوضاع بسیار نامساعد بود، رشد مثبت شد، اما نمی‌توان بر اساس سه فصل نتیجه گرفت که از رکود خارج شده‌ایم.
این نماینده مجلس با اشاره به اینکه گزارش‌های میدانی از سطح واحدهای صنعتی و تولیدی نشان می‌دهد همچنان در رکود به سر می‌بریم، یادآور شد: در مراجعات به مراکز صنفی و تولیدی رکود مشهود است و البته مرکز آمار ایران نیز با گزارش خود این موضوع را ثابت کرده و نامه وزرا مهر تاییدی بر رکود تلقی می‌شود.
عضو کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به روی دیگر سخنان رئیس‌جمهور تاکید کرد: اینکه بخواهیم مردم در جامعه ناامید نشوند کار خوبی است، اما باید راه علاج خروج از رکود را پیدا کرد. در حال حاضر آیین‌نامه‌های رفع موانع تولید پایان یافته و باید دولت به سرعت آن را اجرایی کند.
وی مشکل عمده رکود را عدم نقدینگی و سرمایه در گردش واحدها دانست و افزود: تحریک تقاضا برای حمایت از تولید ضروری است و در این زمینه راه‌های مختلفی وجود دارد که نسبت به اجرای آن باید تلاش کرد.
فولادگر در مورد یارانه پرداختی از محل هدفمندی به تولید، گفت: بر اساس گزارش سازمان مدیریت سال گذشته تنها 400 میلیارد تومان به تولید اختصاص یافت، در حالی که قانون عنوان کرده بیش از 5 هزار میلیارد تومان باید پرداخت شود.
رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی با بیان اینکه شرایط خروج از رکود در کمیسیون بررسی می‌شود، عنوان کرد: هنوز قائل نیستیم که وارد شرایط پساتحریم شده‌ایم، بلکه یک دوره انتقالی است و حتی در شرایط پس از توافق برخی تحریم‌ها لغو نمی‌شود، بلکه تعلیق است، بنابراین باید هم و غم خود را برای خروج از رکود بگذاریم.
وی در پاسخ به این سوال که بسته درمانی اقتصاد جوابگوی نیازها و خروج از رکود است، گفت: تعیین این بسته‌ها خط مشی را تعیین می‌کند، اما توقع داریم که اجرایی شود و در حقیقت لایحه رفع موانع تولید جزیی از بسته حمایتی دولت بود که البته با طرح مجلس ادغام شد و در کنار آن سیاست‌ها و دستورالعمل‌ها از سوی دولت تهیه شد.
فولادگر تاکید کرد: دولت گزارش بدهد که در خصوص اجرای سیاست‌ها و دستورالعمل‌ها برای حمایت از تولید چه اقدام عملی صورت گرفته و اشکالات آن را بازگو کند.