kayhan.ir

کد خبر: ۵۷۷۵۸
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۸
جمعی از كارگردانان جوان تئاتر مطرح كردند

جشنواره تئاتر ايثار، فرصتي براي بيان فرهنگ شهادت از زبان هنر(اخبار ادبی و هنری)

هنرمندان جوان شركت‌كننده در جشنواره تئاتر ايثار از اهمیت پرداختن به مضمون دفاع مقدس در هنر نمایش گفتند.

فهيمه فخرالدين كارگردان نمايش «باد كافر» به نويسندگي امير دژاكام مي‌گويد: جشنواره ايثار رويكرد خوبي دارد و موضوعي را در محوريت خود قرار داده كه ما خودمان درگير آن بوديم و آن را لمس كرديم؛ اكنون نيز از طريق تئاتر آن را به نسل جديدتر انعكاس مي دهيم تا روايت ما از جنگ را ببينند و به همين دليل، آن دوران و آن خاطرات را زنده نگه مي دارد تا فراموش نكنيم براي دفاع از اين آب و خاك، چه زحمت‌هايي كشيده شده و چه خون هايي بر زمين ريخته است.
سعيد زندي يكي از كارگردانان نمايش «وقتي كه ياد مي‌رود» از كرمانشاه نيز تاكيد مي‌كند: در سال‌هاي دفاع مقدس اتفاقات بزرگي افتاده ولي اگر به دست فراموشي سپرده شود، خيانت بزرگي به شهدا،‌ خانواده‌هايشان و همه آنها كه ايثار كردند، خواهد شد.
حسين شهبازي كارگردان نمایش «نامه‌ها» نیز می‌گوید: کلمه ایثار بسیار مقدس است و از ابتدای تاریخ تا امروز در انواع مختلف وجود داشته و در تاریخ ما نیز اوج آن در هشت سال دفاع مقدس دیده می‌شود که رزمندگان ما معنای آن را کامل کردند.ما هم سعی کردیم در نمایش خود، قطره‌ای از این اقیانوس را نشان دهیم و تصویر‌کننده گوشه‌ای از ایثارهایی باشیم که در این هشت سال صورت گرفت. عباس عبدالله زاده نویسنده و کارگردان «تک سرباز» نیز تاکید می‌کند: جشنواره‌ای که به موضوع ایثار و فداکاری و جنگ می‌پردازد، باید دارای ارج و قرب بالاتری در میان مسئولان مستقیم و غیرمستقیم فرهنگی باشد و امکانات بهتری در اختیار گروهها قرار دهند؛ چرا که تمرین گروهها در پلاتوهای خصوصی هزینه زیادی دارد و ما انتظار افزایش کمک هزینه به گروهها در چنین جشنواره‌هایی را داریم.
گفتنی است، پنجمین جشنواره سراسری تئاتر ایثار از 15 تا 20 مهر (امروز) در مجموعه پردیس تئاتر تهران در بزرگراه امام علي(ع)، برگزار می‌شود.