kayhan.ir

کد خبر: ۵۷۵۷۶
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۸
فارین پالیسی:

جمهوری اسلامی تا وقتی انقلابی عمل می‌کند خطرناک است

یک نشریه آمریکایی در گزارشی تاکید کرد که تا زمانی که جمهوری اسلامی انقلابی عمل کند، خطر وجود خواهد داشت.



نشریه تحلیلی فارین پالیسی در مقاله‌ای با عنوان «شرط‌بندی روی اصلاحات و اصلاح‌طلبان در ایران» به بررسی سیاست‌های آمریکا و سرمایه‌گذاری این کشور بر روی برخی جریانات داخلی در پی توافق هسته‌ای پرداخت.
در بخشی از این گزارش آمده است: تا زمانی که جمهوری اسلامی مانند یک نهضت و جنبش (انقلابی) عمل کند، خطر وجود خواهد داشت.
به گزارش جام نیوز، فارین پالیسی افزود: آینده مورد علاقه اصلاح‌طلبان در ایران چندان روشن نیست، زیرا در ایران رهبری در راس قدرت قرار دارد. نظام ایران این توافق را برای تضعیف کنترل خود بر نفوذ غرب و آمریکا رد نکرد، زیرا می‌خواست حاشیه امن انقلاب را از دسترس آمریکا حفظ کند. ما (آمریکا) شکی در تمایل به تغییرات در سیاست ایران نداریم، مشکل اینجاست که آنها ایران را اداره نمی‌کنند.
اقدامات ایران در حمایت از حزب‌الله و اسد، موجب مشکوک شدن کنگره و حفظ تحریم‌های اولیه آنها درخصوص تروریسم و حقوق بشر است.
این نشریه آمریکایی در پایان تاکید کرد: شاید هنوز امیدها برای تغییر خطی ایران به سوی میانه‌رو شدن، وجود داشته باشد.
پیش از این «معصومه ابتکار» رئیس سازمان محیط زیست در مصاحبه با بی‌بی‌سی فارسی گفت بود: توافق هسته‌ای اهرمی در اختیار اصلاح‌طلبان در ایران در مقابل سایر گروه‌های سیاسی قرار می‌دهد.
 مذاکرات هسته‌ای
 بر اساس اولویت‌های امنیت ملی آمریکا بود
«دنیس راس» مشاور اسبق دولت اوباما در امور خاورمیانه در یادداشتی در وبگاه «پولیتیکو» نوشت: اوباما خود را ناگزیر از توافق با ایران می‌دید.
در همین حال، «جاش ارنست» سخنگوی کاخ سفید در کنفرانس خبری گفت: مذاکرات هسته‌ای فقط بر اساس اولویت‌های امنیت ملی آمریکا بود.
ارنست افزود: ما انتظار نداشتیم که ایران بعد از توافق به کشوری همکار و دارای نقش سازنده تبدیل شود.
به گزارش فارس، شورای روابط خارجی آمریکا در گزارشی اعلام کرد: توافق هسته‌ای مرحله جدیدی در سیاست خاورمیانه‌ای ما ایجاد می‌کند.
 بانک‌های اروپایی
 منتظر شفاف‌سازی
 رفع تحریم‌ها هستند
بلومبرگ در گزارشی اعلام کرد: در هفته‌های اخیر نمایندگان  25 شرکت انگلیسی به ایران سفر کردند اما بانک‌های مهم در بین آنها حضور نداشتند.
در ادامه گزارش آمده است: بانک‌های مهم انگلیس و اروپا منتظر شفافیت بیشتر از سوی آمریکا درباره تاثیر تحریم بانکی و نحوه رفع این مسئله هستند.
موسسه مطالعات خاورمیانه واشنگتن نیز در گزارشی اعلام کرد: رئیس‌جمهور ایران برای به حداقل رساندن آسیب‌پذیری خود در برابر روند کند بهبود اقتصادی قدم‌هایی برداشته است، اما با گذشت زمان وقتی لغو تحریم‌ها نتواند گشایش قابل ملاحظه اقتصادی ایجاد کند، چشم انداز سیاسی او آسیب خواهد دید.
تحریم‌های آمریکا و جامعه بین‌الملل علیه ایران تا روز اجرای توافق هسته‌ای که چند ماه دیگر است، خیلی تغییر نمی کند. کاهش قیمت نفت نیز شاید هزینه‌‌ای بیشتر از آنچه که لغو تحریم‌ها عاید ایران می‌کند، از این کشور بگیرد و این موجب می‌شود یک فضای چالش‌برانگیز سیاسی برای حسن روحانی شکل بگیرد.
 تحریم‌ها حداقل تا اواسط سال 2016 باقی می ماند
دلیل اصلی این که اقتصاد ایران از توافق هسته‌ای بهره‌ای نبرده، این است که تاکنون تحریم‌های چندانی لغو نشده است. تحریم‌های قبلی به طور کامل و تا زمان اجرای توافق پابرجا خواهد بود یعنی تا اواسط سال 2016 و البته این نیز به ایران بستگی دارد که تا چه حد به وظایف نه چندان آسان خود عمل کند.
توافق هسته‌ای همچنین موجب نشده است موجی از خوشبینی در بازار ایران به وجود آید.
بیانیه لوزان در ماه آوریل موجب شد شاخص سهام تهران از شصت و یک هزار و پانصد و سی و سه واحد به هفتاد هزار و هشتصد و چهل و چهار واحد برسد. بعد از آن شاخص، نوسان داشت اما پس از توافق هسته‌ای، به تدریج رو به کاهش گذاشت و ششم اکتبر به شصت و یک هزار و دویست و نه واحد رسید.
خلاصه کلام این که تاجران ایرانی خیلی محتاط‌تر از همتایان اروپاییشان به توافق هسته‌ای واکنش نشان داده‌اند.
 تمدید تحریم‌ها با ادعای حمایت ایران از تروریسم!
شبکه خبری فاکس نیوز در گزارشی اعلام کرد: برخی از مقامات ارشد آمریکا در جلسه جمع‌بندی برجام تاکید کردند که همه قوانین قبلی فدرال مربوط به تحریم‌های ایران به قوت قبل سر جای خود می‌مانند.
تا زمانی که رئیس جمهور آمریکا دو مورد «حذف شدن نام ایران از لیست کشورهای حامی تروریسم» و «توقف تلاش‌های ایران برای سلاح‌های کشتار جمعی» را تایید نکند، این قوانین پابرجا می‌مانند.
پایگاه خبری تحلیلی کنسرسیوم نیز در خبری نوشت: نیازی به صرف کردن سرمایه سیاسی توسط اوباما برای پیروز کردن توافق هسته‌ای در کنگره نبود، زیرا محدودیت‌ها و بازرسی‌های شدید در نظر گرفته شده در برجام را برای منافع ایالات متحده مفیدتر می‌داند.
همچنین، «وندی شرمن» معاون سیاسی سابق وزارت خارجه آمریکا در مصاحبه با خبرنگاران گفت: «برجام» بی‌اعتمادی ما به ایران را از بین نمی‌برد.