kayhan.ir

کد خبر: ۵۷۵۰۶
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۷
ر‌ئیس سازمان حج و زیارت خبر داد

کاهش تعداد مفقودان ایرانی فاجعه منا به ٦٧ نفر

رئیس سازمان حج و زیارت اعلام کرد: با شناسایی دو پیکر دیگر از زائران، تعداد مفقودان ایرانی فاجعه منا به ٦٧ نفر رسید.


به گزارش مهر، سعید اوحدی در خصوص آخرین وضعیت مفقودان فاجعه منا گفت: با توجه به اینکه حدود دو هفته از فاجعه تلخ منا می‌گذرد بصورت طبیعی شناسایی هویت پیکرهای پاک عزیزانی که هویت ایرانی بودن آنان برای ما مشخص شده زمان بر خواهد بود.
وی افزود: شناسایی هویت زائران با جدیت توسط گروه‌های تفحص در سردخانه‌های جده و مکه ادامه دارد و امیدواریم شناسایی هویت ۸۷ زائر که باید به ایران انتقال داده شود انجام گیرد و با هماهنگی که برای گرفتن پرواز به ایران انجام خواهد شد، کار انتقال این عزیزان به میهن اسلامی انجام شود.
رئیس سازمان حج با اعلام این خبر گفت: با انتقال این ۸۷ پیکر به کشور تعداد پیکرهای جان باختگان انتقال داده شده به کشور به  ۳۹۵ نفر می‌رسد.
وی افزود: همچنان اطلاع و اثری از ۶۷ زائر عزیزمان نداریم که البته هم از طریق کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در جده و هم از طریق ستاد حج و زیارت در مکه گروه‌های تفحص، کار پیگیری را برای کسب اطلاع از وضعیت این عزیزان ادامه می‌دهند و در صورت یافتن اطلاعات، این موارد به مردم و خانواده‌های این بزرگواران اطلاع رسانی خواهد شد.
اوحدی ادامه داد: جلساتی هم با کنسولگری ایران در جده داشته ایم و اسناد و مدارک سازمان حج و زیارت و مرکز پزشکی حج و زیارت و اطلاعات و آمار جان باختگان، مفقودان و مجروحان حادثه در اختیار آنان قرار داده شده که با توجه به مدیریت و مسئولیتی که دارند، مباحث حقوقی پیگیری خواهد شد.
وی در ادامه از شناسایی دو پیکر جان باختگان ایرانی حادثه منا طی روز پنجشنبه خبر داد و گفت: یکی از پیکرهای شناسایی شده متعلق به سیدحمیدرضا حسینی خبرنگار شبکه خبر است که پیشتر نام وی جزء مفقودان فاجعه منا اعلام شده بود.
گفتنی است، از میان ٤٦٤ جان باخته فاجعه منا، تاکنون پیکر ۳۰۸ زائر به کشور منتقل شده است.
دفن پیکر ۱۴۰۰ نفر از قربانیان
 توسط سعودی‌ها
همچنین رئیس سازمان حج و زیارت در مصاحبه‌ای به شبکه خبر گفت: سعودی‌ها پیکر 1400 نفر از قربانیان فاجعه منا را دفن کرده‌اند که ممکن است برخی از پیکرهای جانباختگان ایرانی نیز بین آنها باشد.
وی ادامه داد: مقامات سعودی می‌گویند از همه پیکرهای دفن شده اثر انگشت گرفته‌اند که این موضوع پیگیری سرنوشت زائران ایرانی را که احتمالاً در میان دفن شدگان هستند، امکان پذیر می‌کند.
تأیید هویت 285 جانباخته در پزشکی قانونی
به گزارش فارس، رئیس سازمان پزشکی قانونی گفت: از کل اجساد قربانیان منا تاکنون 285 جسد تأیید هویت قطعی شده و برای انجام تشریفات قانونی و تحویل به خانواده‌ها، به استان‌های مختلف ارسال شده‌است، در این میان استان‌های خراسان رضوی، گلستان، فارس، مازندران، لرستان و اصفهان بیشترین آمار تلفات را داشته‌اند.
احمد شجاعی خاطرنشان کرد: روند تأیید هویت قطعی 23 تن از جانباختگان منا با روش‌های تخصصی ژنتیک و آزمایش‌های DNA در پزشکی قانونی در حال انجام است. ضمن آنکه اجساد تا زمان تأیید هویت قطعی در مرکز تشخیصی آزمایشگاهی پزشکی قانونی نگهداری می‌شوند.
به گفته شجاعی مراحل تشخیص هویت اجساد در پزشکی قانونی در مرحله اول شامل معاینه اولیه و آنتروپولوژیک است و در صورت عدم تشخیص هویت بررسی‌‌های تخصصی مانند نمونه گیری و DNA انجام می‌شود.
وی تأکید کرد: فرم‌هایی به همین منظور تهیه شده و از طریق سازمان حج و زیارت در اختیار بستگان مفقودین این حادثه قرار گرفته است که تکمیل دقیق این فرم‌ها، کمک قابل توجهی در تسریع امر شناسایی مفقودین حادثه خواهد کرد.
شجاعی افزود: 4 جسد ارسالی به استان‌های گلستان، گیلان و بوشهر که هویت شان تأیید نشد، برای تشخیص هویت به مرکز تشخیصی آزمایشگاهی پزشکی قانونی استان تهران ارسال شدند.
مفقود بودن برخی حجاج‌ایرانی
توطئه‌آمیز بودن فاجعه منا را تقویت می‌کند
در ادامه واکنش‌ها به فاجعه منا، محمد دهقان نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به اینکه از ابتدا برداشتش نسبت به واقعه منا برداشت معمولی نبوده است، گفت: من از ابتدا معتقد بودم که یک جنایت عمدی از سوی آل سعود انجام شده است.
وی تصریح کرد: این فاجعه، توطئه‌ صهیونیست‌هاست که از قبل آن اهدافی را دنبال می‌کنند و آل‌سعود با بی‌تدبیری و بی‌عقلی آن را اجرا کردند و این همه خسارت به جهان اسلام زدند.
دهقان فاجعه منا را موجب لطمه خوردن به آبروی جهان اسلام و جریحه‌دار شدن قلوب مسلمین دانست و گفت: همان گونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند باید ابعاد این حادثه روشن شود.
طبیعی خواندن حادثه منا ساده‌اندیشی است
وی انتظار از مسئولین جمهوری اسلامی را عدم ساده‌اندیشی در این موضوع برشمرد و اظهار داشت: بعضی این فاجعه را طبیعی می‌خوانند که قطعاً ساده‌اندیشی است.
عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: ما البته فعلاً دولت آل‌سعود را صد درصد متهم نمی‌کنیم اما تصور می‌کنیم که احتمال توطئه بودن فاجعه منا بیش از عادی بودن آن است.
وی افزود: اگر این واقعه عادی بوده است چرا جلوی راه حجاج را بستند؟ هر آدم عاقلی می‌فهمد که وقتی جلوی صدها هزار نفر جمعیت بسته شود چنین فاجعه‌ای رخ می‌دهد.
دهقان با طرح این سوال که چرا پس از انجام اشتباه اولیه در بستن راه و تراکم ایجادشده بالای حجاج، راه را باز نکردند، گفت: چرا سعودی‌ها بعد از اینکه حجاج روی هم ریختند نیامدند آنها را نجات دهند؟ چرا هلی‌کوپترهایی که از فراز مسیر رد می‌شدند آبی روی مردم نریختند؟ و چرا پس از حادثه از امدادرسانی به حجاج خودداری کردند؟
وی با اشاره به اینکه مأموران سعودی مجروحان زنده را لابه‌لای اجساد و اموات داخل کاورها کرده و به سردخانه‌ها فرستادند، خاطرنشان کرد: بزرگ‌ترین پرسش ما در این زمینه این است که چرا تعدادی از حجاج ما هنوز مفقود هستند؟ و این مسئله توطئه‌آمیز بودن این موضوع را تقویت می‌کند.
مفقود بودن تعدادی از حجاج ایرانی
 احتمال ربوده شدن را بالا می‌برد
نماینده مردم طرقبه و چناران گفت: مفقود بودن این دسته از حاجیان احتمال ربودن حجاج ایرانی را بالا می‌برد هرچند بعضی مسئولین موضع گرفتند و اعلام کردند هیچ کس ربوده نشده است. اگر کسی ربوده نشده است پس تکلیف این حجاج مفقود را روشن کنید.
وی تصریح کرد: فیلم‌هایی که از این فاجعه پخش شده است نشان می‌دهد که سربازان سعودی بعضی حجاج را از داخل جمعیت آسیب‌دیده بیرون کشیده و با خود می‌برند هرچند ما صد در صد نمی‌گوییم این گونه انتقال دادن صد در صد ربودن بوده است اما بالاخره باید تکلیف این موضوع روشن شود.دهقان رد احتمال هر گونه ربودن حجاج ایرانی را به منزله تبرئه دولت عربستان ذکر کرد و گفت: دولت سعودی یک دولت جنایتکار بوده که میلیون‌ها مسلمان را در این چند سال گذشته آواره کرده و به خاک و خون کشیده است.
وی دولت عربستان را موجب بی‌آبرویی جهان اسلام خواند و اضافه کرد: این دولت، آتشی را در سوریه و یمن به جان مسلمانان انداخته است و کسی نباید درباره این رژیم نالایق هم‌پیمان صهیونیست و آمریکا دچار ساده‌اندیشی شود.عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: مسئولان باید این اتهامات را علیه این دولت مطرح کنند و از رژیم سعودی پاسخ بخواهند.