kayhan.ir

کد خبر: ۵۷۴۷۲
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۶

چرا آمریکایی هااز این سه کلمه وحشت دارند؟

آمریکایی‌ها به خوبی می‌دانند که «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» برای ملت ایران صرفا شعارهایی که سالی چند بار بر دهان بیاورند نیست بلکه جزئی از سبک زندگی مردم جامعه ماست.

میثم انصاری

باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا چندی پیش در هفتادمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل، در حین صحبت‌هایش از شعارهای مردم ایران علیه کشورش انتقاد کرد و گفت که «سر دادن شعار مرگ بر آمریکا اشتغال ایجاد نمی‌کند یا ایران را امن‌تر نمی‌کند. اگر ایران مسیر متفاوتی را انتخاب کند، این برای امنیت منطقه، مردم ایران و جهان، خوب خواهد بود.»
به فاصله کمتر از یک هفته بعد جان کری وزیرخارجه آمریکا با ابراز امیدواری نسبت به ایجاد «تغییر بنیادین» در ایران تصریح کرد که «فکر می‌کنم همه می‌توانند با تغییر لحن و کم کردن از شعار‌ها شروع کنند. اول از همه شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل. داشتن نقشه‌ای برای نابودی اسرائیل به این روند کمکی نمی‌کند».
از صحبت‌های چند روز قبل اوباما در سازمان‌ملل و حرف‌های جان کری در مصاحبه با بی‌بی‌سی آشکار شده که دشمن خیز بلندی برای عبور از خطوط قرمز برداشته و توافق هسته‌ای آرام آرام در حال تبدیل شدن به یک رمز عبور از ارزش‌های جامعه اسلامی ایران می‌شود. ادبیات شماتت آمیز و پر از شرط و شروط اوباما و وزیرخارجه دولت وی نشانگر گستاخ شدن بیش از پیش طرف آمریکایی است چرا که تا قبل از توافق تنها دغدغه آنها محدود‌سازی توان هسته‌ای صلح‌آمیز جمهوری اسلامی ایران بود ولی بلافاصله از فردای روز توافق لحن و فحوای کلام طرف آمریکایی گستاخانه‌تر و زیاده‌خواهانه‌تر شد و صحبت‌هایی از جمله حذف شعار «مرگ بر آمریکا» و عدم حمایت از نهضت‌هایی مثل حزب‌الله  که از شاکله‌های وجودی نظام اسلامی محسوب می‌شوند به میان آوردند.
آمریکایی‌ها به خوبی می‌دانند که «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» برای ملت ایران صرفا شعارهایی که سالی چند بار بر دهان بیاورند نیست بلکه جزئی از سبک زندگی مردم جامعه ماست. «مرگ بر آمریکا» یادگاری از پیر و مراد سفر کرده، امام خمینی‌(ره) است که نمادی از استکبار‌ستیزی و ظلم‌ستیزی  انقلاب اسلامی و نظام برآمده از آن است و آمریکایی‌ها می‌دانند که اگر این شعار را از ملت ایران بگیرند دیگر راهی تا رسیدن به هدفشان که همانا ایرانی غیرانقلابی و فاقد اقتدار است ندارند.
هر ورق از کارنامه دولت آمریکا در قبال ایران  در صد سال اخیر و به خصوص پس از انقلاب اسلامی ننگی پاک نشدنی برای آنهاست و طرف آمریکایی حتی حاضر به عذر‌خواهی از اقدامات سبعانه خود در برابر ملت ایران نشده است. پیش از انقلاب اسلامی دولت آمریکا با حمایت از رژیم‌های دست نشانده پهلوی به غارت و پایمال کردن حقوق حقه ملت ایران پرداخت و پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز آمریکایی‌ها همه تلاش خود را برای سرکوب کردن صدای حق‌طلب و استکبار‌ستیز انقلاب اسلامی ایران انجام داد و از هیچ رفتاری فروگذاری نکرد.
مرگ بر آمریکا با هدف از بین بردن یک وضعیت بد مطرح شده است. وضعیت بد در اینجا همان ادعای رهبری جهانی آمریکا است. نظامی که بر پایه حاکمیت سلطه‌گرا بر کشورها، آداب و رسوم، ملت‌ها و دولت‌ها بنا شده است. مرگ بر آمریکا برای از بین بردن نقشه این نظام سلطه برای برپایی رهبری جهانی آمریکا است، در نتیجه این شعار نه تنها انفعالی بلکه کاملاً فعال و یک راهبرد بلندمدت است.
غرب در مقابل شعار مرگ بر آمریکا از طریق رسانه‌ها، شبکه‌های اطلاعات و امنیتی و شبکه‌های دیپلماتیک و سیاسی با ترفند ترویج ایران هراسی، شیعه هراسی و اسلام هراسی هر روز به بهانه‌ای با استفاده از همه امکانات خون مسلمانان را بر زمین می‌ریزند.
در همین فضا که از یک سو راهبرد مرگ بر آمریکا غرب را ناتوان کرده است و توطئه ایران هراسی به فجیع‌ترین وجه آن در کشورهای عرب و غیرعرب منطقه جریان دارد، آمریکا از ایران می‌خواهد که دست از سر‌دادن این شعار بردارند و حتی به تحریف فرمایشات امام‌(ره) درباره این شعار استراتژیک نیز دست زدند.
شعار « مرگ بر آمریکا» ریشه در آموزه‌های اسلام ناب محمدی‌(ص) دارد که از سوی حضرت امام خمینی (ره) در جامعه بسط و توسعه یافت و جنبشی را شکل داد که در بهمن سال 57 نظام اسلامی را بنیان نهاد. امام راحل در خصوص شعار مذکور می‌فرمایند: بسياري از سران كشورهاي اسلامي به جاي مقابله با اين اعمال وحشيانه و جلوگيري از اين كشتار بي‌رحمانه، به عاملين اين جنايت يعني اسرائيل غاصب، دستمزد داده و او را به رسميت مي‌شناسند و به جاي قطع رابطه با عامل اصلي يعني آمریکاي جهانخوار، هر روز روابط خود را با او محكم‌تر و گسترده‌تر مي‌كنند و گذشته از اينكه خود در سكوت مرگباري فرو‌رفته‌اند، حتي از شنيدن شعار مرگ بر اسرائيل و مرگ بر آمریکا واهمه داشته و به شدت از آن جلوگيري مي‌كنند. «فانا لله و انا اليه راجعون. وسيعلم الذين ظلموا اي منقلب ينقلبون» (صحيفه امام – ج 21- ص 285).
در قسمتی دیگر از صحیفه امام (ره) در خصوص این شعار می‌خوانیم «ما شعار سرنگوني رژيم شاه را در عمل نظاره كرده‌ايم، ما شعار آزادي و استقلال را به عمل خود زينت بخشيده‌ايم، ما شعار «مرگ بر آمریکا» را در عمل جوانان پرشور و قهرمان و مسلمان در تسخير لانه فساد و جاسوسي آمریکا تماشا كرده‌ايم، ما همه شعارهايمان را با عمل محك زده‌ايم.» (صحيفه امام – ج 13- ص 81)
همچنین حضرت امام (ره) تصریح کردند که «خط اين بود كه اصلاً آمريكا منسي بشود. يك دسته شوروي را طرح مي‌كردند تا آمریکا منسي بشود، يك دسته الله اكبر را كنار مي‌گذاشتند، سوت مي‌زدند و كف مي‌زدند آن هم روز عاشورا. خط اين بود كه اين قضيه «مرگ بر آمریکا» منسي بشود.(صحيفه امام- ج 21-ص286)
حضرت روح الله نه تنها موافق حذف شعار «مرگ بر آمریکا» نبودند، بلكه در پيام تاريخي خود در سال 1366 به حجاج، پس از كشتاري كه توسط عوامل سعودي پيش آمد، تصريح كردند كه ان‌شاءالله روزي از كليساهاي جهان ناقوس «مرگ بر آمریکا» را به صدا درآوريم و بیان داشتند که «حتی اگر در تمام آمریکا مسجد بسازند و بالای گلدسته‌ها شعار الله‌اکبر قرار بدهند، هیچ وقت شعار مرگ بر آمریکا را فراموش نکنید؛ چون آمریکا شیطان بزرگ است. از خدا می‏خواهیم که این قدرت را به ما ارزانی دارد که نه تنها از کعبه مسلمین، که از کلیساهای جهان نیز ناقوس مرگ بر آمریکا و ... را به صدا درآوریم».
مواضع و ديدگاه‌هاي حضرت امام خامنه‌اي در مورد آمریکا، هيچ تفاوتي با مواضع حضرت امام(ره) ندارد. معظم له به مناسبت‌هاي مختلف با همان ادبيات صريح و قاطع حضرت امام‌(ره) در برابر آمریکاي جنايتكار موضع‌گيري كرده و نسبت به خطرات غفلت از حيله‌ها و نيرنگ‌هاي آمریکا هشدار داده‌اند. رهبر معظم انقلاب اسلامي در خصوص شعار «مرگ بر آمریکا» مي‌فرمايند: «كسي مرگ بر آمریکا را به ملت ايران ياد نداد، مرگ بر آمریکا از اعماق جان يكايك مردم برآمد.» در زير به مواردي از سخنان امام خامنه‌اي در خصوص شعار «مرگ بر آمریکا» اشاره مي‌شود.«ملت و دولت ايران شجاعانه و بدون هيچ‌گونه هراس، احساسات خود را بر ضد آمریکا بيان مي‌كند و شعار «مرگ بر آمریکا» را از شعارهاي اصلي خود قرار داده است.» «ايني كه شما مي‌بينيد امروز در خيلي از كشورها صداي مرگ بر آمریکا بلند مي‌شود، اين چيز جديدي است؛ اين مخلوق حركت ملت ايران است.» «هرجا اين رئيس‌جمهور نگون‌بخت آمریکا سفر مي‌كند، شما ببينيد مردم چه تظاهراتي عليه او مي‌كنند؛ پرچمشان را آتش مي‌‌زنند؛ «مرگ بر آمریکا» مي‌گويند آدمك او را درست مي‌كنند و آتش مي‌زنند».
««مرگ بر آمریکا» از جمله شعارهايي است كه مردم ايران بدون داشتن هيچ‌نوع ترديدي در مورد درستي آن، در جريان مبارزات برضد طاغوت عليه آمریکا سر داده و اين شعار طي 34 سال گذشته در تمامي مناسبت‌هاي اسلامي، انقلابي و ملي، شعار رايج مردم ايران بوده است. اگر بخواهيم اين شعار را از منظر مردم ايران بررسي كنيم، كفايت مي‌كند كه شعارهاي مردم پس از اقامه هر نماز جماعت را مورد توجه قرار دهيم. شعار «مرگ بر آمريكا» اكنون بخشي از تعقيبات نمازهاي جماعت‌ مردم ايران به حساب مي‌آيد».
در انتها باید به خاطرات خبرنگار آمریکایی که اخیراً به ایران سفر کرده بود اشاره‌ای کنیم و نظر وی را در خصوص شعار « مرگ بر آمریکا» مطلع شویم. جان اسوارز خبرنگار آمریکا که به ایران سفر کرده بود در گزارشی می‌نویسد: برای برخی از آمریکایی‌ها سخت است درک کنند چرا دولت اوباما تا این اندازه مصمم است با ایران برسر قابلیت هسته‌ای اش به توافق برسد، با توجه به اینکه تظاهرات عظیم ایرانی‌ها دائما شعار «مرگ بر آمریکا» می‌باشد. من می‌دانم که این شعار مرا ناراحت می‌کند، چون جزئی از آمریکا هستم و به شدت مخالف مرگ خودم هستم. اما اگر از تاریخچه واقعی‌مان با ایران آگاه شوید، متوجه خواهید شد خاستگاه و منشأ این نفرت و انزجار از کجاست. آنها دلایل قابل فهمی برای عصبانیت و ترس از ما دارند (کارهایی که اگر به عنوان مثال نروژ با ما کرده بود، باعث می‌شد به خیابان‌ها آمده و شعار مرگ بر نروژ سر دهیم) اگر ما هم جای مردم ایران بودیم شعار مرگ بر آمریکا می‌دادیم. متاسفانه، نه تنها آمریکا و متحدانشان اقدامات وحشتناکی علیه ایران انجام داده‌اند، بلکه حتی به اندازه کافی مبادی آداب و با نزاکت نیستیم که آنها را بیاد بیاوریم.