kayhan.ir

کد خبر: ۵۷۲۲
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۱:۳۵
واکنش فعالان سیاسی به بیانیه مداخله‌جویانه وزارت خارجه آمریکا

یانکی‌ها خواب بازتولید فتنه 88 را می‌بینند!

در پی انتشار بیانیه کاخ سفید در حمایت از سران فتنه، کارشناسان و فعالان سیاسی این اقدام را حرکتی مذبوحانه برای بازتولید فتنه 88 توصیف کردند.

در پی انتشار بیانیه کاخ سفید در حمایت از سران فتنه، کارشناسان و فعالان سیاسی این اقدام را حرکتی مذبوحانه برای بازتولید فتنه 88 توصیف کردند.
ابراهیم آقامحمدی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به بیانیه مداخله‌جویانه وزارت امور خارجه آمریکا گفت: این بیانیه نقض آشکار حاکمیت داخلی کشور است و امروز با این اقدامات دیگر آشکار شده است که سران و اهالی فتنه با آمریکا همدست هستند و دیگر جای هیچ شبهه‌ای باقی نمانده است. همچنین دستگاه وزارت خارجه موظف است پاسخ سریع و قاطعی به این بیانیه بدهد زیرا خواسته همه مردم است، در اصل اولین جایی که باید پاسخگوی اینگونه هتاکی‌ها باشد دستگاه سیاست خارجی است.
وی با بیان اینکه مردم این دخالت‌ها را تحمل نمی‌کنند، افزود: صبر مردم لبریز شده است و افرادی که در داخل حرف آمریکا را تکرار می‌کنند مدت‌هاست توسط مردم کنار گذاشته شده‌اند. آن‌ها چشم خود را بر حضور میلیونی مردم در راهپیمایی 22 بهمن بسته‌اند و قصد ندارند از خواب بیدار شوند.
احمد بخشایش نماینده مردم اردستان در مجلس نیز در این مورد گفت: صدور این قبیل بیانیه‌ها و اعلام حمایت‌ها از موسوی و کروبی توسط آمریکا، بیانگر این مطلب است که مسیر این دو نفر در انتخابات و فتنه سال 88 چگونه بوده و همان طور که امام خمینی(ره) گفتند، هرگاه دشمن از شما تعریف کرد، بدانید که ایرادی در شماست.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: دخالت آمریکا در ایران با عنوان آزادی سران فتنه یکی از تبعات ضعف دیپلماسی دولت یازدهم است و مسئولان دستگاه دیپلماسی ما شاید در مذاکرات جدی باشند، اما در برابر اظهارنظرهای مقامات وزارت خارجه آمریکا و کاخ سفید از خود ضعف نشان می‌دهند.
وی تصریح کرد: آمریکایی‌ها سعی دارند تا با عنوان نقض حقوق بشر و آزادی بیان، دایره تحریم‌ها را گسترش دهند و بیانیه اخیر آنها در ارتباط با موسوی و کروبی مقدمه این کار است.
محمدرضا مرندی دبیرکل جبهه دانشگاهیان نیز با اشاره به بیانیه اخیر وزارت امور خارجه آمریکا گفت: این بیانیه بیانگر نقش آمریکا در جریان فتنه 88 است چرا که مسائل داخلی کشورمان به هیچ عنوان به دیگر کشورها مربوط نیست.
وی ادامه داد: تاکنون با سران فتنه سال 88 نظام با رأفت و گذشت برخورد کرده است چرا که اگر این آشوبگری‌ها در هر کشور دیگری اتفاق می‌افتاد عوامل فتنه با مجازات سختی روبه‌رو می‌شدند.
طرح بازتولید فتنه
همچنین محمد کاظم انبارلویی، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی در این مورد گفت: ما همواره این موضوع را مطرح می‌کردیم که سران فتنه به اجانب وابسته هستند و از آنها خط می‌گرفتند ولی عده‌ای بی‌محابانه این موضوع را تکذیب می‌کردند اما امروز بعد از 4 سال دستگاه سیاست خارجی آمریکا با انتشار بیانیه مداخله‌جویانه‌اش رسماً صحبت‌های ما را در این خصوص تأیید کرد.
کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه از نظر غربی‌ها فتنه هنوز پایان نیافته و ادامه دارد، گفت: دشمن در حال بازتولید فتنه 88 است و این موضوع را از طریق رفع حصر سران فتنه دنبال می‌کند و متأسفانه عده‌ای هم در داخل در خط آمریکا همین سیاست را دنبال می‌کنند و به نظرم این یک آرزو و سرابی دست‌نیافتنی برای آنهاست.
انبارلویی تأکید کرد: مردم ما در قیام 9 دی موضع نهایی خودشان را نسبت به سران فتنه اعلام کردند و آنها هرگز اجازه بازتولید نمونه‌ای از فتنه 88 را نخواهند داد.
مهدی فضائلی کارشناس مسائل سیاسی هم با بیان اینکه انتظار داریم وزارت خارجه کشورمان واکنش صریح و قاطعی در قبال این موضع‌گیری آمریکا داشته باشد خاطرنشان کرد: بیانیه وزارت خارجه آمریکا در واقع یک سند و کد دیگری درباره ارتباط جریان فتنه 88 با آمریکا است.
فضائلی ادامه داد: آمریکا در حالی از پوشش حقوق بشری برای چنین دخالت‌هایی استفاده می‌کند که لازم است به آنها یادآوری کنیم اگر نگران حقوق بشر هستند اول تکلیف زندانیان گوانتانامو و وضعیت نامعلوم زندانیانی که در زندان‌های مخفی آمریکا به سر می‌برند را مشخص کنند.
وی با بیان اینکه بیانیه اخیر وزارت امور خارجه آمریکا نشان دهنده تداوم حمایت این کشور از سران فتنه است و از این جهت قابل توجه است گفت: جریانی در داخل کشور نیز همگام با آمریکا این قضیه را دنبال می‌کند که جای تأمل دارد چرا که آنها در واقع همراه با دشمن شماره یک ملت ایران، بحث رفع حصر را دنبال می‌کنند.
دستگاه‌ دیپلماسی پاسخ کوبنده بدهد
یک عضو جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی با بیان اینکه دستگاه دیپلماسی باید پاسخ کوبنده‌ای را به طرف آمریکایی بدهد، گفت: دستگاه دیپلماسی نباید از مردم فاصله بگیرد چرا که مردم در راهپیمایی 22 بهمن همواره آمریکا را شیطان بزرگ دانسته و شعار مرگ بر آمریکا سر دادند بنابراین دستگاه دیپلماسی نیز باید استکبارستیزی را در اعمال خود نشان دهد و این امر پسندیده‌ای نیست که شفاف‌سازی دستگاه دیپلماسی آمریکا نسبت به ایران بیشتر باشد.
مجتبی شاکری حمایت آمریکا از سران فتنه را توهین به آرای ملت دانست و تصریح کرد: مردم در 9 دی به صراحت نظر خود را درباره سران فتنه اعلام کردند و اقدامات آنان را محکوم کردند بنابراین اکنون باید اوضاع را با  دقت و بصیرت رصد کرده و بر آرمان‌های خودمان استوار باشیم.
وی ادامه داد: هفته پیش بود که در تشییع یکی از جانبازانی که در فتنه 88 آسیب دیده بود شرکت کردم بنابراین آنان باید به مجازات اعمال خود برسند و پاسخگوی اقدامات خود باشند.
پرویز سروری قائم‌مقام جمعیت رهپویان نیز این بیانیه را دخالت در امور ایران دانسته و گفت: وزارت خارجه ایران باید از حالت منفعلانه خارج شود و به استراتژی دوگانه غرب و آمریکا پاسخ دهد، آن‌ها همزمان تحریم و مذاکره را دستور کار خود قرار داده‌اند اما هنوز از جانب دستگاه سیاست خارجی کشورمان موضع محکمی اتخاذ نشده است و لازم است تیم دیپلماسی ایران به غرب یادآور شود برخوردهای دوگانه از دور خارج شده است و با ملت ایران باید شفاف و با احترام رفتار شود.
ماهیت سران فتنه بار دیگر افشا شد
محمدحسن قدیری ابیانه کارشناس مسائل سیاسی نیز به ارزیابی بیانیه اخیر وزارت امور خارجه آمریکا در زمینه حمایت از سران فتنه پرداخت و گفت: در زمان فتنه 88 نیز شاهد بودیم که مقامات آمریکایی از برنامه‌ریزی حمایت و هدایت عناصر ایرانی برای رسیدن به اهداف خود در آمریکا سخن می‌گفتند که این  امر نشان‌دهنده آن است که سران فتنه عامل آمریکا و اسرائیل بودند به صورتی که حتی شیمون پرز این افراد را سرمایه‌های رژیم صهیونیستی در ایران خطاب کرد.
قدیری ابیانه با بیان اینکه بیانیه وزارت  امورخارجه آمریکا ماهیت آمریکایی موسوی و کروبی را به اثبات رساند خاطرنشان کرد: این بیانیه نفعی برای آنان در پی نخواهد داشت و تنها ماهیت استکباری آنان را برای همه افشا کرد.
وی با بیان اینکه نظام اسلامی با رأفت بسیاری با آنان برخورد کرده است، اظهار داشت: حکم حقیقی آنان اعدام است چرا که آنان در کودتایی علیه ملت ایران تلاش کردند.
به گزارش فارس، رامین شمسایی عضو شورای تبیین مواضع دانشجویی کشور هم گفت: این ماجرا که وزارت امور خارجه آمریکا درخواست آزادی سران فتنه را می‌کند به لحاظ حقوق بین‌الملل جرم است و این موضوع دخالت صریح و آشکار آمریکا در امور داخلی ایران است.
مسئول سیاسی سابق بسیج دانشجویی دانشگاه علامه افزود: آمریکا خودش در فضای بین‌المللی متهم درجه اول نقض حقوق شهروندی است و اینکه ما را به نقض حقوق شهروندی متهم می‌‌کند و درخواست آزادی سران فتنه را دارد، بسیار عجیب است.
شمسایی تاکید کرد: اینکه آمریکا از سران فتنه با این همه بدنامی و دشمنی با مردم ایران، حمایت می‌کند نشان‌دهنده وابستگی سران فتنه به آمریکا است.
همچنین حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور، با اشاره به طبیعی بودن حمایت آمریکا از سران فتنه تصریح کرد: در دوران فتنه که موسوی و کروبی سردمدار این جریان بودند آمریکا با همه امکانات خود از آنها حمایت کرد و حتی در فضای سایبری نتوانستند از یک شبکه اجتماعی برای حمایت از این جریان بگذرند و تعمیر توییتر را به تاخیر انداختند.
این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به لزوم موضع‌گیری سران فتنه و اعلام برائت از فتنه 88 ادامه داد: از بینات اشتباه سران فتنه این بود که در سال 88 فاصله خود را با دشمن مشخص نکردند در حالی که رهبری بر این امر تاکید داشتند و حتی فرمودند مگر برخی چه غلطی کردند که رئیس‌جمهور آمریکا از آنها حمایت می‌کند؟
وی تصریح کرد: اقدام اخیر وزارت امور خارجه آمریکا در حمایت از سران فتنه، محک خوبی برای خدمات آنها به دشمن است.