kayhan.ir

کد خبر: ۵۷۰۵۰
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۹

دست‌های خبیث در جنایت منا(یادداشت میهمان)

حادثه دلخراش منا بعد از حادثه سقوط جرثقیل در مکه مکرمه به دليل ميزان فراگيري، ابعاد چندگانه و تداوم زماني سریع تبديل به يک سناريوي رسانه شد.
با توجه به شهادت بیش از 5000 حاجی بیت‌الله الحرام و قرائن موجود، قطعا از این فاجعه باید به عنوان يک جنايت ياد نمود که جهان اسلام را مصیبت زده کرد. ابعاد تعمدي بودن و قرائن برنامه‌ریزی و طراحی شده آن هر روز بيش از پيش خود را نشان مي‌دهد.
اولین دلیل بر عمدی بودن این حادثه را باید در رفتار سعودی‌ها جستجو کرد. سعودی‌ها با بروز جنایت خود ساخته، فقط نظاره‌گر صحنه بودند، بدون اینکه کمترین تلاشی برای نجات حادثه دیدگان به عمل آورند. لذا اکثر زائران بیت‌الله الحرام در جلو چشمان ماموران سعودی با لب تشنه جان باختند. اگر دست خباثت آلود سعودی‌ها در پشت پرده این جنایت نبود، با اندک تلاشی می‌توانستند جان بسیاری از زائران را نجات دهند و از عمق فاجعه بکاهند. حتي اگر به تيم پزشکي ایران نیز اجازه می‌دادند وارد شود، جان بسياري از زائران نجات داده می‌شد. اگر تحقیقات حقیقی توسط کشورهای اسلامی البته با حضور جمهوری اسلامی صورت گیرد، دستهای خبیثی در پس این جنایت افشا خواهد شد که تا ابد مدعیان دفاع از حقوق بشر را شرمنده تاریخ و صدالبته حکام بی‌لیاقت و قدرت طلب سعودی را رسوا‌تر و روسیاه‌تر خواهد کرد.
دومین دلیلی که اذهان را متوجه عمدی بودن این جنایت می‌کند، عمل نکردن عربستان به وظایف خود و کارشکنی در رسیدگی به حال مصدومین و روشن شدن وضعیت جان‌باختگان است. اکنون پس از حدود یک هفته عربستان حاضر نیست آمار جان‌باختگان را اعلام کند. براساس اظهارات مقامات دیگر کشورهای اسلامی که اتباع آنها نیز جزء جان‌باختگان هستند، عربستان با انتقال مکرر اجساد به کانتینرهای مختلف قصد دارد آمار واقعی جان‌باختگان را پنهان کند تا از عمق جنایت رخ داده بکاهد و از خشم ملتهای مسلمان در امان بماند. همچنین عدم تحویل اجساد جان باخته به کشورهایشان و تعلل در این امر و تصمیم عربستان برای دفن این عزیران در گورهای دسته جمعی ظن عمدی بودن و برنامه‌ریزی شده این جنایت را قوی‌تر می‌کند.
سومین دلیل، همکاري نکردن عربستان برای روشن شدن ابعاد فاجعه منا و مخفی کردن آثار جرم و پاکسازی صحنه مهر تائید دیگری بر مجرم بودن و دست داشتن سعودی‌ها در این جنایت خواهد بود.
چهارمین دلیل اینکه پايگاه اينترنتي خبري نهرين نت پنجم مهر گزارش داد گزارشهاي سازمان اطلاعات يکي از کشورهاي اروپايي نشان مي‌دهد احتمالا سازمان جاسوسي رژيم صهيونيستي (موساد) برنامه‌ريز فاجعه منا بوده است. شبکه نهرين نت تاکید می‌کند از برخي از دیپلماتهای اتحاديه اروپا اطلاع يافته است که برخي محافل ديپلمات اروپايي در بروکسل براساس گزارش یک کشور اروپایی که در خاورمیانه منافعی دارد، نگران هستند آنچه در رمي جمرات در منا اتفاق افتاد ناشي از يک «عمليات طراحي شده» و از پيش تدارک ديده شده توسط سازمانهاي اطلاعاتي اسرائيلي و سعودي بوده است. براساس گزارش نهرین نت سازمان اطلاعات روسيه در درز دادن چنين اطلاعاتي دست داشته است. این پایگاه خبری تصریح می‌کند «اگر گزارش سازمان اطلاعاتي این کشور اروپايي درست باشد به معناي هماهنگي در سطح بسيار بالا بين موساد و سازمان اطلاعات عربستان است زيرا بدون هماهنگي با سازمان اطلاعات عربستان محال است که مأموران موساد چنين عملياتي را انجام دهند و شايد هم چندين سازمان اطلاعاتي غربي در اين قضيه دست داشته باشند.»
پنجمین دلیل، صافي سعيد نامزد سابق رياست جمهوري تونس در مصاحبه با شبکه تلويزيوني العالم از همکاري شرکت هاي امنيتي اسرائيلي در مديريت حراست حجاج و ايجاد ذهنيت توطئه مشترکي توسط اسرائيل و عربستان سعودي براي کشتار زائران خانه خدا سخن گفته است.
و ششمین دلیل سابقه دست داشتن سعودی‌ها در جنایت‌های مختلف از جمله کشتار مردم بی‌گناه یمن و انداختن تروریست‌های تکفیری دست پرورده خود به جان ملت سوریه و همچنین عربستانی‌الاصل بودن تروریست‌های یازده سپتامبر.
لوران موراويک يکي از نئومحافظه کاران فرانسوي در سال 2002 نوشته بود: سعودي‌ها در تمام حلقه‌هاي ترور فعالند، از طرح‌ريزي گرفته تا تامين منابع مالي، از کارمند گرفته تا سربازان پياده، از ايدئولوگ گرفته تا مشوق. در همه اين حلقه‌ها سعودي‌ها فعال هستند. (7 مهر 94- روزنامه انگليسي اينديپندنت)
هرچند دلایل عمدی بودن این فاجعه انسانی در روزهای آینده بیشتر نمایان خواهد شد، اما توجه به خط خبري و فضاي رسانه‌اي که در این مورد در دنیا دنبال مي شود، ذهن هر تحلیلگر و مخاطبی را بیشتر متوجه دست‌های خباثت‌آلوده پشت پرده آمریکا، رژیم صهیونیستی و حکام آل‌سعود می‌کند.
پرده اول - سناریوی جلوگیری از اتحاد کشورهای اسلامی:
یکی از اهدافی که برای این حادثه متصور است، حفظ فضاي التهاب و بحران در منطقه خاورميانه و ایجاد بدبینی بین کشورهای اسلامی برای جلوگیری از اتحاد کشورهای اسلامی در مقابل توطئه‌های آمریکا در منطقه جهان اسلام، بالاخص منطقه خاورمیانه است که این سناریو به دست نوادگان جوان و بی‌خرد تازه به دوران رسیده آل سعود اجرا شد. چنين ماجرايي حداقل سودش براي قدرت هاي غربي، تقويت بهانه‌هاي حضورشان در اين منطقه و مهمتر از همه تشديد وابستگي شيخ‌نشين‌هاي عربي به غرب و فروش هرچه بيشتر تسليحات‌شان به اين کشورهاي تک محصول نفتي است.
بر همین اساس رسانه هاي غربي و عربي پس از رخ دادن حادثه منا بلافاصله سناريوي تشديد تنش در منطقه و تقابل کشورهای اسلامی را در دستور کار خود قرار دادند. رسانه‌هاي امريکايي و اروپايي تلاش مي کنند تا با دور نگاه داشتن رياض از دیگر کشورهای اسلامی و به خدمت گرفتن حکام دست نشانده این کشور بعنوان عامل تفرقه در منطقه، در اجرای توطئه‌های خباثت آلود خود، مانع از تقويت جايگاه جهان اسلام شوند و به اين ترتيب از شکل‌گيري اتحاد کشورهاي اسلامي منطقه در برابر نظام سلطه ممانعت کنند.
پرده دوم - سناريو ايران هراسي: مي توان گفت که آل‌سعود با کشتار حجاج در منا سعي دارد با جنگ رواني ايران را عامل کشتار حجاج معرفی کند. در حال حاضر شاهد اين هستيم که در فضاي مجازي و شبکه‌هاي اجتماعي به ويژه توئيتر، آل‌سعود اعلام مي‌دارد «ايران تقتل الحجاج» و همزمان نيز خط رواني ديگري پيگيري مي شود به نام «ارهاب الايراني» يعني تروريسم ايراني. در همين ارتباط آل‌شيخ مفتي عربستان اعلام کرد: «برخي حجاج شیعه به دنبال مرگ عمدي در اماکن مقدسه هستند زيرا اعتقاد دارند مردن در اين اماکن پاداش دارد.» لذا اين خط رواني و القائي مي‌خواهد بار جنايت سعودی‌ها را متوجه ايران کرده و نسبت به ايران در جهان اسلام تنفر و وحشت ايجاد کند. البته مقامات سعودی با فرافکنی و رسانه‌های غربی- عربی با اتهام زنی‌های واهی به ایران قصد دیگری هم دارند و آن اینکه جمهوری اسلامی را از پیگیری حقوق زائران، جان‌باختگان و مصدومین این جنایت باز دارد و وادار به عقب نشینی کند که البته سخنان صریح و مقتدرانه رهبر معظم این توطئه سعودی‌ها و فضاسازی‌های رسانه‌ای آنها را خنثی و با شکست مواجه و آنها را مجبور به عقب‌نشینی کرد. لذا با تاکید رهبری، جمهوری اسلامی حقوق زائران و جان باختگان و مصدومین را پیگیری و احقاق خواهد کرد حتی اگر لازم باشد با واکنش سخت و خشن.
پرده‌سوم -  شيعه‌ هراسي و تشديد تقابل مذهبي: گزاره «حادثه منا بار ديگر تنش بين شيعه و سني را به نمايش گذاشت!!»  در اجرای سیاست‌های آمریکا و صهيونيست‌ها، خط خبری ثابت رسانه‌های غربی عربی به ویژه فارسی زبان در چند روز گذشته بود. البته باید توجه داشت آنچه که در فضای رسانه‌ها به اسم اختلاف شیعه و سنی مطرح می‌کنند در اصل بین وهابیت و اسلام است. چرا که سعودی‌های وهابی علاوه بر دشمني با شيعيان با اهل سنت هم مشکل دارند و آنها را خرافات زده مي دانند و در کنار کعبه و در زمان مناسک، اعمال اهل تسنن را نیز خرافه مي‌دانند.
 پرده چهارم- اسلام هراسي: متاسفانه پس از بروز فاجعه منا، رسانه‌ها و سایت‌های وابسته به فرقه صهیونیستی بهائیت و کاربران آنها با عقايد گوناگون و انگيزه هاي متفاوت، با القاء شبهات، انتقام گيري از معتقدين به احکام اسلامي - الهي را با استفاده از احساسات و آلام قلوب بازماندگان اين فاجعه، در دستور کار خود قرار داده‌اند  و لحظه‌اي نيست که تصويري تحريف شده، پيامي کفرآميز و شبهه‌ناک در این شبکه‌ها توليد و منتشر نشود.
پرده پنجم - جنگ قدرت بين شاهزاده‌هاي سعودي :
پيش از مراسم حج اعلام شد ملک سلمان مي‌خواهد به زودي از قدرت کناره‌گيري کند و پسرش محمد بن سلمان را به عنوان جايگزين خود منصوب نمايد. محمدبن سلمان که با حمایت آمریکا و به بهانه جنگ يمن پله‌هاي قدرت را در دربار آل سعود خيلي سريع طي کرد، براي ادامه مسير قدرت‌طلبي با مانعي به نام محمد بن نايف مواجه است که وليعهد و رئيس عالي مراسم حج است. لذا در این پرده‌ تحليلگران معتقدند حوادث حج امسال بويژه کشتار حجاج در منا از سوي محمد بن سلمان طراحي شده تا محمد بن نايف به عنوان وليعهد و مسؤل اداره حج را به بي‌کفايتي متهم ‌سازد و عملا مسير کنار گذاشتن وي را آماده ‌سازد.  برخي منابع تاکید دارند خبر حضور محمد بن سلمان در منا و بسته شدن راه‌ها برای عبور وی  در دایره جنگ قدرت سعودی‌ها توسط جناح محمد بن‌نايف افشا شده است.
پرده‌ششم - سناریوی تحت شعاع قرار دادن تحولات يمن و سوريه:
آمریکا و عربستان با وجود بیش از پنج سال از ایجاد داعش و گروهای تروریستی تکفیری و همه گونه حمایتهای سیاسی و مالی و تسلیحاتی از آنها برای سرنگونی بشار اسد و تضعیف خط مقاومت، اکنون با ایستادگی ایران و روسیه با شکست مواجه و مجبور شد در مواضعی آشکار از سیاست سرنگونی بشار اسد عقب‌نشینی کند و اسد را بعنوان راه حل سیاسی بحران سوریه بپذیرد. حمله آل‌سعود به يمن نیز با چراغ سبز آمریکا بعد از 6 ماه همچنان ناکام مانده و هر روز مقاومت یمنی‌ها بیشتر می‌شود. لذا با طراحی توطئه فاجعه منا تلاش می‌کنند افکار عمومی منطقه و دنیا را از این شکست‌ها منحرف کنند.
و پرده‌هفتم - تحت‌الشعاع قرار دادن فضای شکل گرفته پس از توافقنامه هسته‌ای یا برجام:
در این سناریو تلاش می‌شود با فضای رسانه‌ای که در جهان و منطقه حول فاجعه منا شکل داده شده، از اهمیت بحث‌های منتقدان این توافقنامه هسته‌ای هم در ایران و تا اندازه‌ای در آمریکا بکاهند تا اهداف و سرانجام برجام همچنان در هاله‌ای از ابهام باقی بماند.  تحت‌الشعاع قرار دادن طرح مسئله نفوذ آمریکا در ایران با سوء‌استفاده از توافق هسته‌ای که از سوی رهبر معظم انقلاب بیان شده باید بعنوان یکی دیگر از اهداف طراحان جنایت منا مورد تحلیل قرار گیرد.
نکته مهم اين است که نبايد در دام طراحان اين سناريوها افتاد و مواضع و سخنان ما تطهیر‌کننده دامن آل سعود از این جنایت باشد، آن گونه که سخنان و مواضع رئيس دفتر یکی از شخصیت‌های سیاسی کشور در اولین ساعات وقوع فاجعه منا دستمایه رسانه‌های غربی و عربی شد. العربیه و الشرق‌الاوسط مدعی شدند رئیس دفتر این شخصیت سیاسی با اشاره به اینکه بارش هشت ميلي‌متري در تهران نيز باعث کشته شدن دهها نفر شده، از مسئولان کشور خود خواسته قبل از روشن شدن نتيجه تحقيقات، مقامات سعودی را سرزنش نکنند!!!

دکتر محمدحسین محترم