kayhan.ir

کد خبر: ۵۷۰۲۹
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۳
با استقبال مقامات بلندپایه صورت گرفت

بازگشت پیکر مطهر اولین گروه از جان‌باختگان فاجعه منا

روز گذشته اولین گروه از پیکرهای جان‌باختگان منا به کشور بازگشت و مورد استقبال سران قوا قرار گرفت. مراسم تشییع این حجاج مظلوم امروز صبح در تهران انجام می‌شود.
سرویس سیاسی –

464 حاجی ایرانی که لباس احرام پوشیده بودند این لباس سفید تبدیل به کفن آنان شد تا نشانی باشد بر بی‌کفایتی حاکمانی که خود را خادم حرمین شریفین می‌دانند و به فرموده حضرت روح الله خائنین به حرمین شریفین هستند و مستحق لعن و نفرین ابدی مومنین .
 دیروز قبل از ظهر هواپیمای حامل ابدان مطهر 104 جان‌باخته منا وارد کشور شد و در مراسمی رسمی سران قوا، رئیس دفتر مقام معظم رهبری و جمع دیگری از مسئولان و از جمله نمایندگان مجلس به این پیکرهای مطهر ادای احترام کردند.
با وجودی که مسئولان امر از مردم خواسته بودند تا در فرودگاه مهرآباد برای استقبال از این بدن‌های مطهر حاضر نشوند ولی مردم عزادار به صورت گسترده و با چشمانی اشکبار پشت درهای ورودی سالن فرودگاه چشم انتظار بودند تا بلکه بتوانند اندکی از داغ مصیبتی عظیم که بر دوش خانواده‌های مصیبت زده سنگینی می‌کرد را بر دوش خود بکشند و با هم وطنان خود همدردی کنند.
پیکرهای از حج برگشته بر دوش نیروهای دژبان ارتش با نواختن مارش عزا از روی فرش قرمزی که مزین به گل‎های معطر بود، به سمت جایگاه رفت و سران قوا به منظور ادای احترام به اطراف این اجساد مطهر آمدند و هر کدام شاخه گلی را روی تابوت‌ها گذاشتند.
پس از ادای احترام سران قوا به پیکر قربانیان فاجعه منا، دکتر روحانی برای سخنرانی پشت تریبون رفت.
لازم باشد از زبان اقتدار استفاده خواهیم کرد
حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در مراسمی که به مناسبت ورود اجساد جان‌باختگان حادثه منا به کشورمان صبح دیروز و با حضور سران سه‌ قوه برگزار شد با تسلیت این فاجعه به خانواده‌های داغدار ،‌اظهار داشت: نخستین گام از اقداماتی که قرار بود دولت جمهوری اسلامی ایران انجام دهد به منصه ظهور رسید و امروز تعدادی از قربانیان حادثه منا به کشور بازگردانده شدند و قرار است طی مراسمی رسمی در استان‌هایی که حجاج آنها کشته شده‌اند، مراسم برگزار شود.
روحانی شناسایی سایر اجساد حجاج ایرانی را دومین اقدام ضروری دانست که باید انجام بگیرد و تأکید کرد: باید روشن شود که آیا افرادی در این حادثه مقصر بوده‌اند یا نه ؛ چنانچه ثابت شود که عده‌ای از مأمورین مقصر بوده‌اند به هیچ عنوان از خون عزیزانمان نخواهیم گذشت.
رئیس جمهور با بیان اینکه زبان ما زبان عواطف، برادری و ادب بود، اظهار داشت: در جای لازم از سوی جمهوری اسلامی ایران زبان دیپلماسی استفاده شد اما چنانچه لازم باشد جمهوری اسلامی ایران از زبان اقتدار خود نیز استفاده خواهد کرد.
روحانی تصریح کرد: حقیقت این مسئله باید بطور کامل و از طریق یک کمیته حقیقت‌یاب با حضور همه ملت‌های اسلامی روشن شود و کشورهای اسلامی بدانند که چرا این فاجعه به وقوع پیوست و مطمئن شوند که در سال‌های آینده دیگر شاهد چنین حادثه‌ای نخواهند بود.
وی با تأکید بر اینکه در این آزمون ملت و مقامات جمهوری اسلامی ایران از این آزمون سرافراز بیرون آمدند به تلاش و اقدامات وزرای بهداشت، کشور، خارجه و سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری اشاره و خاطرنشان کرد: از مقام معظم رهبری به خاطر درایت و بیان مقتدرانه‌شان در این حادثه و فاجعه تشکر می‌کنم و امیدواریم که شاهد اتحاد، وحدت و همبستگی در کشور باشیم.
همه احتمالات را بررسی می‌کنیم
حجت الاسلام سیدمحمود علوی وزیر اطلاعات نیز در حاشیه مراسم استقبال از پیکر جان‌باختگان حادثه منا در فرودگاه مهرآباد در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا وزارت اطلاعات به اطلاعاتی درباره از پیش طراحی شدن حادثه منا دست یافته است گفت: هنوز به چنین نتیجه‌ای نرسیدیم اما همه چیز محتمل است.
وی خاطرنشان کرد: همه احتمالات را مورد کار کارشناسی قرار می‌دهیم و نتیجه آن را به استحضار ملت خواهیم رساند.
وزیر اطلاعات همچنین گفت: حکومت عربستان اگر در همان لحظه اول احساس همدردی می‌کرد و روش انسانی و اخلاقی را در پیش می‌گرفت قطعا بر روی نگاه ملت‌های دنیا تأثیرگذار می‌توانست باشد اما متأسفانه حکومت عربستان به جای برخورد انسانی و عاطفی روش نابخردانه و غیرعاقلانه‌ای را در پیش گرفت که این قضیه صورت فاجعه را به جنایت تغییر داد.
پیگیری حقوقی حادثه منا را دنبال می‌کنیم
محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت نیز پس از پایان این مراسم در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ما اکنون در حال انتقال پیکر جانباختگان به کشور هستیم و همچنین حضور سایر حجاج ایرانی را به داخل کشور فراهم می‌کنیم.
وی همچنین تاکید کرد: پیگیری حقوق جانباختگان حادثه منا را دنبال خواهیم کرد.
دعوت دولت از مردم
هیئت دولت در بیانیه‌ای از عموم مردم برای شرکت در مراسم تشییع و یادبود جان باختگان فاجعه منا که روز یک شنبه در تهران و همه استان‌های کشور بطور همزمان برگزار خواهد شد دعوت به عمل آورد.
در اطلاعیه دولت آمده است: هیئت دولت جمهوری اسلامی این مصیبت بزرگ را به ولی عصر امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، مقام معظم رهبری، بازماندگان و عموم ملت مسلمان ایران تسلیت می‌گوید و همگان را به شرکت در مراسم یادبود و بزرگداشت این عزیزان که در تهران و همه استانها و به صورت همزمان برگزار می‌شود، دعوت می‌نماید.
در ادامه این اطلاعیه تصریح شده است: این مراسم در تهران در حسینیه امام خمینى با حضور مقام معظم رهبری، رئیس جمهور، هیئت وزیران، مقامات لشگری و کشوری و مردم متدین تهران در روز یکشنبه دوازدهم  مهر و از ساعت 30/15 تا 30/17 برگزار می‌شود.
مراسم تشییع پیکر جانباختگان منا
از مقابل دانشگاه تهران
خبر دیگر اینکه معاون سیاسی اجتماعی استاندار تهران با اشاره به انتقال پیکر 104 تن از جانباختگان فاجعه منا به کشور گفت: صبح یکشنبه پیکر جانباختگان طی مراسمی تشییع می‌شود.
شهاب‌الدین چاوشی در گفت و گو با ایسنا درخصوص انتقال پیکر سایر جانباختگان فاجعه منا گفت: مسئولان مشغول هستند تا مراحل و تشریفات این کار انجام شود وبه تدریج پیکر سایر جانباختگان منتقل شود اما به دلیل مشکلاتی که در شناسایی جانباختگان وجود دارد، نمی‌توان زمان دقیقی تعیین کرد.
چاوشی تاکید کرد: به محض اینکه افراد ایرانی تشخیص داده شوند به کشور منتقل می‌شوند و سایر مراحل در کشورمان انجام می‌شود. امیدواریم این مراحل به سرعت انجام شود و پیکر جانباختگان در اسرع وقت به کشورمان منتقل شود.
همچنین مهدوی مدیرکل روابط عمومی استانداری تهران نیز گفت: مراسم تشییع عمومی پیکر جانباختگان فاجعه منا روز یکشنبه از ساعت 9 و 30 دقیقه از مقابل درب اصلی دانشگاه تهران برگزار می‌شود.
انتقال ابدان مطهر جانباختگان تا آخر هفته
دکتر سید حسن هاشمی وزیر بهداشت به همراه هیئت ایرانی که برای سرکشی و رسیدگی به وضعیت مصدومان حادثه منا و همچنین انتقال سریع‌تر پیکر جانباختگان به مکه سفر کرده بود دیروز قبل از ظهر به همراه تعدادی از خانواده‌های جانباختگان وارد فرودگاه امام خمینی شد.
وزیر بهداشت پس از بازگشت از عربستان در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی به خبرنگاران گفت: تا آخر این هفته همه اجساد جانباختگان به کشور منتقل می‌شود و با توجه به اینکه هویت بعضی از اجساد ناشناخته است، می‌بایست آزمایش‌های لازم بر روی آنها انجام شود.
وزیر بهداشت با اعلام اینکه پیش‌بینی می‌شود بیش از ۱۵۰ پیکر از پیکرهای جانباختگان در روز اول وارد کشور شود، تاکید کرد: از مسئولان سعودی خواسته‌ایم از دفن جانباختگان ایرانی در این کشور پرهیز کنند.
وی با تاکید بر اینکه همچنان در ارتباط مستقیم با وزیر بهداشت عربستان هستم و کارها را از تهران پیگیری می‌کنم، افزود: پیگیری‌های ما تا زمانی که آخرین نفر از زائران ایرانی که به عربستان عزیمت کرده‌اند بازگردند و اجساد جانباختگان تحویل شود، ادامه خواهد یافت.
وزیر بهداشت با اشاره به تغییر نگاه مسئولان سعودی در روزهای گذشته نسبت به وضعیت مجروحان، مفقودان و جانباختگان ایرانی در عربستان افزود: آنچه که از شواهد و قرائن بدست آمده، این است که آنها نیز آمادگی چنین فاجعه‌ای را نداشته و آن را پیش‌بینی نمی‌کردند ؛ اما آنچه مسلم است این است که فاجعه بزرگی رخ داد که باعث بی‌آبرویی دولت عربستان شد.
به گزارش مهر هاشمی با اشاره به اینکه هویت اجساد مجهول‌الهویه در کشورمان شناسایی خواهد شد، ادامه داد: برای آن تعداد از اجسادی که نیاز به انجام آزمایش DNA داشته باشند، این آزمایش در کشور انجام خواهد شد.
وی با اشاره به زمان‌بر بودن انجام آزمایش‌های لازم برای تشخیص هویت اجساد جانباختگان مجهول‌الهویه، گفت: ما از مسئولان سعودی خواستیم که کار شناسایی اجساد جانباختگان ایرانی در داخل کشورمان انجام شود.
فرمایشات مقتدرانه رهبر انقلاب
حجاج ایرانی را دلگرم کرد
حسین طلا نماینده تهران که در مراسم حج امسال حضور داشته و به تازگی به ایران مراجعت کرده است در گفتگو با مهر در تشریح وضعیت حجاج بعد از فرمایشات مقام معظم رهبری، گفت: بعد از فاجعه منا، نگرانی و اضطراب زیادی میان حجاج وجود داشت و احساس می‌کردند هیچ پناهی در کشور غریب ندارند. در این شرایط فرمایشات مقتدرانه رهبر انقلاب، امید را بین حجاج زنده کرد و آنها از اینکه نظام این‌گونه پشت اتباع خود ایستاده است، دلگرم شدند.
نماینده مردم تهران اظهار داشت: در شبکه‌های اجتماعی بارها تصویر مقایسه پاسپورت‌های ایرانی و آمریکایی را دیده بودم. در پشت پاسپورت آمریکایی‌ها آمده بود: «هر کس دارای این پاسپورت است، ارتش آمریکا از او پشتیبانی می‌کند» و در پشت پاسپورت‌های ایرانی نوشته بود: «هر گونه سوءاستفاده پیگرد قانونی دارد».
وی ادامه داد: فرمایشات مقام معظم رهبری ثابت کرد که ارتش و قوای مسلح ایران با تمام قدرت در عمل پشت اتباع خود ایستاده‌اند و آنچه پشت پاسپورت آمریکایی‌ها بود، در عمل در خصوص دارندگان پاسپورت ایرانی‌ها وجود دارد.
باید با زبان اقتدار با جهان صحبت کرد
طلا تصریح کرد: قبل از فرمایشات مقام معظم رهبری، کار در کارگزاری حج به سختی جلو می‌رفت. علی‌رغم اینکه دولت در دو سال گذشته به تمام کشورهای منطقه و جهان روی خوش نشان داد و تلاش کرد از طریق گفتگو، ارتباط ایران با کشورهای منطقه را قوی‌تر کند، اما عربستان حتی به وزیر ارشاد ما ویزا نداد که برای پیگیری فاجعه منا در این کشور حضور یابد. بقیه مسئولان هم از مسیر دیگری وارد عربستان شدند.
نماینده مردم تهران با تاکید بر اینکه بعد از فرمایشات مقتدرانه مقام معظم رهبری گره‌ها باز شد، گفت: این موضوع نشان داد که باید با زبان اقتدار و نه فقط گفتگو و لبخند با کشورهای منطقه و جهان صحبت کرد.
وی ادامه داد: زمانی که آقای قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت به عربستان آمدند، معاون وزیر عربستان با ایشان دیدار کرد که این اقدام خارج از عرف دیپلماتیک بود، اما بعد از فرمایشات رهبری، وزیر بهداشت عربستان با آقای قاضی‌زاده تماس گرفت و درخواست دیدار کرد.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: پیش از فرمایشات مقام معظم رهبری و بعد از فاجعه منا، برخورد مقامات بزرگ و کوچک عربستان با اتباع ایرانی بسیار خشن بود؛ حتی در بیمارستان‌ها با اتباع ایرانی برخورد خوبی نداشتند و وقتی متوجه شدند که بیمار، ایرانی است، سرم را از دست او می‌کشیدند و در مسجدالحرام نیز با کوچک‌ترین رفتار اتباع ایرانی، برخورد بسیار خشنی صورت می‌گرفت اما بعد از فرمایشات مقتدرانه رهبری، این برخوردها تعدیل شده و به احترام همراه با ترس تبدیل شد.