kayhan.ir

کد خبر: ۵۶۹۶۷
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۲
سازمان بین‌المللی حقوق بشر:

فاجعه منا قضا و قدر نبود، جنایت شنیع سعودی‌ها بود

سازمان‌ بین‌المللی حقوق بشر در واکنش به فاجعه منا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، این فاجعه قضا و قدر نبود بلکه جنایتی بود که عرق شرم بر جبین نشاند.

به دنبال اظهارات مقامات سعودی در مورد فاجعه منا و قضا و قدر خواندن این حادثه، سازمان حقوق بشر نیز به جمع منتقدان آل سعود پیوست. به گزارش تسنیم، دبیرخانه کل سازمان‌ بین‌المللی حقوق بشر در بیانیه‌ای اعلام کرد: «شواهد قاطع ثابت کرده است که فاجعه منا قضا و قدر نبوده است بلکه جنایتی وحشتناک و هولناک است که عرق شرم بر جبین می‌نشاند. این فاجعه شنیع‌ترین جنایتی است که بشریت در عصر حاضر شاهد آن بود، برای اینکه در بیت‌الله الحرام و در ماه حرام علیه حجاج بی‌گناهی که از سرتاسر جهان برای لبیک به دعوت خدا و پیامبرش آمده بودند، به‌وقوع پیوست.» براساس بیانیه این سازمان، ادعای آل‌سعود درباره مفقود شدن برخی از قربانیان در این حادثه نیز یک مسئله «غیرمنطقی» است زیرا درباره بلایای طبیعی مانند زلزله یا سیل سخن نمی‌گوییم که امکان مفقود شدن افراد در آن وجود داشته باشد و این پرسش مطرح می‌شود چه اتفاقی برای صدها نفر از قربانیان این حادثه که جزو مفقودین هستند روی داده است.؟!» در فاجعه منا بیش از 4 هزار زائر جان خود را از دست دادند.
مسئولان سعودی  از جمله مفتی اعظم  این کشور برای فرار از اتهام سنگین کشتار حجاج در منا و ناتوانی در اداره مراسم حج، قضا و قدر و خود حجاج را مقصران این فاجعه معرفی کردند و مدعی شدند که حجاج هنگام حرکت به تابلوهای راهنمایی توجه نمی‌کردند!