kayhan.ir

کد خبر: ۵۶۸۴۹
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۴

روستایی که سالانه 40 حافظ کل قرآن در آن تربیت می‌شوند

روستای قرآنی محمدآباد استان فارس روستایی کوچک در دهستان خیر استهبان است که در حسینیه این روستا سالانه 40 نفر از جوانان استان‌های کشور با سکونت یکساله در آن حافظ کل قرآن شده و به دیار خود باز می‌گردند.

داشتن ویژگی‌هایی بارز در روستای محمدآباد (قرآن‌آباد ایران) از جمله زندگی هفت حافظ کل قرآن کریم در یک خانواده، وجود 56 حافظ کل در بین جمعیت حدود 1300نفری، راه‌اندازی نخستین مدرسه شبانه‌روزی حفظ قرآن کریم در این روستا و داشتن حدود 40 طلبه و روحانی، این روستا را از سایر روستاهای کشور متمایز کرده است.
در این روستا که دارای شش شهید است، فعالیت‌های قرآنی رونق دارد و مردم روستا نیز در فعالیت‌های نیک‌اندیشانه قرآن مشارکت دارند.
روستای محمدآباد یکی از روستاهای شاخص مذهبی کشور است و به اعتقاد بسیاری از کارشناسان انجام فعالیت‌های تخصصی قرآن، برگزاری برنامه‌های باشکوه مذهبی در این روستا با حضور حداکثری مردم و مشارکت آنان در امور خیر سبب شده آسیب‌های اجتماعی در این روستا بسیار کاهش یافته و یکی از روستاهای امن و آرام در این شهرستان به شمار می‌رود.
استفاده از حسینیه صاحب‌الزمان(عج) روستای محمدآباد به عنوان مدرسه شبانه‌روزی حفظ و تفسیر تخصصی یکساله کل قرآن کریم و حضور شبانه‌روزی 40 قرآن‌آموز (تلاوت روزانه 7 جزء از قرآن کریم توسط هر حافظ) از اقصی نقاط کشور در این حسینیه سبب تلاوت حدود سه هزار ختم قرآن کریم شده است.
مدیر موسسه قرآنی فرهنگی بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) که این موسسه قرآنی را سال 75 به اتفاق تعدادی دیگر از روحانیون این روستا  و دهستان خیر راه‌اندازی کرده‌اند، می‌گوید: 14 سال است فعالیت‌های قرآنی در روستای محمدآباد استهبان با راه‌اندازی نخستین مدرسه شبانه‌روزی قرآن به اوج خود رسیده است.
حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا شاهسونی معتقد است: حفظ قرآن و وجود حافظان قرآن در این روستا تاثیر بسیار مثبت در منطقه به دنبال داشته و از مهم‌ترین آن می‌توان به کاهش آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد.
وی می‌گوید: در حال حاضر به طور متوسط 40 جوان از نقاط مختلف کشور به صورت شبانه‌روزی در روستای محمدآباد مشغول حفظ کل قرآن بوده و در مدت یک سال به حفظ کل قرآن نائل می‌شوند.
شاهسونی بیان می‌کند: در حال حاضر 56 حافظ کل قرآن در روستای محمدآباد زندگی می‌کنند که امسال نیز با برگزاری جشنواره تجلیل از حافظان کل قرآن کریم، موسسه قرآنی و فرهنگی بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) به 58 نفر افزایش می‌یابد.
از فعالیت‌های شاخص این موسسه بزرگ قرآنی می‌توان به تاسیس شعبه‌های قرآنی موسسه در مناطق دورافتاده استان سیستان و بلوچستان و همچنین استان کرمان اشاره کرد.