kayhan.ir

کد خبر: ۵۶۳۱۵
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۹
روحانی در بدو ورود به نیویورک دستور داد

تشکیل نشست ویژه هیئت دولت و ستاد پیگیری حادثه منا

رئیس‌جمهور در بدو ورود به نیویورک گفت: نشست ویژه هیئت دولت و ستاد پیگیری حادثه منا صبح جمعه تشکیل و انتقال پیکر حجاج به ایران و رسیدگی به مجروحان هرچه زودتر انجام شود.


به گزارش فارس، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور برای شرکت در هفتادمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد و تشریح دیدگاه‌ها و مواضع جمهوری اسلامی ایران درباره مهم‌ترین موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی، عصر پنج‌شنبه به وقت محلی وارد نیویورک شد.
وی با اشاره به حادثه منا تصریح کرد: حادثه بسیار دردناک است و ما از عربستان سعودی می‌خواهیم که با ستاد حج، بعثه ولی‌فقیه در آنجا برای زائران ایرانی که حادثه برای آنان پیش آمده است، همکاری کند.
روحانی اظهار داشت: وزارت خارجه نیز با مقامات سعودی تماس گرفته و آنان اقدامات لازم را انجام دهند؛ چراکه امسال این دومین حادثه‌ای است که برای حجاج به وجود می‌آید و بسیار دردناک است. به خانواده‌هایی که برای آنان این حادثه پیش آمده است تسلیت می‌گویم و برای آنان آرزوی صبر می‌کنم.
وی همچنین درباره اهداف سفر به نیویورک برای شرکت در هفتادمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: در این سفر نیز به نوعی همان اهداف دو سفر قبلی دنبال خواهد شد و ضمن بررسی مهم‌ترین مسایل بین‌المللی و منطقه‌ای، مسایل مربوط به احقاق حقوق و منافع ملی ملت ایران هم با قوت پیگیری خواهد شد.
رئیس جمهور اظهار داشت: مسایل منطقه‌ای از جمله تحولات یمن، سوریه و عراق از جمله موضوعاتی است که امیدواریم در ملاقات با سران کشورهای مختلف، بتوانیم به تصمیمات سازنده و مفیدی برای برطرف کردن ناامنی و استقرار امنیت و ثبات پایدار در منطقه دست یابیم.
 سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد و نشست سران توسعه پایدار 2015، دیدار و گفت‌وگو با دبیرکل سازمان ملل و شماری از مقام‌های ارشد کشورهای جهان  و دیدار با گروه‌های مرجع و برگزیدگان در آمریکا، بخشی از برنامه کاری فشرده حجت‌الاسلام حسن روحانی در این سفر است.
روحانی در مراسم تصویب سند نشست سران توسعه پایدار شرکت کرد
رئیس‌جمهور در مراسم تصویب سند نشست سران توسعه پایدار در مجمع عمومی سازمان ملل متحد شرکت کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی صبح جمعه به وقت محلی پس از دیدار با مدیران و مجریان ارشد رسانه‌های آمریکایی با حضور در مقر سازمان ملل متحد در مراسم تصویب سند نشست سران توسعه پایدار شرکت کرد.
اجلاس سه روزه سران توسعه پایدار با حضور سران کشورهای عضو از 3 تا 5 مهرماه برگزار می‌شود و روحانی قرار است روز شنبه در این اجلاس سخنرانی کند.
در این اجلاس سند دستور کار «توسعه پس از 2015» که پس از دو سال مذاکره در روز 11 مردادماه 1394 با اجماع کلیه کشورها در مقر سازمان ملل متحد به تصویب رسید مورد بررسی قرار می‌گیرد.
دستور کار توسعه پس از 2015، یک سند مذاکراتی جدی است که کشورهای در حال توسعه نقش بارزی در مباحث محتوایی و لحاظ کردن نظرات خود در آن داشته‌اند.
این سند دارای 17 هدف اصلی و 169 هدف فرعی مربوط به توسعه پایدار است و به لحاظ شکلی سند دارای یک مقدمه و چهار فصل اعم از اعلامیه، اهداف اصلی و فرعی، ابزارهای اجرایی (ابزارهای لازم برای تحقق اهداف فوق) و پیگیری و بازبینی است.
ایران باید تغییر بنیادین
 در رفتار غرب و تقویت برجام را احساس کند
همچنین وزیر امور خارجه کشورمان در بدو ورود به نیویورک خطاب به کشورهای ۱+۵ تاکید کرد: مردم ایران باید تغییر بنیادین در نحوه برخورد و نیز تقویت مبانی برجام را احساس کنند.
محمدجواد ظریف که برای شرکت در هفتادمین اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل و نیز دیدارهای حاشیه‌ای با همتایان خود، عصر سه‌شنبه وارد نیویورک شد، درباره انتظارش از طرف مقابل در توافق هسته‌ای گفت: همواره گفته‌ایم که بخش مهم موضوع، خود نحوه اجرای برجام است.
به گزارش مهر، وی افزود: اینکه کشورهای عضو ۱+۵ و سایر اعضای جامعه بین‌المللی به‌خصوص کشورهایی که ضدجمهوری اسلامی ایران اقدام به اعمال تحریم‌های غیرعادلانه کردند، اکنون باید نشان دهند که به آینده متفاوتی نگاه می‌کنند.
ظریف تاکید کرد: مردم ایران خواهان مشاهده این تغییر هستند چون متاسفانه بی‌اعتمادی بسیاری در ایران در نتیجه رفتار کشورهای غربی، استفاده از استانداردهای دوگانه و ایجاد موانع غیرمنطقی در مسیر توسعه مردم ایران وجود دارد.

وی افزود: ما می‌خواهیم این وضعیت برداشته شود و می‌خواهیم عزم جدی و تمایل سیاسی از سوی کشورهای غربی درباره اجرای برجام را ببینیم و مهم‌تر از اجرای برجام، این است که نشان دهند که آنان نیز روابط متفاوتی را خواستارند که بر مبنای تحمیل نباشد، بلکه روابطی بر مبنای همکاری، اعتمادسازی و گفت‌وگو ایجاد شود.
تمایل به کنار گذاشتن
هیچ کشوری از پروسه صلح‌سازی در منطقه نداریم
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز پنج‌شنبه با  موگن لیکتوفت، رئیس مجمع عمومی سازمان ملل متحد ملاقات و در خصوص چگونگی پیشبرد اهداف مهم بین‌المللی با محوریت سازمان ملل متحد گفت‌وگو کرد.
وزیر امور خارجه کشورمان یکی از اولویت‌های جمهوری اسلامی ایران را مبارزه با خشونت و افراطی‌گری دانست و اظهار کرد: در نظر است یک برنامه اقدام برای عملی کردن ایده‌های مندرج در قطعنامه «جهان علیه خشونت و افراطی‌گری» که دو سال قبل به ابتکار رئیس جمهور اسلامی ایران در سازمان ملل با اجماع به تصویب رسید، تهیه و به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل متحد برساند.
وی تاکید نمود: کنار گذاشتن هر یک از بازیگران منطقه‌ای باعث تاخیر حل بحران خواهد شد.
وزیر خارجه کشورمان افزود: ایران مایل به کنار گذاشتن هیچ دولت یا بازیگری در پروسه صلح‌سازی در منطقه نیست و معتقد است که اساسا  هیچ طرف درگیری نباید از جریان صلح‌سازی کنار گذاشته شود.
لیکتوفت، رئیس مجمع عمومی سازمان ملل متحد، پس از تبریک به مناسبت حصول توافق فیمابین جمهوری اسلامی ایران و 1+5 با اشاره به دستورکار پسا۲۰۱۵  و تعیین دستورکار برای تحقق اهداف توسعه‌ای تا سال ۲۰۳۰،  اجرای دستورکار مربوطه و ضرورت تدوین برنامه اقدام ملی توسط همه کشورها را عاملی مهم در نیل به اهداف مشترک دانست و از جمهوری اسلامی ایران برای پیشبرد و پیشرفت برنامه‌های سازمان ملل در این زمینه درخواست کمک و حمایت نمود.
وی در خصوص مسائل مربوط به خاورمیانه و حل بحران موجود، بر کاربرد راه‌حل سیاسی و استفاده از شیوه‌های دمکراتیک برای اداره کشورهای مبتلابه تاکید نمود.
حل مشکل پناهجویان ایرانی
و تبادل دانشجومحور
وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و استرالیا در محل اقامت وزیر امور خارجه کشورمان ملاقات نمودند و در خصوص مسائل دوجانبه و منطقه‌ای تبادل نظر به عمل آوردند.
خانم جولی بیشاپ، وزیر امور خارجه استرالیا پس از تبریک به مناسبت توافق اخیر میان جمهوری اسلامی ایران و ۱+۵ ضمن اهمیت موضوع از نظر استرالیا و اظهار امیدواری برای اجرای توافق توسط طرف‌های ذی‌ربط، نظر همتای ایرانی خود را در خصوص اجرای توافق و نیز چگونگی تعامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی جویا شد.
مسائل منطقه‌ای از جمله مشکلات سوریه و یمن نیز در بخش دیگری از گفت‌وگوهای وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و استرالیا مطرح شد و طرفین بر همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه برای حل مشکلات از طریق سیاسی تاکید کردند.
ضمنا طرفین بر گسترش روابط دوجانبه در زمینه‌های مختلف از جمله همکاری‌های چندجانبه، تبادل هیئت‌های سیاسی و اقتصادی، تبادل دانشجو، اعزام نیروی کار به استرالیا و حل مشکل پناهندگان ایرانی در استرالیا تاکید کردند.
همچنین وزیر امور خارجه کشورمان با وزیران امور خارجه رومانی، نیوزیلند و مصر دیدار و درباره مسائل دوجانبه و منطقه‌اى گفت‌وگو کرد.
ظریف در دیدار با همتاى رومانیایى خود راه‌های توسعه روابط دو کشور به‌ویژه در زمینه اقتصادی را مورد بحث و تبادل نظر قرار داد. وزیر امور خارجه رومانی نیز تمایل خود را برای سفر به تهران به همراه هیئت اقتصادی جهت بررسی زمینه‌های همکاری اقتصادی و فعال کردن کمیسیون اقتصادی مشترک میان دو کشور اعلام کرد که مورد استقبال وزیر امور خارجه کشورمان قرار گرفت.
ظریف در دیدار با وزیر امور خارجه نیوزیلند نیز امکانات و راههای توسعه روابط دو کشور بویژه در زمینه اقتصادی مورد بحث و ارزیابی قرار داد.
وزیر امور خارجه نیوزیلند نیز بر تمایل خود برای سفر به تهران با هدف توسعه روابط دوجانبه تاکید کرد که مورد استقبال وزیر امور خارجه کشورمان قرار گرفت.
ظریف با وزیر امور خارجه مصر نیز در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد دیدار و بهبود روابط دوجانبه و زمینه‌های همکاری برای حل بحران‌های منطقه‌ای را مورد بحث و تبادل نظر قرار داد.