kayhan.ir

کد خبر: ۵۶۲۷۹
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۹

رد پای شاهزادگان سعودی در فاجعه منا

یکی از جدی‌ترین سناریوها درباره علت فاجعه منا که در کنار بی‌کفایتی سعودی‌ها در اداره امور حج مطرح شده، دست داشتن شاهزادگان سعودی در آن با هدف حذف رقبا برای رسیدن به قدرت است.



همزمان با انتشار جزئیات بیشتر از فاجعه روز پنج‌شنبه سرزمین «منا» برای حاجیان، اخبار و گزارش‌هایی از دست داشتن محمد بن سلمان، فرزند پادشاه عربستان (وزیر دفاع و جانشین ولیعهد) در این حادثه با هدف حذف رقبا به ویژه حذف محمد بن نایف، ولیعهد و جانشین پادشاه عربستان منتشر شده است؛ تحلیل‌ها و گزارش‌هایی که یکی یکی در حال تبدیل شدن به خبر است. دیروز به دستور ملک‌سلمان، پادشاه بیمار سعودی دو وزیر حج و امور شهرها و روستاها برکنار شدند!
«عبدالله المقرن» مدیر مرکز ملی آموزش الکترونیک و مشاور وزیر آموزش عالی رژیم سعودی در همین رابطه طی یادداشتی که در پایگاه اینترنتی «شوون خلیجیه» منتشر شد از عملکرد حکام سعودی در اداره امور حج انتقاد کرد و گفت: «حوادث اخیر در مکه بی‌ارتباط با جنگ قدرت در درون خاندان سعودی نیست.»
این مقام سعودی تصریح کرد: «ما جزو طرفداران نظریه توطئه نیستیم اما نباید این حقیقت را از نظر دور داشت که در پشت حادثه منا دست‌هایی برای سرنگونی «امیر محمد بن نایف» ولیعهد، نایب رئیس شورای وزیران وزیر کشور و رئیس کمیته عالی حج بوده است.
آیا باید در این گفته تردید کنیم که «محمد بن سلمان» برای سرنگونی نایف تلاش می‌کند تا زمینه‌های پادشاهی خود را پس از پدرش فراهم کند؟! یا اینکه این حادثه قرار است سر خالد الفیصل امیر منطقه مکه مکرمه و رئیس کمیته مرکزی حج را ببرد؟ یا شاید هم سر بسیاری دیگر را؟ روزنامه الدیار نیز با انتشار گزارشی مشابه نوشت، محمد بن سلمان، وزیر دفاع و جانشین ولیعهد عربستان در پشت این حادثه قرار دارد و درب اصلی به دستور وی بسته شده است.
(اشاره به بسته شدن مشکوک درب اصلی ورودی حجاج که باعث وقوع این فاجعه شد)
روزنامه الدیار همچنین نوشت: «علت مرگ بیش از 1000 حاجی در سرزمین منا، حرکت کاروان محمدبن سلمان پسر شاه سعودی است که تصمیم گرفت در این مراسم شرکت کند و با کاروانی شامل 200 نیروی ارتشی و 150 نیروی پلیس وارد جمعیت شد و حجاج مجبور شدند حرکت خود را تغییر دهند و همین مسئله موجب ازدحام جمعیت و مرگ آنان شد.
همزمان با این گزارش، تصاویر ویدئویی عبور کاروان محمد بن سلمان از میان حجاج و بسته شدن مسیر و... منتشر شد.
روزنامه انگلیسی میدل ایست نیز با انتشار گزارشی مشابه، فاجعه منا را نتیجه جنگ قدرت بین شاهزادگان سعودی دانست.
بسیاری از تحلیلگران معتقدند وقوع چنین جنایاتی از سوی محمد بن سلمان دور از انتظار نیست چرا که این شاهزاده سعودی در یمن نیز مرتکب جنایات بی‌شماری شده است.