kayhan.ir

کد خبر: ۵۵۷۷۵
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۴
نگاهی به فعالیت‌های بسیج دانش‌آموزی در طرح هجرت - بخش پایانی

مشق عشق و ایثار در کلاس درس بسیج(گزارش روز)

صدیقه توانا
«بسیج عبارت است از مجموعه‌ای که در آن پاک‌ترین انسان‌ها، فداکارترین و آماده به کارترین جوانان کشور در راه اهداف متعالی این ملت و برای به کمال رساندن و خوشبختی این مردم جمع شده‌اند، بسیج یعنی حضور ناشی از ایمان و اخلاص و انگیزه دینی و ایمان صادقانه در هر میدانی که کارآرایی و توانایی حضور در آن میدان را دارا است. این معنای بسیج است.»
متن فوق توصیف حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی از بسیج است که در یکی از سخنرانی‌هایشان مطرح کردند.
بسیج دانش‌آموزی یکی از نهادهای فعال در زمینه بهسازی و مرمت مدارس، اردوهای جهادی و راهیان نور است که مورد استقبال بسیاری از دانش‌آموزان در مقاطع مختلف تحصیلی به خصوص مقطع دبیرستان است.
یکی از ویژگی‌های بسیج دانش‌آموزی این است که کلیه برنامه‌ها و مراحل جذب، آموزش و ساماندهی اعضا، متناسب با سطح تحصیلی و خصوصیات روحی، سنی، جسمی و علاقه‌مندی دانش‌آموزان ارائه و به اجرا درمی‌آید. ضمن آنکه فرماندهان و اعضای شورای واحدهای مقاومت از بین دانش‌آموزان مؤمن و متعهد بسیجی عضو انتخاب می‌شوند.
فعالیت‌های سازمان بسیج دانش‌آموزی از جمله بهسازی و مرمت مدارس در مناطق محروم در سراسر کشور با تنوع و انعطاف‌پذیری لازم به منظور ایجاد روحیه ایثار و فداکاری و مشارکت و مسئولیت‌پذیری، خلاقیت و نوآوری، تعاون و همکاری بین بچه‌ها تعریف شده است.
پادگان ولی‌عصر- ساختمان شهید فهمیده
برای آنکه اطلاعات بیشتر و بهتری در مورد فعالیت‌های بسیج دانش‌آموزی در استان تهران داشته باشیم، پس از هماهنگی‌های لازم به پادگان ولی‌عصر(عج) واقع در میدان سپاه، ساختمان شهید فهمیده دفتر بسیج دانش‌آموزی و فرهنگیان سپاه حضرت محمد(ص) در تهران بزرگ رفتیم و گفت‌وگوی تقریبا مفصلی را با آقای جعفر لایق حقیقی مسئول سازمان بسیج دانش‌آموزی تهران بزرگ انجام دادیم و با فعالیت‌های متنوع این سازمان که بیش از 60 عنوان می‌شد، آشنا شدیم.
وی در ابتدا آماری از اعضای بسیج دانش‌آموزی در اختیارمان قرار می‌دهد و می‌گوید: «در حال حاضر در بین دانش‌آموزان در شهر تهران بزرگ (در 19 منطقه)، 500‌هزار نفر عضو بسیج هستند. این تعداد از بین جمعیت یک میلیون و 200 هزار نفر دانش‌آموز است که حدود 60 هزار فرهنگی و 40 هزار نفر بسیجی می‌باشند.»
لایق حقیقی با اشاره به اینکه بیش از 60 عنوان برنامه برای یک سال تحصیلی دانش‌آموزان تدارک دیده می‌شود می‌گوید: «برخی از آنها مقطعی است مثل هفته بسیج، هفته دفاع مقدس، بازگشایی مدارس و... و برخی از آنها مربوط به 6 ماهه دوم سال (پاییز و زمستان) است. مثل اعزام دانش‌آموزان به راهیان نور.»
مسئول بسیج دانش‌آموزی و فرهنگیان سپاه حضرت محمد(ص) تهران بزرگ در ادامه می‌گوید: «امسال با تدابیر ویژه در قرارگاه راهیان نور تهران بزرگ، به صورت فشرده در آذرماه، 75 هزار دانش‌آموز دختر و پسر به غرب و جنوب اعزام می‌شوند.»
آیه‌های تمدن
طرح آیه‌های تمدن با آزمون تعیین سطح دانش‌آموزان از پایه 6 ابتدایی تا پایان تحصیلات یکی دیگر از طرح‌ها و برنامه‌های بسیج دانش‌آموزی است.
لایق حقیقی در تکمیل توضیحاتش در این خصوص می‌افزاید: «در این طرح خدمات برتر تحصیلی توسط مؤسسات علمی آموزشی رزمندگان اسلام به دانش‌آموزان ارائه می‌شود. طرح یاوران ولایت هم با هدف حلقه‌های آموزشی در زمینه‌های معرفتی، بصیرتی و گروهی از دیگر برنامه‌های این بسیج است.»
برگزاری اردوهای یک روزه و چند روزه با هدف توانمندسازی فردی بچه‌ها و مسئولیت‌پذیری آنها در آینده نیز از دیگر برنامه‌هایی است که مسئول بسیج دانش‌آموزی استان تهران به آنها اشاره می‌کند.
طرح میثاق ویژه خواهران
امسال برای دختران طرح میثاق با خانم حضرت فاطمه معصومه(س) را داریم که 100هزار دانش‌آموز دوره اول دبیرستان تحت پوشش طرح هستند و در اردوگاه زیارتی یک روزه شرکت می‌کنند.
در خصوص بهسازی و مرمت مدارس و فعالیت بسیج در این زمینه از آقای لایق حقیقی سؤال می‌کنم، می‌گوید: «این طرح با هدف به کارگیری از توان دانش‌آموزان با عنوان طرح هجرت 3 و پر کردن اوقات فراغت بچه‌ها انجام می‌شود.»
«در سال قبل طرح هجرت 3 بهسازی، در قالب اردوهای جهادی بود که بچه‌ها 7 شبانه‌روز در اختیار بسیج و طرح جهادی بودند که به تعمیر و مرمت مدارس می‌پرداختند. به طوری که در سال 93، 500 دختر و پسر در طرح جهادی مدارس محروم شهر تهران شرکت کردند و امسال با نهایت تأسف علی‌رغم پیگیری‌های مکرر ما با آموزش و پرورش موفق به تشکیل ستاد طرح هجرت 3 نشدیم تا بتوانیم هماهنگی‌های لازم برای حضور 4هزار دانش‌آموز آماده حضور در این طرح را به عمل آوریم، ما فراخوان دادیم ولی از آموزش و پرورش شهر تهران پاسخی دریافت نکردیم و این طرح در ستاد تا الان (زمان مصاحبه) با عدم اجرا مواجه شده است.»
از آنجایی که لازم بود برای تکمیل گزارش و یکطرفه‌ قضاوت نکردن با مسئولان آموزش و پرورش هم گفت‌وگویی را انجام دهیم ولی علی‌رغم پیگیری‌های مکرر و تماس با مسئول نوسازی و بهسازی مدارس در آموزش و پرورش، این تلاش بی‌نتیجه ماند و پاسخی از جانب آموزش و پرورش و مسئولان ذی‌ربط دریافت نکردیم.
بسیج در مدارس غیرانتفاعی
آیا بسیج دانش‌آموزی در مدارس غیرانتفاعی هم فعال است؟ مجتبی رضایی دانش‌آموز سال دوم دبیرستان در رشته تجربی است. در یک مدرسه غیرانتفاعی در منطقه 2 تهران تحصیل می‌کند.
وقتی از طرح هجرت 3 و فعالیت‌های بسیج در مدارس از او پرسیدم در گفت‌وگو با گزارشگر کیهان می‌گوید: در دبیرستانمان بسیج نداریم و فعالیتی هم به نام بهسازی مدارس در تابستان نداریم فقط اردوهای راهیان نور در مدارس دولتی است که یکی از دوستانم برایم تعریف کرده است.
به او می‌گویم: «اگر این طرح در مدرسه شما اجرا شود آیا حاضری در اردوهای تابستانی یا مرمت‌ مدارس در مناطق محروم شهر تهران شرکت کنی؟ کمی مکث می‌کند و می‌گوید: «من شخصاً دوست دارم در این فعالیت‌های جنبی مدرسه شرکت کنم ضمناً باید مدیر مدرسه یا معاونین پرورشی توضیحات بیشتری درمورد اهداف طرح‌ها در اختیارشان قرار دهند.»
نظر آقای لایق حقیقی را درمورد فعالیت‌های بسیج دانش‌آموزی در مدارس غیرانتفاعی جویا می‌شوم می‌گوید: «4 هزار مدرسه در شهر تهران داریم که 3 هزار و 870 مدرسه، واحد بسیج دارد ولی در برخی از مدارس غیرانتفاعی بسیج فعال نیست و برخی مدیران مدارس غیرانتفاعی خیلی تمایلی به فعالیت در این برنامه‌ها ندارند. ضمن آنکه فضای این مدارس محدود است و امکان فعالیت را به ما نمی‌دهد.»
همین سؤال را از آقای قاسم حبیب‌زاده جانشین سازمان بسیج دانش‌آموزی پرسیدم. پاسخ او هم مشابه پاسخ آقای لایق حقیقی بود. وی می‌گوید: «عمده مکان‌های مدارس غیرانتفاعی محدود است و دانش‌آموزان بعضاً به صورت خاص تربیت می‌شوند و وقتی به عنوان بسیج وارد مدارس غیرانتفاعی می‌شویم آن روی باز را مثل مدارس دولتی نمی‌بینیم و این یک معضل است که باید حل شود.»
حبیب‌زاده می‌افزاید: «البته این به معنای آن نیست که ما در مدارس غیرانتفاعی حضور نداریم، در برخی از این مدارس دفاتر بسیج دانش‌آموزی فعال است و دانش‌آموزان هم استقبال خوبی می‌کنند.»
آموزش‌وپرورش در طرح هجرت
طرح هجرت 3 یکی از طرح‌هایی است که فعالیت‌های جهادی در قالب آن با همکاری آموزش‌و پرورش در تابستان اجرا می‌شود و اهداف بلندمدتی را دنبال می‌کند.
سرهنگ عبدالله اصغری مسئول سازمان بسیج سازندگی استان تهران درخصوص اهداف این طرح می‌گوید: «ما در این طرح به دنبال اهدافی مثل بهره‌مندی از توانمندی‌های جوانان در جهت غنی‌سازی اوقات فراغت آنها، تقویت مبانی اعتقادی و اخلاقی دانش‌آموزان، کمک به دولت در جهت کاهش هزینه‌ها، تقویت فرهنگ مشارکت‌پذیری جوانان و ایجاد فضای مناسب برای فعالیت‌های گروهی هستیم.»
مسئول سازمان بسیج سازندگی استان تهران در تکمیل صحبت‌هایش می‌گوید: «این اردوها در سال جاری از 29 تیرماه آغاز شده بود و تا 25 شهریور نیز ادامه دارد. مدت این اردوها 10 روز است و دانش‌آموزان در این مدت به زیربناسازی و بهسازی مدارس و آموزشگاه‌ها می‌پردازند و خواهران در این اردوها طراحی‌های درونی و کار رنگ‌آمیزی را انجام می‌دهند و وظیفه انجام دیوارنویسی و تعمیر میز و نیمکت‌ها برعهده آقایان است.»
اصغری در ادامه آماری از بهسازی مدارس در سطح استان تهران ارائه می‌دهد و می‌گوید: «براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در سال جاری تعداد 303 آموزشگاه در سطح استان تهران تحت پوشش قرار گرفتند و با مشارکت دانش‌آموزان در این اردوها صرفه‌جویی‌های بسیاری در هزینه‌ها می‌شود.»
وی به ذکر مثالی در این مورد می‌پردازد و می‌گوید: «به‌طور مثال هزینه خریداری یک میز و نیمکت 100 هزار تومان است اما در این اردوها با 30 هزار تومان یک میز و صندلی مجدداً بازسازی می‌شود.»
سرهنگ اصغری می‌گوید: «طبق برآوردهای صورت گرفته در اردوهای طرح هجرت امسال حدود 13 هزار میز و صندلی بازسازی می‌شود، همچنین حدود 250 هزار مترمربع از دیوارهای آموزشگاه‌ها رنگ‌آمیزی شده و در پایان حدود 27 هزار متر از فضای آموزشگاه‌ها نیز دیوارنویسی می‌شود.»
ترویج روحیه کار
یدالله لک مسئول بسیج دانش‌آموزی استان البرز در گفت‌وگویی به اهداف برگزاری طرح هجرت اشاره کرده و در سخنانی می‌گوید: «طرح هجرت باعث می‌شود ارتباط دانش‌آموزان با مدرسه حفظ شود و فرصتی برای ایفای نقش در مرمت و بازسازی مدرسه به وجود آید.»
مسئول بسیج دانش آموزی استان البرز می‌گوید: «طرح هجرت 3، قریب به یک دهه در کشور ما انجام می‌شود و هدف اصلی این طرح، دانش‌آموزان و محیط انجام این طرح مدارس کل کشور هستند.
آقای لک در ادامه به دیگر اهداف این طرح اشاره می‌کند و می‌افزاید: «اصل طرح به کارگیری دانش‌آموزان در راستای ترویج روحیه کار، تمرین و ممارست برای آینده‌ای که در اختیار دانش‌آموزان است تا خود را برای ورود به جامعه آماده کنند. با توجه به اینکه هر دانش‌آموز در بهسازی و نوسازی مدارس شرکت خواهد کرد، نگهداری و مراقبت از محیط مدرسه توسط دانش‌آموز تعهدی را درآنها ایجاد خواهد کرد.»
لک می‌افزاید: «طرح هجرت 3 تابستان 94 حدود 100 مدرسه با شرکت 2 هزار دانش‌آموز البرزی در مقاطع دبیرستان برگزار شده است. این طرح فرصتی را ایجاد می‌کند تا ارتباط بچه‌ها با مدرسه در طول تابستان قطع نشود.»
وی تأکید می‌کند: «ما باید بتوانیم شعله همکاری و تلاش را میان دانش‌آموزان روشن کنیم و بازدهی آن را در سطح مدارس مشاهده کنیم و طرح هجرت3، ضلع یک مثلث است که بسیج دانش‌اموزی، سپاه و آموزش و پرورش و نوسازی در آن نقش اساسی دارند.»