kayhan.ir

کد خبر: ۵۵۶۵۰
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۵
واشنگتن پست:

توافق هسته‌ای با ایران راهبردی‌ترین پیروزی اوباماست

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست، از توافق هسته‌ای با ایران به عنوان راهبردی‌ترین پیروزی دوران اوباما نام برد.


واشنگتن‌پست در گزارشی نوشت: توافق هسته‌ای با ایران راهبردی‌ترین پیروزی دوران ریاست جمهوری اوباماست.
در ادامه گزارش آمده است: این توافق از سوی بسیاری از استراتژیست‌های برجسته آمریکایی و خارجی مورد تأیید قرار گرفته است.
این روزنامه آمریکایی می‌افزاید: حتی در اسرائیل، شاهد ابراز حمایت از سوی نهادهای امنیتی آن هستیم، کسانی که این توافق را نسبت به هرگونه جایگزین واقع‌گرایانه‌ای ترجیح می‌دهند.
 آراء کافی سنا برای تمدید قانون تحریم ایران
«باب کورکر» رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنا گفت: سنا از ۶۷ رأی لازم برای ابطال وتوی اوباما در زمینه تحریم‌های ایران برخوردار است.
کورکر افزود: مجادله پیرامون این قانون، از مباحثات پیرامون رأی به طرح رد توافق هسته‌ای ایران در کنگره جدا است.
وی در ادامه گفت: سنا این اختیار را دارد که مفاد «قانون تحریم ایران» را تمدید کند.
«قانون تحریم‌ ایران» یا «داماتو» در سال ۱۹۹۶ تصویب شد و بسیاری از قوانین تحریمی آمریکا از آن زمان به این قانون اضافه شده‌اند. این قانون، سال ۲۰۱۶ منقضی می‌شود و «رابرت منندز» و «مارک کرک» با ارائه طرحی خواستار تمدید آن برای ۱۰ سال دیگر، تا سال ۲۰۲۶ شده‌اند.
به گزارش فارس، سناتورهای دموکرات آمریکایی بامداد چهارشنبه، دومین بار از رأی‌گیری درباره طرحی که خواستار رد توافق هسته‌ای ایران در کنگره آمریکا است جلوگیری کردند.
42 سناتور دموکرات در این جلسه به «ختم بررسی» طرح «رد توافق هسته‌ای ایران» رأی مخالف دادند؛ 56 نماینده جمهوری‌خواه با آن موافقت کردند و «لیندسی گراهام» و «ران پاول»، دو نماینده جمهوری‌خواه از اعلام نظر درباره آن خودداری کردند.
سناتور «میچ مک‌کانل»، رهبر جمهوری‌خواهان سنا پنجشنبه گذشته پس از ناکامی در کسب 60 رأی لازم برای ختم بررسی «برجام» دستور رأی‌گیری مجدد درباره آن را صادر کرده بود.
 تا زمان تأیید اقدامات ایران، تحریم‌های سازمان ملل باقی می‌ماند
«رومن مارچیسی» رئیس کمیته تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل گفت: تحریم‌های سازمان ملل تا زمان تأیید اقدامات ایران توسط آژانس باقی خواهد ماند.  مارچیسی افزود: تا زمانی که شورای امنیت گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را دریافت کند که در آن آژانس تأیید نماید که ایران اقدامات مربوط به قطعنامه 2231 را انجام داده، من باید بر این مسئله تأکید کنم که تحریم‌های اعمال شده از سوی شورای امنیت سازمان ملل به قوت خود باقی خواهد ماند.
وی در ادامه گفت: کمیته تحریم‌های شورای امنیت به‌طور کامل بر اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت پایبند است.
عراقچی: توافق هسته‌ای الزام‌آور است
«عباس عراقچی» معاون وزیر امور خارجه گفت: تعهد به تفاهم برجام یک موضوع دو طرفه است‌، هر یک از طرفین می‌توانند برجام را ملغی اعلام کنند اما این موضوع منجر به خروج طرف مقابل از تفاهم خواهد شد. براساس متن تفاهم برجام ، بحث برگشت‌پذیری به شکلی متناظر وجود دارد.
عراقچی ضمن اشاره به بعد حقوقی برجام افزود: تفاهم ایران و گروه 1+5  به تایید شورای امنیت سازمان ملل متحد رسیده است که این موضوع به نوعی الزام حقوق بین‌الملل برای طرفین ایجاد می‌نماید. براین اساس طرفین ملزم هستند تا وقتی که طرف مقابل به تعهدات خود پایبند مانده است آن را نقض نکند. قطعنامه شورای امنیت به نوعی ضمانت اجرایی ایجاد کرده است که اگر دولت آمریکا آن را نقض کند، به نوعی تعهدات و الزامات بین‌المللی ایالات متحده را نقض کرده است.
اظهارات عراقچی درخصوص الزام‌آور بودن توافق هسته‌ای در حالی است که پیش از این مقامات دولتی به این دلیل که توافق هسته‌ای الزام‌آور نیست از ارائه لایحه آن به مجلس امتناع می‌کردند.
مقامات دولتی تاکید داشتند که این توافق الزام‌آور نیست و اگر در مجلس تصویب شود، تبعات حقوقی خواهد داشت و الزام‌آور خواهد بود!
 اولین خواسته آمریکا پایان اسرائیل‌‌ستیزی ایران است
به گزارش خبرگزاری ها، «میچ مک‌کانل» رهبر جمهوری‌خواهان مجلس سنا گفت: در حال تدوین متمم قانونی هستیم که رئیس‌جمهور را از رفع تحریم‌ها تا زمان اقدام ایران در زمینه دو موضوع منع می‌کند: ایران بایستی حق موجودیت اسرائیل را به رسمیت بشناسد و شهروندان آمریکایی بازداشت شده در ایران را آزاد کند.
در همین حال، «دانیل سرور» مشاور پیشین وزارت امور خارجه آمریکا گفت: اولین خواسته آمریکا پایان اسرائیل‌‌ستیزی ایران است.
 آمانو از پارچین
بازدید می‌کند
خبرگزاری ریانووستی روسیه در گزارشی نوشت: آمانو در سفر به ایران از پارچین بازدید می‌کند.
«علی اکبر صالحی»  رئیس سازمان انرژی اتمی نیز در جمع خبرنگاران در وین گفت: امید دارم که روسیه برای ساخت دو نیروگاه جدید هسته‌ای در بوشهر به ایران کمک کند.
صالحی افزود: مذاکرات هسته‌ای ایران و فرانسه با موضوع همکاری‌های دو جانبه و پروژه بین‌المللی ITER برگزار شد.
در همین حال وال‌استریت‌ژورنال مدعی شد: آژانس برای رایزنی دربارهPMD  تیم کارشناسی به ایران اعزام کرده است.
مطابق مفاد «برجام» دوره حساس یک ماهه برای تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره «جنبه‌های نظامی احتمالی» (PMD) از روز ۱۵ سپتامبر آغاز می‌شود.
 تفاهم جامع آمریکا، ایران و چین درباره راکتور اراک
خبرگزاری رسمی چین «شین هوا» نیز در گزارشی اعلام کرد: هیئت هسته‌ای چین حاضر در وین به منظور شرکت در نشست آژانس بین‌المللی اتمی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، 3 کشور ایران، آمریکا و چین در زمینه اصلاح تاسیسات آب سنگین اراک که از جمله عمده نگرانی‌های غرب درباره برنامه هسته‌ای ایران بود، به تفاهم جامعی رسیده‌اند.
چین به همراه دیگر قدرت‌های جهانی متعهد شده است در زمینه فعالیت‌های فنی اصلاح تاسیسات آب سنگین اراک مشارکت داشته باشد.
خبرگزاری تسنیمف نیز در گزارشی نوشت: «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه گفت مفاد توافق انتقال اورانیوم کمتر غنی‌شده از ایران به روسیه به زودی تدوین خواهد شد. خبرگزاری رویترز در گزارشی اعلام کرد: رؤیای غرب برای تغییر نظام ایران پایان یافته است.
رویترز افزود: اگر اقدامی هست که قرار است اوباما در آخرین سال حضورش در دولت آن را به منصه ظهور برساند به دست گرفتن سکان هدایت شریکان آمریکا در منطقه است.