kayhan.ir

کد خبر: ۵۵۳۲۸
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۲
مجلس نمایندگان آمریکا تصویب کرد

اوباما اجازه لغو تحریم‌ها را ندارد

مجلس نمایندگان آمریکا با اکثریت جمهوریخواه خود به طرحی رای داد که براساس آن لغو تحریمهای ایران تا ژانویه ۲۰۱۷ ممنوع می‌شود.


مجلس نمایندگان آمریکا به طرح ممانعت از لغو تحریمهای ایران تا پیش از ژانویه 2017 رای مثبت داد.
در حالی که بخش جدایی ناپذیر مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 لغو تحریمهای تهران است، اکنون مجلس نمایندگان آمریکا طرحی را تصویب کرده که این اقدام را تا پیش از اول ژانویه 2017 ممنوع کند.
پیش نویس طرح شماره 3460 که با 247 رای موافق و 186 رای مخالف، مانع از لغو تحریم‌های ایران توسط رئیس جمهور آمریکا می‌شود. براساس این قطعنامه رئیس‌جمهور نمی‌تواند درباره برداشتن تحریم‌ها تا 21 ژانویه 2017 میلادی اقدام کند. این قطعنامه در نخستین روزی که رئیس‌جمهور بعدی آمریکا وارد دفترش می‌شود، یعنی اول ژانویه 2017 باطل خواهد شد.
طبق قوانین آمریکا رئیس‌جمهور این کشور می‌تواند با حد نصاب 146 رای مخالف به طرح ممنوعیت رفع تحریمها، حق وتوی خود را درباره این طرح حفظ کند.
به نوشته گاردین، این اقدام جمهوری‌خواهان به تلافی رای‌گیری روز پنج‌شنبه سنای آمریکا صورت گرفت که یک پیروزی سیاسی برای باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا محسوب می‌شود. در این رای‌گیری جمهوری‌خواهان سنا با به دست نیاوردن حد نصاب آراء که 60 رای است و فقط با کسب 58 رای موافق، نتوانستند قطعنامه مخالفت با توافق هسته‌ای را به تصویب برسانند.
طرح رد توافق هسته‌ای در مجلس نمایندگان نمی‌تواند مانع اجریی شدن این توافق شود و بیشتر حالت نمادین دارد.
بر اساس این گزارش، 25 نماینده دموکرات در مجلس که از هم حزبی‌های اوباما محسوب می‌شوند و طبق روال باید از سیاست‌های وی پیروی کنند، به برجام رای مخالف دادند. جمهوری‌خواهان کنگره نیز از ابتدا به‌طور یکپارچه مخالفت خود را با این توافق اعلام کرده بودند.