kayhan.ir

کد خبر: ۵۵۳۲۵
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۲

اثر معکوس توافق در بازار ارز دلار به مرز 3500 تومان رسید(خبر ویژه)

بازار ارز در حال دستکاری شدن است و در همین فرآیند نرخ دلار 2 ماه پس از اعلام توافق هسته‌ای به یک قدمی 3500 تومان رسیده است.

روزنامه اعتماد با بیان اینکه دلار در یک قدمی 3500 تومان است، نوشت: دلار این هفته را با شوک صعودی 65 تومانی آغاز کرد و تا میانه‌های روز 3490 تومان را از آن خود کرد و رکوردی جدید در مرز 3500 تومان برای دلار آزاد در دولت یازدهم ثبت شد. این در حالی بود که به مرور زمان نرخ صعودی دلار کاهش پیدا کرد و روی 3450 تومان متوقف شد. کارشناسان بازار ارز بر این باورند که نرخ دلار در طول روز افزایش پیدا می‌کند و در ساعات پایانی بازار که دلالان و صرافان حساب‌های ارزی خود را می‌بندند، روی قیمتی پایین‌تر تثبیت می‌شود. تا زمان تنظیم این گزارش نرخ دلار بین 3440 تومان و 3450 تومان نوسان می‌کند و پیش‌بینی می‌شود که نرخ دلار فعلا در کانال 3440 تومان باقی بماند.
اعتماد می‌افزاید: این در حالی است که به عقیده فعالان بازار ارز عدم عرضه ارز از سوی بانک مرکزی، افزایش حجم خرید بسیار از سوی مردم، افزایش حجم خرید شرکت‌های تجاری، افزایش حجم واردات و افزایش حجم سفرهای خارجی علل اصلی رشد قیمت دلار و ارزهای خارجی مانند یورو و پوند است. از طرفی صرافان کاهش میزان عرضه ارز از سوی بانک مرکزی را رد می‌کنند و معتقدند روند صعودی ارز به دلیل رشد تقاضای خرید شکل گرفته است. اکثر صرافان بازار بر این باورند که افزایش حجم سفرهای خارجی مردم به ویژه سفر به عربستان عامل افزایش میزان تقاضا بوده که این عامل در نهایت نرخ ارز به ویژه دلار و یورو را به میزان قابل توجهی افزایش داده است.
برخلاف اعتماد، روزنامه شرق بخشی از نابسامانی بازار ارز را حاصل دستکاری می‌داند و می‌نویسد: دولتی‌ها تلویحا حضور «عموبانکی‌ها» ]اصطلاح شرق برای بانک و صرافی پارسیان[ را تأیید کردند. عموبانکی‌ها گویا بسیار صاحب نفوذند و البته مورد تأیید دولت، افرادی که در قالب فعال اقتصادی وارد بازار شده و نرخ سود دلار را تعیین می‌کنند. اما این روزها تنها به اعلام این خبر اکتفا کرده و دست از عرضه برداشته‌اند. به نظر می‌رسد این عمل چندان هم بدون فکر نیست. همین چند روز گذشته بود که فهرستی از دغدغه‌های معاون اول رئیس‌جمهور از سوی یکی از سایت‌های خبری منتشر و در آن شاه‌کلیدهای کلام اسحاق جهانگیری مطرح شد. در این فهرست به وجود حرف و حدیث در نرخ بازار ارز و گذر نکردن قیمت دلار از سه‌هزار و 400 تومان هم سخن به میان آمده بود. هر فعال اقتصادی می‌داند که در بازار آزاد ارز، دلار در چه احوالی است. دلاری که در آخرین تغییرات قیمتی حوالی سه هزار و 460 تومان می‌چرخد همان دلار آزادی است که دولت گویا از وجود آن بی‌خبر است. اما در این میان آخرین رقمی که از دلار دولتی از سوی عموبانکی‌ها اعلام شده همان رقم سه هزار و 385 تومان است که البته از سه‌هزار و 400 تومان عبور نکرده است!
شرق با بیان اینکه نرخ ارز در بازار دستکاری می‌شود، می‌نویسد:‌ حالا هم رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی تهران از دستکاری نرخ ارز در بازار سخن می‌گوید و نسبت به تبعات این اقدام هشدار می‌دهد. مسعود خوانساری تاکید کرد قیمت ارز اکنون در بازار دستکاری می‌شود و این بازار نیست که قیمت ارز را تعیین می‌کند، در نتیجه میان ارز آزاد و مبادله‌ای فاصله‌ای بین 500 تا 600 تومان به وجود می‌آید و بنابراین با توجه به منابع محدود ارز مبادله‌ای، دولت باید این منابع محدود را میان متقاضیان این ارز ارزان توزیع کند و از اینجا، مسئله صدور مجوز برای واردات آغاز می‌شود.
یک معامله‌گر بازار طلا و ارز به شرق گفت: اگر کسی بتواند دلار بانکی بخرد و این روزها بفروشد، در هر بسته صدتایی عرضه شده، 7میلیون سود خواهد کرد و باید دید چه کسانی می‌توانند از این رانت بهره‌مند شوند، اما آنچه به گوش می‌رسد عرضه بسیار پایین از سوی عموبانکی‌ها در این روزهای انتهایی تابستان است.
یادآور می‌شود برخی تحلیل‌گران معتقدند گران‌کردن ارز بخشی از سیاست دولت برای افزایش‌های درآمدی خود است حال آن که این اقدام می‌تواند موجب کاهش ارزش پول ملی شود.