kayhan.ir

کد خبر: ۵۵۳۲۱
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۸

اخبار کوتاه

آل سعود به دیپلماسی و صلح بی‌توجه است
معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه گفت: تداوم تجاوز سعودی‌ها به مردم مسلمان یمن،‌ همزمان با آغاز حج تمتع مسلمانان نشان‌گر بی‌تدبیری و بی‌توجهی به دیپلماسی سازنده و صلح است.
حسین امیرعبداللهیان تأکید کرد: تهران راهکار سیاسی مناسبی برای کمک به ریاض جهت خروج از بحران یمن ارائه داده است و از گفت‌وگوهای ملی همه طرف‌های یمنی حمایت می‌کند.
دولت به دروغ‌پردازی آمریکا حساسیت نشان دهد
اسماعیل کوثری،عضو کمیسیون ویژه بررسی  برجام با اشاره به تکرار ادعای بسته شدن راه دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای از سوی اوباما، گفت: مسئولین کشور ما باید به این یاوه‌گویی‌ها محکم پاسخ دهند خصوصا رئیس‌جمهور و تیم مذاکره‌کننده باید به این مسئله حساسیت نشان دهند زیرا سکوت آنها باعث می‌شود عده‌ای اظهارنظر اوباما را حمل بر صحت کنند؛ در حالی که کسی باید پاسخ آنها را بدهد تا مردم نسبت به دروغ‌پردازی آمریکایی‌ها آگاه و روشن شوند.
چرا لحن آمریکا با ما تغییر نکرد؟ ‌
سردار نقدی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین با بیان اینکه اگر مسئله آمریکایی‌ها با ایران بر سر مسائل هسته‌ای بود می‌بایستی بعد از اینکه مذاکرات به نتایج اولیه رسید و یک تفاهم‌نامه نوشته شد لحن آنها تغییر می‌کرد و خوشحال می‌شدند گفت:  بالاخره از چنین مسئله‌ای که دغدغه آنها بوده به نتیجه رسیده‌اند و از آن پس باید با لحن دوستانه‌تری صحبت می‌کردند اما نشان دادند که مسئله، مسئله هسته‌ای نیست و حتی بعد از تفاهم اگر تا دیروز هر دو سه ماه ما را تهدید می کردند در حال حاضر روزی دو سه بار ما را تهدید نظامی می‌کنند و این اثری در اراده  ما نخواهد داشت، اما باید عبرت کسانی باشد که فکر می‌کنند مسئله آمریکا هسته‌ای است .
نظارت استصوابی سدی در برابر ورود نامحرمان به مجلس است
امانی، قائم‌مقام دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی با اشاره به جایگاه رفیع شورای نگهبان در قانون اساسی تصریح کرد: نظارت استصوابی چون سدی در برابر ورود نامحرمان به مجلس برای ضربه زدن به نظام است. شورای نگهبان علاوه بر نگهبانی از اسلامیت نظام مأموریت خطیر نگهبانی از جمهوریت نظام را هم دارد. اگر نظارت استصوابی را از شورای نگهبان بگیریم استبداد دولتی حاکم می‌شود. اگر در التزام عملی به اسلام و نظام و قانون اساسی در احراز صلاحیت‌ها اندک سستی صورت گیرد انقلاب از مسیر اسلام امام دور می‌شود. آنها که از حق‌الناس در انتخابات تفسیری وارونه از نقش شورای نگهبان داشتند با تبیین رهبری در این مورد باید در نظر خود تجدید نظر کرده آن را اعلام نمایند.
نفوذی‌های غربی در دولت اصلاحات منشأ فتنه کوی دانشگاه بودند
سردار فضلی، جانشین سازمان بسیج مستضعفین با بیان اینکه حادثه کوی دانشگاه با برنامه‌ریزی دقیق از مدت‌ها پیش طراحی شده بود، افزود: منشأ این فتنه نفوذی‌های غربی در دولت وقت بودند.
وی افزود: منشأ این فتنه نفوذی های غربی در دولت وقت بودند که یکی از کارهایشان این بود که از ورود سپاه به صحنه جلوگیری می‌کردند.
برجام در مجلس تصویب شود  قدرت چانه‌زنی با دشمن بیشتر خواهد شد
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی معتقدند در کمیسیون برجام بحث توافق جناحی بررسی می‌شود، گفت: این سخنان سبک و بی‌پایه‌ای است که نمی‌شود پشت این مسائل پنهان شد و حقایق را پنهان کرد. هر قدر حسن و قبح برجام آشکارتر شود قدرت مانور دولت بیشتر می‌شود و اگر در مجلس تصویب شود قدرت چانه‌زنی با دشمن بیشتر خواهد شد.
برجام یک دلار را هم آزاد نخواهد کرد
سید یاسر جبرائیلی معاون پژوهش خبرگزاری فارس در یادداشتی نوشت : برجام بند 1245(c) از قانون NDAA تحریم و فرمان اجرایی 13599 مربوط به آن را نه لغو می کند و نه تعلیق، لذا حتی یک دلار از دارایی های مسدود شده ایران در آمریکا آزاد نخواهد شد.
در بخشی از این نوشته آمده است : «به نظر می‌رسد یکی از وظایف خطیر کمیسیون ویژه برجام در مجلس شورای اسلامی، روشن کردن ابعادی از تحریم است که به همین شکل حفظ خواهد شد. سخنان کلی و شعاری درباره اینکه تحریم‌ها برداشته خواهند شد، اگر با مداقه و ریزبینی و کشف جوانب امر همراه نباشد، ممکن است در عمل، دولت محترم را با شرایطی مواجه نماید که از پیش، تصورات مثبت و نادرستی درباره آنها داشته است.»
جبرائیلی ادامه داده است : « اگر همه ابعاد واقعی برجام به درستی شفاف و روشن شود، آنگاه می توان با اطمینان خاطر درباره هزینه‌ها و فایده های ناشی از آن، به قضاوت نشست. »