kayhan.ir

کد خبر: ۵۵۳۱۱
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۷
چرا ذوق زده‌ها از آگاهی مردم نگرانند؟!

سانسور حقایق تلخ برجام امید نیست فریب است

رسانه‌ها و نشریات زنجیره‌ای با تحریف واقعیات و سانسور حقایق تلخ برجام مدعی حمایت بی‌چون و چرای مردم ایران از توافق وین و افزایش امید آنان به آینده در پی حصول این توافق هستند.
سرویس سیاسی -

 اخیرا مرکز مطالعات امور بین‌الملل و امنیت دانشگاه مریلند، با همراهی موسسه نظرسنجی ایران‌پل، به تحقیق درباره موضع افکارعمومی ایران در قبال توافق هسته‌ای پرداخت که کیهان روز شنبه در گزارشی نتایج این نظرسنجی را منتشر کرد.
براساس این نظرسنجی 76 درصد شرکت‌کنندگان از توافق ایران و ۱+۵ در حالی حمایت کرده‌اند که اغلب درک صحیحی از محتوای برجام نداشته و این حمایت مبتنی بر مفروضاتی مخدوش و ناصحیح است.
طبق این گزارش، 43 درصد پاسخ‌دهندگان به شدت حامی توافق هستند و 33 درصد هم «تا حدودی» از آن حمایت می‌کنند اما در مقابل 7 درصد پاسخ‌دهندگان گفته‌اند که به شدت مخالف توافق هستند و 14 درصد هم تا حدودی با آن مخالفت دارند.
نظر سنجی «مرکز مطالعات امور بین‌الملل و امنیت دانشگاه مریلند» بخش مهم دیگری نیز دارد که اتفاقا مهم‌ترین بخش و نتیجه گیری نظرسنجی در آن دیده می‌شود و آن اینکه موافقان توافق براساس اطلاعات نادرست القایی موافقت خود را با متن به دست آمده در وین اعلام کرده‌اند.
بر اساس این نظر سنجی که متن کامل 20 صفحه‌ای آن در پایگاه اطلاع رسانی «مرکز مطالعات امور بین‌الملل و امنیت دانشگاه مریلند» موجود است 4 توهم بزرگ باعث آن شده که پاسخ دهندگان حمایت خود را از توافق وین اعلام کنند.
این 4 توهم عبارتند از ؛
1- بر اساس توافق وین «همه تحریم‌ها حتی تحریم‌های یک جانبه آمریکا لغو خواهند شد در حالی که آمریکا تنها تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای را برمی دارد.»
2- برداشتن تحریم‌های ایران همزمان با اقدامات ایران خواهد بود در حالی که لغو تحریم‌ها پس از آن که ایران بخش‌های مهمی از تعهداتش را انجام دهد انجام می‌گیرد.
3- ایران زیر بار محدودیت تحقیقات هسته‌ای خود نرفته است در حالی که ایران محدودیت‌های جدی را برای تحقیقات هسته‌ای خود پذیرفته است.
4 – بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تحت هیچ شرایطی اجازه دسترسی به پایگاه‌های نظامی ایران را نخواهند داشت در حالی که ایران پذیرفته که تحت شرایطی بازرسان آژانس به پایگاه‌های نظامی دسترسی داشته باشند.
نکته قابل توجه این است که گزارش مذکور تاکید می‌کند این ناآگاهی نسبت به محتوای توافق در میان حامیان روحانی بیش از دیگران است!
بر اساس این گزارش، این چهار مفروض اشتباه درباره برجام باعث افزایش انتظارات نیز شده است. ۶۴ درصد از پاسخ دهندگان انتظار دارند به دنبال توافق، ظرف شش ماه یا یک سال بیکاری در ایران به طور چشمگیری پایین بیاید و ۶۲ درصد هم انتظار دارند که ظرف همین مدت سطح زندگی مردم به طور محسوسی بهبود پیدا کند!
در بخش دیگری از این نظر سنجی آمده است 85 درصد پاسخ دهندگان اعلام کرده‌اند به شدت مدافع ادامه فعالیت‌های هسته‌ای در ایران هستند که به نوشته محققان دانشگاه مریلند این نظر با حمایت از برجام در تضاد است.
در حقیقت نظر واقعی مردم را باید در همین حمایت 85 درصدی از برنامه هسته‌ای دید و حمایت آنان از برجام مبتنی بر آن 4 فرض اشتباه است. در چنین فضایی است که علت جنجال و هیاهوی رسانه‌های زنجیره‌ای علیه شفاف‌سازی‌ها درباره برجام و واهمه دولت از تصویب این فتح الفتوح! در مجلس معنا می‌یابد.
تحریف و سانسور ذوق زدگان
برای تداوم 4 توهم بزرگ !
با وجود اینکه متن کامل و بدون سانسور و تحریف نظر سنجی فوق در پایگاه اطلاع رسانی «مرکز مطالعات امور بین‌الملل و امنیت دانشگاه مریلند» موجود است و این نظر سنجی نشان از آن دارد که مردم براساس اطلاعات غلط القایی به آنها از توافق حمایت کرده‌اند و در صورت ارائه اطلاعات درست نتیجه تغییر خواهد یافت.رسانه‌های ذوق زده با تحریف واقعیت تیتر زدند «اکثریت ایرانیان حامی توافق اند» و امید مردم افزایش یافته است!
روحانی نیز در جمع مدیران اتحادیه‌های تعاونی سراسر کشور با حواله صحبت درباره برجام به آینده، گفت: اجازه نمی‌دهم عده‌ای افراطی به امید ملت ایران ضربه بزنند!
البته این نخستین بار نیست که رئیس جمهور منتقدان را با برچسب‌هایی مانند افراطی، بی‌سواد و... مورد عنایت قرار می‌دهد اما تفاوت این ماجرا با گذشته در این موضوع است که این نظر سنجی و تحلیل نه توسط منتقدان داخلی برجام و به قول رئیس جمهور، افراطی‌ها تهیه شده بلکه از سوی یک مرکز مطالعاتی وابسته به دانشگاهی در آمریکا ارائه شده است!
دو نظر سنجی جالب از مردم آمریکا
در این رابطه توجه به نتایج دو نظر سنجی دیگر که در آمریکا صورت گرفته است می‌تواند واقعیات را بیشتر نشان داده و دم خروسی که رسانه‌های ذوق زده در صدد مخفی کردن آن هستند عیان‌تر سازد.
بر اساس اولین نظر سنجی از مردم آمریکا درباره توافق هسته‌ای با ایران، 33 درصد موافق، 45 درصد مخالف و 22 درصد نیز رای ممتنع داده‌اند. ویژگی این نظرسنجی آن است که به پاسخ دهندگان توضیحی درباره محتوای توافق داده نشده است. این نظرسنجی توسط موسسه مشهور افکارسنجی پیو (pew) انجام شده است.
در عین حال و در یک نظر سنجی دیگر و با ارائه اطلاعات مختصری درباره توافق هسته‌ای نتیجه تغییر یافته است. این بار 56 درصد از توافق حمایت، 37 درصد مخالفت و 7 درصد نیز رای ممتنع داده‌اند. این نظرسنجی را مرکز افکارسنجی شبکه ان.بی.سی و واشنگتن پست بطور مشترک انجام داده اند.
این دو نظر سنجی به خوبی نشان می‌دهد که میزان حمایت مردم آمریکا از برجام با دریافت اطلاعات درباره آن بیشتر می‌شود. موضوعی که در ایران کاملاً برعکس است!
نظر سنجی اخیر «مرکز مطالعات امور بین‌الملل و امنیت دانشگاه مریلند» که ذکر آن در این گزارش رفت نیز با نتیجه دو نظر سنجی فوق که در آمریکا صورت گرفته است در یک نقطه اشتراک دارد و آن این که: مردم ایران براساس اطلاعات غلط دریافتی با برجام موافقند و اگر اطلاعات صحیح به آنها ارائه شود نتیجه تغییر خواهد کرد.
در حالی که رسانه‌های ذوق زده بیشترین سهم را در القای توهمات 4 گانه فوق داشته و در تلاشند که کمترین اطلاعاتی در رابطه با محتوای برجام و واقعیات آن در جامعه منتشر نشود این رسانه‌ها دست به تحریف نظرسنجی دانشگاه مریلند برای توجیه و تطهیر اقدامات خود نیز می‌زنند!