kayhan.ir

کد خبر: ۵۵۱۵۲
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۵
کارشناسان غربی در گفت‌وگو با کیهان:

آمریکا به بهانه 11 سپتامبر خاورمیانه را غارت کرد

برخی از کارشناسان غربی که به مناسبت چهاردهمین سالگرد حوادث 11 سپتامبر با آن‌ها گفت‌وگو کرده‌ایم معتقدند که آمریکا به بهانه 11سپتامبر خاورمیانه را غارت کرد.


دکتر «کوین بارت» اسلام‌شناس و تحلیلگر آمریکایی در پاسخ به این سؤال کیهان که به نظر شما آیا می‌توان گفت ایجاد گروه‌هایی مثل داعش در منطقه خاورمیانه از نتایج حادثه یازده سپتامبر بود می‌گوید: بله مطمئنا 11 سپتامبر دشمن جدیدی را برای غرب تحت عنوان افراط‌گرایی اسلامی ایجاد کرد و آن را به ضرر کشورهای منطقه خاورمیانه و به نفع توسعه طلبی اسرائیل گسترش داد. واضح است که داعش بخشی از دستور کار پس از 11 سپتامبر بود.
«تیری میسان» تحلیلگر و منتقد فرانسوی اما به شکل دیگری به سؤال خبرنگار پاسخ داد به اعتقاد میسان داعش نتیجه حملات یازده سپتامبر نبود بلکه داعش اسلحه آمریکا برای ایجاد یک منطقه وسیع سلفی نشین در عراق و سوریه است. تنها یک سازمان تروریستی که  حمایت دولتی رسمی پشت آن باشد می‌تواند چنین پاکسازی قومی را ایجاد کند.این منطقه سلفی نشین مانع شکل‌گیری مجدد جاده ابریشم توسط چین برای فعال‌سازی راه‌های قدیمی تجاری در دریای مدیترانه و مانع حمایت ایران از سوریه و لبنان خواهد شد.
« اریک والبرگ» که یک کارشناس کانادایی است به این سؤال کیهان چنین پاسخ داده است: چرخه تروریسم و مداخله ادامه خواهد یافت چرا که نابودی افغانستان به عنوان پایگاه القاعده و در نهایت کشتن بن لادن نیز نتوانست خطر حملات تروریستی را از بین ببرد حالا نسل جدیدی از سلفی‌ها که خود را داعش می‌نامند سر بلند کرده‌اند و برنامه‌های بلند مدت وحشیانه خود را بدون اینکه هرگونه ارتباط مستقیمی با بقایای سازمان القاعده داشته باشند پیش می‌برند.
از این سه کارشناس سؤال دوم را اینگونه پرسیدیم که به نظر شما چرا بعد از 14 سال از 11 سپتامبر  افکار عمومی آمریکا هیچگاه درباره دلایل و مسببان این حادثه مطالبه جدی نداشته‌اند؟
میسان گفت: اکثریت مردم آمریکا مطالعه کردند که چگونه برج‌ها منهدم شدند و به این نتیجه رسیدند که دولت به آنها دروغ گفته است؛ اما آنها از این فراتر نرفتند آنها هرگز این پرسش را از نظر سیاسی مطرح نکردند که چرا این دروغ گفته شده است؟تنها مسئله مهم 11 سپتامبر زمانی که ما نگاه می‌کنیم این است که چگونه هواپیماها به برجها برخورد می‌کنند و برج‌ها منهدم می‌شوند اما به سایر مسائل توجه نمی‌شود. جرج بوش از ساعت 10 صبح تا 8 شب به مرخصی رفته بود، اعضای کنگره به پناهگاه‌های ایمن باقی مانده از زمان جنگ سرد رفته بودند و تا اواخر بعد از ظهر 11 سپتامبر یک دولت نظامی قدرت را در آمریکا در  دست داشت.تا کنون کسی به این مسئله توجه نکرده است.
«کوین بارت» نیز در پاسخ به این سؤال می‌گوید: سیاست رسمی دولت آمریکا درباره حادثه 11 سپتامبر این است که افکار عمومی را در این زمینه سرکوب کند. در حدود 100 میلیون آمریکایی براساس نظرسنجی‌های مختلف فکر می‌کنند یا مظنون هستند به اینکه حادثه 11 سپتامبر یک برنامه‌ریزی داخلی بوده است. اما نهادهای جریان اصلی شامل رسانه‌ها، دانشگاه و دولت آمریکا اظهار نظرهای مخالف در این خصوص  را ممنوع کرده‌اند.
«اریک والبرگ» نیز نظر خود را این‌گونه بیان کرد: بی‌علاقگی به انجام یک تحقیقات جامع در این خصوص توجیه ناپذیر و منجر به سؤالات جدی در این باره، این شده که واقعا چه کسی پشت این حملات قرار داشت؟ 11 سپتامبر یک موهبت الهی برای اجرا و پیشبرد پروژه اصلاحات اجباری آمریکا در خاورمیانه بود. و اگر فرض بگیریم که بن لادن متهم و مقصر فروپاشی برج‌های تجارت جهانی بوده وی را باید شریک و همدست نئومحافظه‌کاران آمریکایی برای دادن بهانه جنگ آمریکا علیه اسلام باید در نظر بگیریم.
تیری میسان در پاسخ سؤال سوم ما مبنی بر اینکه «مهمترین سندی که ثابت می‌کند که حادثه 11 سپتامبر توطئه مشترک آمریکا و اسرائیل بود و تا کنون زیاد به آن پرداخته نشده است چیست؟ می‌گوید :«برای فهم این مسئله باید کتاب «کودتا: رساله عملی» را که جمهوری‌خواهان آمریکا به آن دلبستگی زیادی دارند بخوانیم. «ادوارد لوتواک» یک نئومحافظه کار که تاریخ نگار رسمی در ارتش اسرائیل است در این کتاب می‌گوید: «کودتای موفق کودتایی است که هیچ کس مخالف آن نیست به خاطر اینکه کسی از کودتا آگاه نشده است.» آنها به هر حال باید همان افراد را در قدرت حفظ می‌کردند اما در عین حال سیاست جدیدی را نیز تحمیل می‌کردند. این همان کاری بود که در 11 سپتامبر انجام شد و این سیاست جدید در ابتدا اعلام وضعیت اضطراری دائمی در آمریکا(قانون میهن پرستی) و در مرحله بعدی تغییر نقشه خاورمیانه بود.
«کوین بارت» نیز در پاسخ به این سؤال  می‌گوید: اسناد بسیار مهمی وجود دارد که ثابت می‌کند حادثه 11 سپتامبر پروژه «قرن جدید آمریکایی برای بازسازی توان دفاعی آمریکا» که در سپتامبر سال 2000 منتشر شد بود. این سند صراحتا خواستار یک «پرل هاربر جدید» بود که با 11 سپتامبر همخوانی داشت.
اما به اعتقاد «اریک والبرگ» اسناد موجود و همه تضادها و تناقض‌هایی که حول و حوش داستان رسمی حادثه 11 سپتامبر وجود دارد نشان می‌دهد که حداقل برخی از دولتمردان آمریکایی و اسرائیلی از این حادثه آگاه بوده‌اند  به هر حال تا زمانی که اسناد سانسور شده کمیته تحقیق حادثه 11 سپتامبر در سال 2002 منتشر نشود و تا زمانی که پاسخ‌های قانع‌کننده به تضادها و تناقض‌های قرائت رسمی دولت آمریکا از  این حادثه داده نشود احتمال دخالت دولت آمریکا در 11 سپتامبر به قوت خود باقی خواهد ماند.