kayhan.ir

کد خبر: ۵۴۹۰
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۱:۲۸

خط و نشان آمریکا برای ناوگروه اعزامی ایران به اقیانوس اطلس

یکی از فرماندهان سابق نیروی دریایی آمریکا در واکنش به حرکت ناوگروه نیروی دریایی ایران به سمت اقیانوس اطلس تهدید کرد به محض ورود به اطلس شمالی عملیات ایذایی علیه ناوگان ایرانی آغاز خواهد شد.
یکی از فرماندهان سابق نیروی دریایی آمریکا در واکنش به حرکت ناوگروه نیروی دریایی ایران به سمت اقیانوس اطلس تهدید کرد به محض ورود به اطلس شمالی عملیات ایذایی علیه ناوگان ایرانی آغاز خواهد شد.
«کرستوفر هارمر» تحلیلگر برجسته مؤسسه مطالعات جنگ آمریکا که پیشتر و تا سال 2011 سابقه 20 سال فعالیت در نیروی دریایی آمریکا را داشته است در واکنش به اعزام یک ناو گروه ایرانی به سمت اقیانوس اطلس تهدید کرد: به محض اینکه آنها (ناوگان ایرانی) وارد اطلس شمالی شود، آزار و اذیت خود را آغاز می‌کنیم. آنها (ایرانیان) هر بار که ما از تنگه هرمز عبور می‌کردیم (با ما) چنین می‌کردند.
هارمر در ادامه اظهارات گستاخانه خود گفت: اگر نیروی دریایی آمریکا بخواهد تلافی تهدیداتی را که در خلیج فارس از ایرانیان دریافت می‌کند علیه ناوگروه اعزامی ایران به اطلس اعمال کند، این ناوگروه ایرانی در گردابی از مشکلات گرفتار خواهد شد.
به گفته وی آمریکا از ابزارهای مختلفی که در دسترس دارد از جمله ماهواره‌ها، ردگیری ارتباطات الکترونیکی، بهره‌گیری از هواپیماهای رهگیر و مراقبت‌ هوایی و استفاده از چشمان مسلح از روی عرشه ناوگان آمریکایی برای تعقیب ناوگان ایرانی استفاده خواهد کرد.
هارمر تصریح کرد: به دنبال آن خواهیم بود که با تعقیب آشکار به آنها بفهمانیم که از حضورشان مطلع هستیم. به گفته وی، آمریکا با استفاده از زیردریایی‌ها، کشتی‌ها، هواپیماهای گشت زنی و ماهواره‌های خود به خوبی می‌تواند از نقطه دقیق حضور ناوگان ایرانی مطلع باشد.
به گزارش تبسم، مایکل کونل مدیر واحد مطالعات ایران در مرکز تحلیل‌های نیروی دریایی آمریکا نیز در این رابطه گفت: همان طور که ایرانی‌ها ما را رصد کرده، ما نیز احتمالاً  آنها را دنبال کنیم. وی افزود، ممکن است یک واحد از گارد ساحلی خود را برای رصد و زیر نظر گرفتن دائمی آنها اعزام کنیم.
تحلیلگران امنیتی و نظامی آمریکا نیز در واکنش به اعزام ناوهای ایران به مرزهای آبی آمریکا تصریح کردند این مسئله نمایانگر آرزوها و قابلیت‌های جهانی تهران است و ایران قدرتمندترین کشور منطقه به حساب می‌آید.
به گزارش فارس به نقل از روزنامه آمریکایی «یواس‌ای‌تودی»، «کریس هارمر» تحلیلگر مؤسسه مطالعات جنگ و طراح نظامی سابق نیروی دریایی آمریکا در خلیج‌فارس اعلام کرد در حالی که این کشتی‌ها تهدید تاکتیکی برای آمریکا به شمار نمی‌آیند، اما ایران احتمالاً از آن برای تقویت رابطه با ونزوئلا استفاده می‌کند و این نشان می‌دهد که ایرانی‌ها آرزوها و قابلیت‌های جهانی دارند.
«گری سیمور» مشاور سابق اوباما در زمینه کنترل تسلیحات، سلاح‌های کشتار جمعی و تروریسم اعلام کرد که ایران به طور مداوم با حضور نظامی آمریکا در خلیج‌فارس مخالف بوده است.
وی افزود: موضع ایران این است که نباید هیچ پایگاه نظامی یا نیروی نظامی کشورهایی که جزء خلیج فارس نیستند در خلیج‌فارس وجود داشته باشد.
سیمور تصریح کرد: آنها این مسئله را می‌گویند چون اگر هیچ قدرت بیرونی در خلیج (فارس) نباشد، ایران قدرتمندترین نیرو در منطقه است بنابراین به نفع آنها است که تقاضا کنند هیچ نیروی خارجی در خلیج (فارس) نباشد.
جان بولتن سفیر اسبق آمریکا در سازمان ملل نیز در واکنش به اعزام ناوهای ایران به اقیانوس اطلس تصریح کرد گر چه این کشتی‌ها خطر زیادی برای آمریکا به همراه ندارد اما نمایانگر این است که ایران در حال افزایش قابلیت‌های خود برای آینده است.
بولتون در واکنش به این مسئله مدعی شد: این نشان می‌دهد که آنها می‌توانند یک سلاح را بر روی یک قایق یا کشتی قرار دهند و اگر ایران موشک بالستیک داشته باشد، می‌تواند آن را هر کجا در ساحل آمریکا بخواهد بیاندازد.
اظهارات گستاخانه مقام سابق نیروی دریایی آمریکا در مورد حضور ناوگروه ایرانی در اقیانوس اطلس در حالی است که فرمانده نیروی دریایی ارتش در حاشیه راهپیمایی پرشکوه ملت ایران در 22 بهمن تاکید کرد ایران حضور در آب‌های آزاد را حق خود می‌داند.
امیر حبیب‌الله سیاری گفت: بنده از هیچ کشوری اسم نمی‌برم اما دو سوم از کره زمین را آب تشکیل می‌دهد که در حدود 70 درصد آبهای روی کره زمین نیز آبهای آزاد است و هر کشوری حق حضور در آبهای آزاد را دارد.
فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به اینکه 50 کیلومتری مرز هر کشور جز آب‌های سرزمینی آن کشور است، گفت: ما اهل تعدی به کشورهای دیگر نیستیم اما هر کجا که نام آن آب آزاد باشد، اختیار حضور در آن آبها را داریم.
سیاری در پاسخ به سؤالی مبنی بر پاسخ به تهدیدات مقامات آمریکایی، اظهار داشت: مردم پاسخ خود را دادند و بنده نیز به عنوان یکی از مردم می‌گویم پاسخ تهدیدات آمریکایی‌ها را می‌دهیم.