kayhan.ir

کد خبر: ۵۴۶۸۷
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۰

اصلاح‌طلبان باید ناطق را مقابل اصولگرایان قرار دهند!(خبر ویژه)

یک روشنفکر اصلاح‌طلب، کروبی رئیس مجلس ششم را «بسیار ضعیف» توصیف کرد. زیباکلام معتقد است همان طور که هاشمی برای ریاست مجلس ششم به کروبی ترجیح داشت اکنون هم امثال ناطق‌نوری بر عارف ترجیح دارد.

وی در روزنامه آرمان می‌نویسد: هنوز هم معتقدم آقای ناطق‌نوری برای سرلیستی اصلاح‌طلبان بر آقای عارف ارجحیت دارد. تردیدی نیست که توان آقای ناطق بیشتر است همچنین اصلاح‌طلبان هیچ‌گاه نباید اصولگرایان را دست‌کم بگیرند. اصلاح‌طلبان نباید فکر کنند که اصولگرایان اجازه می‌دهند آنها به راحتی پیروز انتخابات شوند.
وی ادامه می‌دهد: قطعا به چهره‌ای توانمند و پرتجربه نیاز داریم که بتواند تا حدود زیادی در برابر اصولگرایان تندرو در مجلس دهم ایستادگی داشته باشد. لذا تصور اینجانب آن است که آقای ناطق نوری برای این رسالت مناسب‌تر است. البته این بدان معنا نیست که آقای عارف نباید وارد انتخابات شوند یا اینکه ایشان اصلاح‌طلب نیستند. اتفاقا آقای عارف به مراتب از آقای ناطق‌نوری اصلاح‌طلب‌تر است. اما ما جدا از اینکه به چنین صفاتی نیاز داریم به صفات دیگری نیاز داریم که بتواند در قامت رئیس مجلس دهم و در برابر اصولگرایان و نهادهای قدرت وابسته به اصولگرایان ظاهر شود.
زیباکلام می‌افزاید: در غیر این صورت داستان مجلس ششم مجددا تکرار خواهد شد و مجلسی روی کار خواهد آمد که اکثریت آن در اختیار اصلاح‌طلبان است اما ریاست بسیار ضعیف دارد که عملا نمی‌تواند برای اصلاحات و دموکراسی گامی بردارد. درحالی که اگر آقای هاشمی رفسنجانی به ریاست مجلس ششم می‌رسید دستاوردهای چهارسال مجلس ششم به مراتب بیشتر از آنی می‌شد که در خلال سال‌های 78 تا 82 تحقق پیدا کرد.
وی خاطرنشان کرد:‌ نکته‌ای دیگر که باز ممکن است به مذاق هواداران آقای عارف خوش نیایداین است که اگر در 24 خرداد سال 92 آقای عارف به جای آقای روحانی به ریاست جمهوری می‌رسید بسیار بعید بود که او بتواند دستاوردهایی که آقای روحانی تاکنون برای کشور به ارمغان آورده را به ارمغان آورد. این مسائل واقعیات عریان سیاسی جامعه ماست وگرنه اینجانب بشخصه ترجیح می‌دهم که سرلیست اصلاح‌طلبان نلسون ماندلا، مهاتما گاندی، دکتر مصدق یا مهندس بازرگان باشد. اما اینها ایده‌آل و رویاست.