kayhan.ir

کد خبر: ۵۴۵۱۷
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۶
هلاکت 103 نظامی ائتلاف با شلیک یک موشک

انصارالله دربار آل‌سعود و شیوخ امارات را به عزا نشاند

انصارالله با شلیک دقیق یک موشک بالستیک به سمت مقر نیروهای ائتلاف سعودی در استان مأرب 103 نظامی ائتلاف سعودی را به هلاکت رساند طوری که امارات ضمن تایید این خبر 3 روز عزای عمومی اعلام کرد.

از فروردین ماه که سعودی‌ها بیرحمانه به یمن حمله کردند انقلابیون این کشور همواره وعده واکنش سخت به سعودی‌ها را داده‌اند. در این مدت ضربات زیادی بر نظامیان ائتلاف سعودی‌ وارد شد. آنها در داخل یمن تلفات زیادی متحمل شدند و استان جنوبی عربستان نیز هدف موشک‌ها و یورش‌های انقلابیون یمنی قرار گرفت اما گویا این واکنش‌ها تنها مقدمه‌ای برای یک واکنش «بزرگ‌تر» بودند. سرانجام ارتش یمن به همراه نیروهای انصارالله اولین تیر مخفی و پنهانی خود را به سمت متجاوزان پرتاب کرد. نتیجه بسیار شگفت‌انگیز بود. متجاوزان قلع و قمع شدند. وحشت بر نیروهای سعودی، بحرینی و اماراتی مستولی شد. این حمله روز جمعه اتفاق افتاد. ارتش و نیروهای مردمی یمن با شلیک موشک بالستیک «توشکا» به یک پایگاه نظامی در منطقه صافر در استان مارب،103 نظامی متجاوز را به هلاکت رساندند.
تلفات بی‌سابقه ارتش امارات
ابعاد این حمله بسیار گسترده بود. دو فروند هواپیمای آپاچی مستقر در فرودگاه صافر و چند دستگاه خودروی نظامی اماراتی نیز منهدم و چند انبار اسلحه طعمه حریق شد. شبکه تلویزیونی المسیره،  از تخلیه 103 جسد نیروهای ائتلاف سعودی علیه یمن از فرودگاه صافر در استان مأرب خبر داده است. دولت امارات با تایید این خبر اعلام کرده 45 تن از کشته‌ها متعلق به کشورش است. پایگاه خبری «دبکا» نیز، با اشاره به تعداد «زیاد» کشته‌های امارات تاکید کرده «این تعداد از کشته‌ها طی 44 سال اخیر یعنی از زمان تشکیل ارتش امارات بی‌سابقه بوده است.» علاوه بر اماراتی‌ها بحرینی‌ها نیز بی‌نصیب نماندند و 30 نظامی این کشور نیزبا این شلیک دقیق و حساب شده به هلاکت رسیدند.  بنا بر گفته مقامات بلند پایه یمن، باقی اجساد نیز از چندین تابعیت مختلف از جمله سعودی هستند. 70 نفر دیگر نیز زخمی شده‌اند که اکثر آنها را نیروهای اماراتی تشکیل می‌دهند و وضعیت بیشتر آنها «بسیار وخیم» است.به دنبال این حمله،  دولت امارات جمعه شب با اعلام سه روز عزای عمومی خاطرنشان کرد که پرچم‌های خود را از بامداد شنبه به حالت نیمه افراشته در می‌آورد انصارالله این بار حقیقتا ائتلاف اجاره‌ای سعودی را تحقیر کرد.
واکنش ها
هلاکت 45 نظامی اماراتی در یمن، واکنش شماری از سران و روسای کشورهای جهان را به دنبال داشت. «جان کری» وزیر خارجه آمریکا، «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر، «عبد ربه منصور هادی» رئیس‌جمهور مستعفی و فراری یمن، «محمد بن نایف» و «محمد بن سلمان» ولیعهد و جانشین ولیعهد سعودی در تماس‌هایی با «شیخ محمد بن زاید» ولیعهد ابوظبی مرگ نظامیان اماراتی در یمن را تسلیت گفتند.
این شلیک دقیق باعث شد تا سرتیپ «شرف غالب لقمان» سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کند، عملیات منحصر به فرد نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی علیه متجاوزان سعودی و مزدورانشان، میزان اقتدار ارتش و کمیته‌های مردمی و توان بازدارندگی و رویارویی با متجاوزان با تمام وسایل و شیوه‌ها را ثابت کرد و هیچ تردیدی در این زمینه باقی نگذاشت. وی تاکید کرد: «این حمله پیامی قوی به دشمن سعودی و مزدورانش و پاسخ عملی ارتش و کمیته‌های  مردمی به جنایات متجاوزان سعودی علیه کشور و امکانات و  دارایی‌های ملت ما بود.»
اهمیت این حمله
این عملیات حقیقتا منحصر به فرد ارتش و نیروهای مردمی یمن به دو دلیل حائز اهمیت است: نخست، این عملیات نتایج فوری و مستقیم داشت که مهم‌ترین آن کشته شدن تعداد زیادی نیروی اماراتی و سعودی بود.دوم، سمبلیک بودن محل این عملیات، زیرا رسانه‌های دشمن با تبلیغ در مورد «عملیات آزاد‌سازی صنعا» اینگونه تبلیغ می‌کردند که مارب نقطه آغاز این عملیات خواهد بود. ضربه سخت و قاطع یمنی‌ها بر پیکر متجاوزان آنچنان دردناک بود که برخی از رسانه‌ها از احتمال خروج برخی از متجاوزان از خاک یمن را مطرح کرده‌اند. پایگاه یمنی «الاتحاد» به نقل از منابع آگاه در این زمینه اعلام کرد که امارات آماده است تمام نیروهای زمینی‌ خود را از یمن خارج کند.  منابع مذکور عنوان داشتند که وزارت دفاع امارات اعلام کرده است که تمامی نیروهای زمینی‌ خود را از یمن خارج خواهد کرد.
واکنش انفعالی ائتلاف
حملات دیوانه‌وار به سرتاسر یمن، واکنش از سر استیصال ائتلاف سعودی به این حمله بود. در این ارتباط شبکه خبری «العربیه»، گزارش داد، ائتلاف کشورهای عربی به سرکردگی عربستان «شدید‌ترین» حملات خود علیه یمن را آغاز کرده است. جنگنده‌های اماراتی در تلافی شکست سنگین روز جمعه از صبح دیروز مناطق مختلف یمن را بمباران کردند. جنگنده‌های اماراتی مناطقی را در استان صعده واقع در شمال این کشور و همچنین مناطقی را در مارب  بمباران کردند. خبرگزاری «رویترز» نیز گزارش داد، نیروهای ائتلاف سعودی به سرکردگی عربستان، ساختمان وزارت دفاع یمن را بمباران کردند. اما آنچه در این میان حائز اهمیت است مربوط به توان انقلابیون یمنی با وجود چهار ماه تحریم و محاصره همه جانبه است. این در حالی است که ائتلاف سعودی از تمامی تجهیزات مدرن نظامی وحمایت‌های غرب برخوردار است اما چون مبنای حمله آنها مشروعیت ندارد و از حمله مهمتر ائتلاف یک ارتش اجاره‌ای بیش نیست، بدون شک شکست با آنها خواهد بود.