kayhan.ir

کد خبر: ۵۴۴۸۱
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۸

روزشمار دفاع مقدس

15 شهريور
1360: آزادسازی كرخه كور: در عمليات شهيد رجايي و باهنر
پس از عملیات شهید چمران، نیروهای خودی به منظور تثبیت موقعیت خود، در پشت خاکریزی که از دشمن در شمال کرخه کور تصرف شده بود. ایجاد موضع نمودند...نیروهای رزمنده به منظور تکمیل اهداف عملیات شهید چمران و آزادسازی کامل شمال کرخه کور، عملیاتی طراحی نمودند...قبل از شروع عمليات، حاج علي هاشمي يكي از سخنراني هاي مهيج خود را انجام داد،به گونه اي كه همه نيروها به شوق آمدند. درحالی که انفجار دفتر نخست وزیری تازه اتفاق افتاده بود: «شما امشب بايد دل امام را شاد كنيد. امروز امام محزون است. امام عزادارند.منافقان و عراقيها خوشحالند. اميدوارم امشب ماشه هاي تفنگتان را با خشم بفشاريد و به دشمن امان ندهيد.»در دهم شهريور 1360 به مواضع دشمن در حوالي كرخه کور حمله انجام گرفت و موفق شديم دشمن را از شمال رودخانه به آن طرف برانيم و چند كيلومتر از سرزمين اسلامي را آزاد كنيم. به ياد دو شهيد، نام عمليات شهيدان رجايي و باهنر تعیین شد.در اين عمليات ارتش و نيروهاي جنگ هاي نامنظم در كنار پاسدارها جنگيدند.پس از عمليات و راندن دشمن از رودخانه كرخه کور به آن طرف، علي هاشمي اطلاعيه اي داد ودر آن نوشت:«كرخه كور با خون مطهر شهدا براي هميشه تاريخ به كرخه نور تبديل شد.» از آن تاريخ،كرخه كور،به كرخه نور تغيير نام داد و حتي در نقشه هاي جغرافيايي نيز نام جديدي كه علي هاشمي داده بود ثبت شد.(برگرفته از كتاب نبردهاي دشت آزادگان نوشته محمدامين پورركني)
18 شهريور
1361: آغاز عمليات قادر درغرب اشنويه و ارتفاعات کلاشن درداخل عراق.
عملیات «قادر» نخستین عملیات مستقل ارتش پس از عملیات بدر بود و سرهنگ «علی صیاد شیرازی» فرماندهی آن را بر عهده داشت. در این عملیات یگان‌هایی از سپاه و ارتش حضور داشتند.این عملیات دو ماهه طی سه مرحله و با نامهای قادر یک، دو و سه اجرا شد و هدف از انجام آن در غرب، تسلط بر شهر «سیدکان» استان «اربیل» عراق و آزادسازی بلندی‌های منطقه بود. رزمندگان ایرانی در ساعت دو بامداد با رمز «یا صاحب الزمان (عج)» خطوط پدافندی دشمن را شکافته و از غرب شهر «اشنویه» ایران به سوی بلندی‌های «کلاشین» عراق پیشروی کردند. در هر یک از مراحل این عملیات هدف‌هایی تأمین شد، اما عواملی هم‌چون پاتک‌های سنگین دشمن سبب گردید تا سرانجام این عملیات در تاریخ 18 شهریور 1364 با عدم موفقیت کامل روبرو گردد و تنها به انهدام نیروها و ماشین جنگی دشمن اکتفا شود. سرهنگ «حسن آبشناسان» فرمانده تیپ 23 نوهد نیروهای تکاور ارتش در روند این عملیات به شهادت رسید.نتیجه این عملیات پیوسته، آزادسازی بلند‌ی‌های «سر سپندار»، «کلازرده» و «بربرزیندوست»، آسیب سه گردان پیاده کماندویی از سپاه پنجم عراق و کشته و زخمی شدن و اسارت بیش از هزار تن از نیروهای دشمن بود.(به نقل از دانشنامه جنگ ایران و عراق)
19 شهريور
1365: آغاز حركت نيروهاي غواص در جزيره مجنون براي اجراي عمليات.
همچنین در همین تاریخ: در حمله هواپيماهاي عراق به يك نفتكش، هفت تن كشته يا زخمي شدند. هفت‌ هواپيماي‌ عراقي‌ براي‌ سركوبي‌ عمليات‌ پيشمرگان‌ مسلمان‌ كرد عراق‌، روستاي‌ ياغسمر را بمباران‌ كردند. يك‌ هواپيماي‌ سوخو با آتش‌ پدافند قرارگاه‌ رمضان‌ سقوط كرد.
20 شهريور
1364: ناكامي عراق از استفاده از سوپراتانداردهاي فرانسه و پس فرستادن سه فروند از آنها به فرانسه (دو فروند آن توسط پدافند ايران ساقط شد.)