kayhan.ir

کد خبر: ۵۴۱۳۱
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۳
نگاه اوباما به پساتوافق

تحریم‌های جدید علاوه بر تحریم‌های قبلی!

رئیس‌جمهور آمریکا در نامه‌ای به یک سناتور تاکید کرد: من اطمینان می‌دهم که حق ایالات متحده برای حفظ و اجرای تحریم‌های موجود و حتی اعمال تحریم‌های جدید برای رسیدگی به نگرانی‌های مداوم درباره ایران محفوظ است.


رئیس‌جمهور آمریکا نامه‌ای به یکی از سناتورهای آمریکایی نوشت که تا حدی سیاست‌های واشنگتن پس از اجرای توافق هسته‌ای را روشن می‌کند.
به گزارش فارس،«باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا در نامه‌ای به سناتور «جرالد ندلر» نوشت: توافق هسته ای ایران و 1+5 قوی‌ترین نظام بازرسی‌هایی که تاکنون برای نظارت بر یک برنامه هسته‌ای مورد مذاکره قرار گرفته را ایجاد کرده است.
ایران همچنان امکان دسترسی به بازار ما به عنوان بزرگترین بازار دنیا را نخواهد داشت و ما تحریم‌های شدید خود که هدف آن حمایت ایران از گروه‌هایی مانند حزب‌الله، نقش بی‌ثبات‌کننده در یمن، حمایت از بشار اسد، برنامه موشکی و نقض حقوق بشر در داخل این کشور است، حفظ خواهیم کرد.
من اطمینان می‌دهم که حق ایالات متحده برای حفظ و اجرای تحریم‌های موجود و حتی اعمال تحریم‌های جدید برای رسیدگی به نگرانی‌های مداوم محفوظ می‌باشد.
هیچ نهاد یا شخصیتی (ایرانی) که با فعالیت‌های مرتبط با تروریسم و یا نقض حقوق بشر در ارتباط است، از لیست تحریم‌های تروریسم یا حقوق بشر خارج نمی‌شود.
هر زمانی که ایالات متحده تشخیص دهد که ایران به تعهدات خود عمل نکرده هیچ کشور دیگری نمی‌تواند توانایی ما برای بازگشت تحریم‌های چندجانبه را مسدود نماید.
هر 90 روز یکبار گواهی‌ای درباره انطباق ایران با برجام تحت قانون بررسی توافق هسته‌ای ایران (INARA) صادر خواهد شد و هر 180 روز یکبار گزارشی در خصوص طیف گسترده‌ای از موضوعات از جمله اجرای برجام، تروریسم ایرانی‌ها، حقوق بشر، موشک‌های بالستیک، فعالیت‌های پولشویی و سایر موارد به کمیته‌های مربوطه و رهبری ارائه خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری‌ها، اندیشکده آمریکایی «دفاع از دموکراسی» در یادداشتی تحلیلی نوشت: مصاحبه با دانشمندان و نظامیان ایران برای پی بردن به ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای ایران ضروری است.
 تغییر در ایران، هدف اوباما از توافق هسته‌ای
پایگاه آلمانی «ارپ آن‌لاین» در گزارشی نوشت: اوباما با توافق هسته‌ای بخت خود را برای تغییر ایران می‌آزماید.
در ادامه گزارش آمده است: توافق هسته‌ای ایران در ظاهر به مسایل فنی، سانتریفیوژ‌ها، مسایل تحقیقاتی و راکتورها مربوط می‌شود. اما در اساس به این ربط دارد که آیا آمریکا نقش رهبری را در جهان ایفا می‌کند؟
ارپ آن‌لاین افزود: اوباما با باقی ماندن زیر‌ساخت‌های هسته‌ای ایران موافقت کرده است. با این حال همه چیز را به 15 سال آینده سپرده است.
 ایالت‌های آمریکا به طور مستقل ایران را تحریم ‌می‌کنند
وال‌استریت ژورنال در گزارشی نوشت: ایالت‌های آمریکا به طور مستقل ایران را تحریم ‌می‌کنند.
در ادامه گزارش آمده است: تاکنون ۲۵ ایالت تحریم‌هایی علیه ایران وضع کرده‌اند.
وال‌استریت ژورنال افزود: آنطور که در قانون جامع تحریم‌های ایران موسوم به «سیسادا» (CISADA) هم آمده است، در صورتی که ایالت‌ها به دلایلی تصمیم به ایجاد محدودیت علیه ایران بگیرند، دولت فدرال باید از این تصمیم آن‌ها حمایت کند.
توافق هسته‌ای توان ایالت‌ها برای اعمال تحریم‌ علیه ایران را از بین نمی برد.
 آمریکا به جز توافق
 گزینه دیگری ندارد
لس‌آنجلس تایمز در گزارشی اعلام کرد: آمریکا به جز توافق،گزینه مناسب دیگری برای مقابله با ایران ندارد.
این گزارش می‌افزاید: مراد از جایگزین‌های توافق، «گزینه نظامی علیه ایران» و «گزینه تشدید تحریم‌ها»ست که بسیاری از تحلیلگران و سیاستمداران آمریکایی در روزهای گذشته از ناکارآمدی آنها به علت قدرت گرفتن ایران از یک سو و عدم همراهی دیگر کشورها از سوی دیگر سخن گفته‌اند.
لس‌آنجلس تایمز در ادامه تاکید کرد: «برچیده شدن بخش بزرگی از زیرساخت‌های هسته‌ای ایران»، «بازرسی‌های فشرده» و «امکان بازگشت تحریم‌ها» از نقاط قوت توافق هسته‌ای است.
 کمالوندی: اواخر مهرماه زمان آغاز فرآیند اجرای تعهدات ایران!
به گزارش فارس، «بهروز کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما گفت: اواخر مهرماه زمان آغاز فرآیند اجرای تعهدات ایران و تایید آن در آژانس و لغو تحریم‌ها در چارچوب برجام است.
کمالوندی افزود: روز پس از پایان مذاکرات و صدور قطعنامه در شورای امنیت یعنی تا اواخر مهر انتهای پروسه‌ای است که باید مراحل قانونی بررسی توافق در ایران و کشورهای 1+5 اگر لازم است، انجام شود.
وی در ادامه گفت: ‌البته ممکن است این کار بنابر ملاحظاتی 10 تا 12 روز زودتر از این موعد هم  انجام شود.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: زمانی که همه کشورها اعلام کنند که مراحل قانونی را تمام کرده‌اند، آنگاه زمان اجرای تعهدات طرف‌ها آغاز می‌شود.

پنجشنبه هفته گذشته نیز «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه در سفر به اصفهان در جمع اصحاب رسانه از آغاز تعهدات ایران از ابتدای مهرماه جاری و پایان آن پس از ده سال خبر داد!
این اظهارات در حالی است که به موجب اصول 77 و 125 قانون اساسی، هرگونه پیمانی که کشورمان را در عرصه بین‌الملل  و در مقابل یک یا  چندکشور دیگر متعهد به اجرای کاری کند، فارغ از نام و عنوان آن، نیازمند بررسی و تصویب در مجلس شورای اسلامی است.
کمالوندی خاطرنشان کرد: طبعا طرف مقابل نیز لغو تحریم‌ها را اعلام خواهد کرد، منتهی در اختیار کشور ما خواهد بود که با اجرای تعهداتش، تاریخ لغو تحریم‌ها را تعیین کند و آنان نیز تاریخ تعهداتشان را می‌گویند و اختیاری در تغییر آن نخواهند داشت.
وی افزود: به محض اینکه این تعهدات اجرا شود و به تایید آژانس برسد عملا اجرایی خواهد شد و دیگر نیازی به کسب موافقت 1+5 نیست. اجرای تعهدات طرف مقابل به نحوه انجام اقدامات ما بستگی دارد که درحال بررسی هستیم که چه مدت طول می‌کشد.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی در ادامه گفت: به هر حال ما باید اقداماتمان را انجام دهیم و عملا پس از آن تعهدات طرف مقابل هم که لغو تحریم‌هاست، انجام می‌شود.
 تصمیم اینکه برجام لایحه شود
 و به مجلس بیاید با دولت است
«سیدمحمدحسین نقوی حسینی» سخنگوی کمیسیون ویژه بررسی متن جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 به تشریح جزییات جلسه دیروز(دوشنبه) این کمیسیون با مسئولان تیم مذاکره‌کننده پرداخت و اظهار داشت: این جلسه با حضور اعضای ارشد تیم مذاکره کننده آقایان عراقچی و تخت روانچی برگزار شد.
وی با اشاره به سخنان عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده یادآور شد: عراقچی در این نشست گفت که ما هیچ‌گاه مجلس را نامحرم ندانستیم، ولی گوش‌های نامحرم بیرون هست.
سخنگوی کمیسیون ویژه برجام ادامه داد: آقای عراقچی گفت «اینکه برجام لایحه شود و به مجلس بیاید در اختیار وزارت خارجه نیست بلکه تصمیم آن با دولت است. ولی روند قانونی شدن برجام قطعاً طبق قانون طی خواهد شد. از نظر ما فرقی نمی‌کند که لایحه بشود به مجلس بیاید یا نیاید ولی به لحاظ مصالح کشور، به صلاح نمی‌دانیم به مجلس بیاید.
نقوی حسینی افزود: عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای همچنین گفت «کمیسیون مشترک نیز، همه تصمیماتش با اجماع است. پس اگر ما موافق نباشیم، هیچ چیز تصویب نمی‌شود الا بازدید از اماکن نظامی در چارچوب پروتکل الحاقی، پروتکل الحاقی هم امر غیرمتعارف نیست. دسترسی‌ها در چارچوب پروتکل است و پروتکل الحاقی هم صرفاً سایت‌های هسته‌ای اعلام شده از سوی کشور پذیرنده را در بازدید قابل دسترس قلمداد می‌کند نه هر مکان و هر جایی را.
وی در پایان گفت: در انتهای این جلسه مقرر شد که یک‌شنبه آینده مجدد بحث فصل‌های پنجگانه با حضور میهمانان ادامه یابد. امروز(سه‌شنبه) نیز کمیسیون میزبان آقای دکتر جلیلی و همکارانشان در تیم مذاکره‌کننده قبلی خواهد بود.
 تخت روانچی: دولت منتظر برداشته شدن تحریم‌ها
نمانده است
«مجید تخت روانچی» معاون وزیر امور خارجه در مصاحبه با بلومبرگ گفت: اقتصاد ایران صرف نظر از اجرا یا عدم اجرای توافق هسته‌ای و برداشته شدن یا نشدن تحریم‌ها تقویت خواهد شد.
تخت روانچی افزود: کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی و افزایش درآمدهای مالیاتی اقتصاد ایران را تقویت خواهد کرد و دولت منتظر برداشته شدن تحریم‌ها برای رشد اقتصادی نمانده است.
وی در ادامه گفت: اگرچه برداشته شدن تحریم‌ها برای بهبود اقتصاد اهمیت دارد اما آن تنها ابزاری نیست که دولت در اختیار دارد.
معاون وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: درحال حاضر به تجارت با آمریکا فکر نمی‌کنیم. بعدها اگر همه چیز به خوبی پیش رود، فرصت‌های موجود را مد نظر قرار خواهیم داد.
پایگاه آمریکایی «پولیتیکو» در گزارشی نوشت: مخالفان توافق هسته‌ای در آمریکا ناکام ماندند.
در ادامه گزارش آمده است: اوباما اکنون فقط به سه رای از مجموع 13 سناتور دموکراتی که هنوز تصمیم خود را در قبال توافق ایران اعلام نکرده‌اند، نیاز دارد و در مجلس نمایندگان به نظر می‌رسد او آرای کافی برای وتو را داشته باشد.
 کنارکشیدن آمریکا از توافق
خودزنی محض است
 نشنال اینترست نیز در گزارشی اعلام کرد: کنارکشیدن آمریکا از توافق خودزنی محض است.
در ادامه گزارش آمده است: اگر کنگره از اجرایی شدن سهم آمریکا از توافق جلوگیری کند، خطر فروریختن سازمان تحریم‌ها از اکنون نیز بالاتر است.
نشنال اینترست افزود: چرا که دیگر امضاکنندگان توافق بی‌توجه به تصمیم آمریکا، مصمم به دادن تسکین‌های اقتصادی به ایران هستند.
حتی صریح‌ترین حامیان تحریم‌های ایران نیز اکنون این نکته را به رسمیت شناخته که اعمال تحریم‌های بیشتر، طراحی‌های هسته‌ای ایران را متوقف نمی‌کند. بسیار دور از انتظار است که ایران در صورت شکست گفت‌وگوها، بار دیگر حاضر به تمدید توافق ژنو شود، تمدیدی که بسیاری از منتقدان آن را به توافق ترجیح می‌دادند.
 راه‌اندازی بیمارستان هسته‌ای در آینده نزدیک
«علی‌اکبر صالحی» رئیس سازمان انرژی اتمی در مراسم افتتاح جاده اختصاصی ورودی مجتمع شهید علیمحمدی که در سایت هسته‌ای فردو برگزار شد، گفت: در مذاکرات هسته‌ای ساخت دو نیروگاه در بوشهر برای تامین آب شیرین در منطقه جنوب مورد توجه است که 250 تا 300 هزار مترمکعب آب شیرین تولید شود.
صالحی افزود: یک بیمارستان هسته‌ای در آینده راه‌اندازی خواهد شد.