kayhan.ir

کد خبر: ۵۳۹۰۷
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۴

روزنامه‌های حامی دولت: دستاورد توافق گران کردن دلار بود؟!(خبر ویژه)

روزنامه‌های حامی دولت، گران کردن نرخ ارز به بهانه تک‌نرخی کردن آن را کلید زده‌اند.

این روزها در حالی که قیمت دلار تا 3400 تومان صعود کرده زمزمه تک‌نرخی کردن ارز نیز به گوش می‌رسد اما این تک‌نرخی کردن میل به گران ‌شدن دارد نه ارزان شدن و معنای این سخن کاهش ارزش پول ملی در قبال ارز است.
به گزارش روزنامه دولتی ایران، دلار سطح مقاومتی 3400 تومان را شکسته است و دلار دولتی نیز به سمت 3 هزار تومان خیز برداشته است! قیمت دلار دولتی 2650 تومان بوده است.
روزنامه فرهیختگان متعلق به دانشگاه آزاد از رکوردزنی تازه دلار و ارز خبر داده و نوشت:‌ این افزایش قیمت دلار در شرایطی رخ می‌دهد که دلار از هفته گذشته به نسبت به دیروز نزدیک به 250 تومان افزایش قیمت داشته است. پس از توافق هسته‌ای ایران با 5+1 نخستین بار است که قیمت دلار از محدوده سه هزار و 200 تومان خارج شده و به سه هزار و 400 تومان نزدیک شده است. همزمان با اعلام حل مناقشه هسته‌ای ایران و لغو تحریم‌ها پس از تصویب نهایی برجام، قیمت دلار به میزان کمی فروکش کرد، اما دوباره به محدوده سه هزار و 250 تومان بازگشت. با این حال برخی فعالان این حوزه و کارشناسان دلیل قطعی و جدی برای این افزایش قیمت ارز ندارند و بر این باورند که این افزایش قیمت در کوتاه مدت رخ نداده است.
این روزنامه افزود: در حال حاضر دولت تحت فشارهای نقدینگی و ریزش درآمدهای نفتی است، بنابراین وضعیت اقتصادی دولت طوری نیست که انتظار ثابت ماندن نرخ دلار برود، بلکه محرک‌هایی مانند کاهش قیمت نفت انگیزه مهمی برای اثرگذاری در بازار ارز است... دولت هم نسبت به برخی نوسان‌ها در بازاری مانند ارز بی‌علاقه نیست.
فرهیختگان در گزارش دیگری تصریح کرد: وضع اقتصاد با دلار ثابت نمی‌خواند و دلار باید بالای 4500 تومان باشد ]![ خیلی‌ها تصور می‌کردند اگر اثر توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌ها به این زودی‌ها نمایان نشود، در بازار ارز اثر خود را نشان می‌دهد و به عاملی برای کاهش قیمت دلار بدل می‌شود. اما حالا نه‌تنها این تصور محقق نشده بلکه قیمت ارز نسبت به دو ماه پیش افزایش پیدا کرده و به مرز سه هزار و 500 تومان رسیده است.
این روزنامه از قول کارشناس اقتصادی نوشت:‌ وضعیت دولت و اقتصاد طوری نیست که انتظار داشته باشیم دلار ثابت باشد. محرک‌هایی وجود دارد و قبلا هم داشته است، مانند مسئله کاهش قیمت نفت که مسئله‌ای جدی است که بازار را تحریک می‌کند. نکته مهم‌تر این است که قیمت دلار نزدیک به دو سال و نیم ثابت بوده و کاهش قیمت هم داشته است. در همین زمان نزدیک 30 درصد تورم داشتیم یعنی در حالت منصفانه الان دلار باید بالاتر از چهارهزار و 500 تومان باشد.