kayhan.ir

کد خبر: ۵۳۸۷۹
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۱
معاون طرح و برنامه‌ وزیر صنعت در پاسخ به کیهان:

فقط 7 درصد معادن کشور شناسایی شده است

معاون طرح و برنامه وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: فقط هفت درصد از معادن کشور شناسایی شده اما به این مقدار اکتشاف هم صورت نگرفته است.


حسین ابویی مهریزی در نشست خبری دیروز که در خصوص تشریح «برنامه راهبردی وزارت صنعت، معدن و تجارت» برگزار شد در پاسخ به سؤال خبرنگار کیهان که برای جایگزینی معدن به جای نفت در بحث درآمدزایی کشور و جلوگیری از خام‌فروشی در این بخش چه برنامه‌هایی دارید؟ اظهار کرد: فقط هفت درصد از معادن در پهنه کشور شناسایی شده اما به این میزان هم اکتشاف و استخراج صورت نگرفته است.
وی به برنامه‌های وزارت صنعت برای بخش معدن اشاره کرد و گفت: برنامه ما افزایش اکتشافات و استخراج معادن در مقیاس بزرگ است. معاون طرح و برنامه وزیر صنعت ادامه داد: برنامه دیگر ما بوجود آوردن زنجیره ارزش اقتصادی در بخش معدن است تا آنچه از معادن به دست می‌آید بصورت مواد اولیه از کشور خارج نشود.
ابویی مهریزی به صنایع اولویت دار وزارت صنعت اشاره کرد و ادامه داد: هفت صنعت خودرو، فولاد، نساجی و پوشاک، سیمان، تایر و تیوب، لوازم خانگی و کاشی و سرامیک به عنوان صنایع اولویت‌دار منتخب مشخص شده و برنامه راهبردی برای ارتقای آنها بطور کامل تعریف شده است.
وی در پاسخ به این سؤال که چرا برخی از صنایع دارای ارزش افزوده و اشتغال‌زایی بالا در میان اولویت‌های وزارت صنعت قرار نگرفته‌اند گفت: تاکنون موفق شده‌ایم آمار هفت صنعتی که اولویت‌دار معرفی شدند را بدست بیاوریم.
معاون طرح و برنامه وزیر صنعت میدان‌دار اصلی توسعه در برنامه راهبردی این وزارتخانه را بخش خصوصی اعلام کرد و افزود: در حال حاضر 92 درصد از صنایع کشور کوچک، پنج درصد متوسط و سه درصد بزرگ هستند که به ترتیب 44، 12 و 44 درصد از اشتغال بخش صنعت را در اختیار دارند.
ابویی مهریزی سهم ایران را از تجارت 46 هزار میلیارد دلاری جهان بسیار ناچیز دانست و گفت: در حالی که یک درصد جمعیت جهان را داریم اما یک سوم یک درصد تجارت دنیا در اختیار ماست. صادرات غیر نفتی ایران در سال 93 به 63 میلیارد دلار رسید.