kayhan.ir

کد خبر: ۵۳۸۷۵
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۹
معاون وزیر نیرو مطرح کرد

مقابله دولت با متجاوزان به حریم رودخانه‌ها جدی نیست

معاون وزیر نیرو با بیان اینکه تجاوز به بستر رودخانه‌ها عامل تشدید خسارت سیل‌های اخیر شده است؛ گفت: تکلیف تعادل‌بخشی در این حوزه برعهده دولت بوده ولی عزم مسئولان دولتی در مقابله با این متجاوزان جدی نیست.

رحیم میدانی در گفت‌و‌گو ایسنا، با بیان اینکه از گذشته تا به امروز در قوانین، ‌آیین‌نامه‌ها و مصوبات شورای عالی آب هیچ خلأیی وجود نداشته است، اظهار داشت: قانون، ضمانت اجرایی برای رسیدگی به تجاوز به حریم رودخانه‌هاست که خوشبختانه برای این قبیل اقدامات قانون‌های مناسبی وجود دارد.
وی ادامه داد: نکته مهم و اساسی این است که قوه قضائیه در اجرای قوانین باید سرعت عمل و قاطعیت لازم را داشته باشد و بتواند به‌طور فراگیر و گسترده عمل کند.
معاون وزیر نیرو در امور آب با اشاره به قوانین برنامه‌های سوم، چهارم و پنجم گفت: بر این اساس تکلیف تعادل‌بخشی برعهده دولت بوده است که محقق نشدن این هدف می‌تواند دلایل مربوط به خود را داشته باشد.
میدانی ادامه داد: در این بین شاید عزم خود مسئولین در مجموعه دولت و یا همکاری از طریق افرادی که باید بر اجرای قوانین و مقررات بدون احساسات و ملاحظات نظارت کنند خیلی جدی نبوده است.
وی اظهار داشت: ضمانت اجرایی بستگی به عزم دولتی‌ها ازجمله خود ما و همچنین همراهی، همدلی و کمک همه بخش‌ها مخصوصا قوای قضائیه و مقننه دارد.
شایان ذکر است، به اعتقاد کارشناسان، از بین بردن جنگل‌ها با زمین‌خواری و به منظور ساختن ویلاها و مراکز تفریحی برای افراد متمول، از جمله عواملی است که باعث قطع درختان و متعاقبا راه افتادن سیلاب پس از باران‌های شدید گردیده است. بطوری که سالانه150 هزار هکتار جنگل تخریب می‌شود. این اتفاق باعث افزایش سیل‌های ویرانگر و خطرات جدی برای محیط زیست محسوب می‌گرد.
پیش از این و در همین رابطه عضو اسبق هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، درباره سیل‌های اخیر در شمال کشور گفته بود: دست‌اندازی به طبیعت و تخریب جنگل‌ها دلیل اصلی سیل اخیر در مازندران بود. قبلا جنگل‌ها جریان آب را کنترل و مانند سد طبیعی عمل می‌کردند اما با تخریب جنگل‌ها به قصد ساختمان‌سازی و ویلاسازی، این سد طبیعی از بین رفته است.
احمدرضا سرحدی با اشاره به نابودی جنگل‌های شمال، افزود: در روز روشن درخت‌ها را می‌برند و ویلا می‌سازند. جنگل‌های استان‌های شمالی روز به روز در حال نابودی است و هر ساله شاهد کاهش تعداد درختان هستیم.
اول جنگل را تخریب می‌کنند، بعد به بهانه کشاورزی، زمین‌ها را قطعه‌بندی می‌کنند، پس از مدتی هم با اخذ مجوز، مشغول به ساخت‌وساز می‌شوند. این روند در بسیاری نقاط از جمله منطقه بکر سوادکوه در جریان است.
به گفته این کارشناس مسکن، شهرداری‌های استان مازندران برای گرفتن پول بیشتر، مجوزهایی برای ساخت‌وساز در جنگل‌ها و حریم رودخانه صادر کردند که با وقوع سیل و طغیان رودخانه، بسیاری از خانه‌ها ویران شدند.
گفته می‌شود ایران چهل و هفتمین کشور از نظرمساحت جنگل است و هم‌اکنون 6/5  تا ۷ درصد مساحت کشور را جنگل‌ها تشکیل می‌دهند.
طبق آمارهای منتشر شده حدود 60 درصد جنگل‌های ایران تخریب شده و یا در مرز نابودی قرار دارد و  ۵5 درصد از مناطق حفاظت شده با قطع درختان روبه‌رو است.