kayhan.ir

کد خبر: ۵۳۸۷۲
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۹

تولید گونه جدید ماهی خاویاری در رشت

رئيس مؤسسه تحقیقات بین‌المللی تاسماهیان دریای خزر از تولید یک گونه جدید از ماهیان خاویاری توسط محققان این مؤسسه خبر داد.

محمدعلی یزدانی به خبرنگار ایرنا افزود: کارشناسان مؤسسه تحقیقات بین‌المللی تاسماهیان خزر موفق به تولید گونه‌ای جدید،  سریع‌الرشد و زودبازده از ماهیان خاویاری به نام بیگ بستر شدند.وی خاطرنشان کرد: این دو رگه حاصل تخمک فیل‌ماهی ماده و اسپرم دورگه ماهی بستر به روش میکروسزارین بدون کشتن مولد بدست آمده است.
رئيس مؤسسه تحقیقات بین‌المللی تاسماهیان دریای خزر اظهار داشت: از ویژگی‌های این‌گونه جدید در مقایسه با والدین، کوتاه بودن دوره رسیدگی جنسی و سن خاویاردهی است به طوری که سن خاویاردهی والدین هشت تا 9 سال در این ماهی، به شش تا هفت سال کاهش یافته است.
یزدانی تصریح کرد: تاکنون گونه‌های بستر، بیگ‌بستر، یک گونه تلاقی شده از تاس ماهی سیبری و تاس ماهی ایرانی و برعکس و دو رگه‌های گونه بلشیپ حاصل فیل ماهی و ماهی خاویاری شیپ در این مؤسسه تولید شده است.
وی یادآور شد: تعدادی از این گونه‌ها در مرحله آزمایشی و تعدادی نیز در مرحله تولید انبوه قرار دارند.
رئیس مؤسسه تحقیقات بین‌المللی تاسماهیان دریای خزر، تولید گونه‌های زودبازده و سریع الرشد برای استحصال خاویار کاهش سن بلوغ گونه فیل ماهی ماده پرورشی با پیگیری فرمولاسیون جدید استفاده از فیتواستروژن‌ها در جیره غذایی ماهیان را از برنامه‌های این موسسه در سال جاری اعلام کرد.