kayhan.ir

کد خبر: ۵۳۷۰۳
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۷

کنگره در پی تشدید تحریم‌ها بهارستان تعطیل!

پایگاه خبری بلومبرگ در گزارشی اعلام کرد: نمایندگان کنگره در حال آماده کردن چندین طرح تحریم جدید علیه ایران هستند.

تمامی این طرح‌ها سرمایه‌گذاری اصلی خود را روی مسائل غیرهسته‌ای متمرکز خواهد کرد که باراک اوباما، رئیس‌جمهور قول داده فشارها علیه تهران را در آن حوزه‌ها حفظ کند.
طرح‌های جدید، شانس تصویب شدن دارند، حتی اگر کنگره نتواند جلوی توافق اوباما با ایران را بگیرد.
در همین حال،«مارک دابوویوتز» مدیر اجرایی «بنیاد دفاع از دموکراسی» گفت: بحث درباره طرح‌های تحریمی جدید می‌تواند حامل پیام‌هایی به بانک‌ها و شرکت‌های سرتاسر دنیا باشد.
این طرح‌ها، حتی اگر هرگز به صحن مجلس سنا و مجلس نمایندگان آورده نشوند،‌آثار خود را خواهند داشت.
به گزارش فارس،طرح‌های جدید، اساساً به دنبال آن خواهند بود که خطرات ناشی از توافق‌های بازرگانی و مالی با ایران را بالا ببرند.
پس از پایان مذاکرات هسته ای، نمایندگان مجالس آمریکا جلسات متعددی با موضوع برجام برگزار کرده‌اند و این جلسات تا پایان مهلت قانونی ادامه می‌یابد ولیکن متاسفانه در این برهه حساس، طبق برنامه‌ریزی مجلس شورای اسلامی، نمایندگان از هفته آینده بار دیگر برای سرکشی در حوزه‌ انتخابیه حضور می‌یابند و بلافاصله پس از آن  مرحله دوم تعطیلات تابستانی نمایندگان نیز از 14 تا 26 شهریور ماه آغاز می‌شود و 29 شهریور نمایندگان برای رسیدگی به طرح‌ها و لوایح و دستور جاری مجلس در خانه ملت حضور می‌یابند.این تعطیلی سه هفته‌ای مجلس در شرایط حساس کنونی قابل تامل است.
 ایجاد محدودیت‌های موشکی در سایه توافق هسته‌ای
کاخ سفید در قالب یک طرح گرافیک اطلاع‌رسان به تشریح برنامه حمایت واشنگتن از متحدان منطقه‌ای خود در پرتو نتایج پایانی مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 پرداخت.
«کولین کال» مشاور امنیت ملی و «جو بایدن» معاون رئیس‌جمهور آمریکا در این طرح گرافیکی، برنامه کاخ سفید را در چندین زیرعنوان تشریح کرده است: «تقویت امور امنیتی و دفاعی اسرائیل»،‌ «تشدید همکاری‌های امنیتی با کشورهای خلیج» (فارس) و «حفظ محدودیت‌های موشکی و تسلیحاتی علیه ایران».
نیویورک‌ تایمز در گزارشی نوشت: کنگره در تاریخ آمریکا به ندرت توانسته بر حق وتوی رئیس‌جمهور غلبه کند.
شانس (مخالفان) از قبل هم اندک به نظر می‌رسید. این بدان معنی است که حتی با وجود مخالفت اکثریت در مجلس نمایندگان و سنا، توافقنامه اجرایی می‌شود.
 شگفت‌زدگی مقامات اروپایی از مفاد برجام
نیویورک‌تایمز همچنین در گزارشی دیگر نوشت: مدیر بنیاد تحقیقات استراتژیک پاریس گفت:« توافق نهایی بهتر از آن چیزی بوده که وی انتظارش را داشته است. من با دیدن عمق و کیفیت این توافق، شگفت زده شدم. در اینجا همه افراد، چه تندروها و جنگ طلبان و چه میانه‌روها با این توافق موافق هستند».
 امضای یادداشت تفاهم ایران و چین در رابطه
 با نیروگاه‌های کوچک
به گزارش تسنیم،«علی اکبر صالحی» رئیس سازمان انرژی اتمی صبح دیروز (چهارشنبه) برای مذاکره در مورد شروع بازطراحی راکتور تحقیقاتی اراک و ساخت چند راکتور جدید در ایران به چین سفر کرد.
در این سفر سه روزه که هدف آن توسعه، احیا و گسترش همکاری‌های هسته‌ای دو کشور ایران و چین عنوان شده، قرار است نماینده عالی انرژی اتمی کشورمان یک یادداشت تفاهم همکاری نیز با طرف چینی امضا کند.
صالحی در این خصوص گفت:‌ با چین در رابطه با نیروگاه‌های کوچک «چند وجهی» یادداشت تفاهم امضا می‌شود.
به گزارش خبرگزاری‌ها، «اد رویس» رئیس جمهوری‌خواه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا گفت: آژانس باید متن توافق در مورد پارچین را علنی کند.
از سوی دیگر، «رضا نجفی» نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: هرگونه درز اطلاعات محرمانه میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی توسط هر کسی غیرقابل قبول است.
نجفی از هرگونه توضیح در این باره که آیا به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه داده شده تا از سایت نظامی پارچین بازرسی کنند خودداری کرد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا تهران هیچگونه اطلاعاتی درباره فعالیت‌های گذشته خود به آژانس ارائه کرده گفت که وی نمی‌تواند هیچگونه از ترتیبات تهران تحت نقشه راه با آژانس را فاش کند.
وحشت صهیونیست‌ها
 از اقدام نظامی
«جورج فریدمن» تحلیلگر برجسته آمریکایی در یادداشتی در سایت اندیشکده «استراتفور» نوشت: اظهارات «ایهود باراک»، از هراس تل آویو از اقدام علیه ایران پرده برداشت.
باراک اخیرا در اظهاراتی که به گفته وی قرار نبوده در رسانه‌ها منتشر شود، اما به گفته فریدمن احتمالا به عمد علنی شده، مدعی شده است که تل‌آویو از سال 2010 به بعد، در سه برهه تصمیم به اقدام نظامی علیه تأسیسات هسته‌ای ایران گرفته، اما هر سه بار، این تصمیم با مخالفت سران نظامی این رژیم مواجه و متوقف شده است.
هدف فتنه‌گران از توافق هسته‌ای به روایت رویترز
در ادامه سلسله مواضع رسانه‌ها و مقامات غربی درباره تاثیر احتمالی توافق هسته‌ای بر فضای سیاسی ایران، یک خبرگزاری انگلیسی از امید فتنه‌گران به «ایجاد اصلاحات داخلی» در ایران سخن گفته است.
در گزارش رویترز با اشاره به حمایت برخی فتنه‌گران از «توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5» و انتشار فیلم‌ها و کلیپ‌هایی در این زمینه آمده است: «در بسیاری از این فیلم‌ها از کنگره آمریکا خواسته شده که در رای‌گیری ماه آینده توافق را تصویب کنند».
در ادامه این گزارش سراسر ضد ایرانی که وحدت ملی و یکپارچگی نهادهای مسئول ایران را هدف قرار داده، بر امیدها و انتظارات فتنه گران به جنگ روحانی برای ایجاد اصلاحات سیاسی علیه نیروهای مستقر در قوه قضائیه و دستگاه‌های امنیتی تاکید شده است.
این اولین بار نیست که غربی‌ها بر لزوم سرمایه‌گذاری برای ایجاد «اصلاحات داخلی» در ایران پس از توافق هسته‌ای سخن گفته‌اند.
پیشتر یک اندیشکده آمریکایی در مطلبی به سران واشنگتن توصیه کرد باید به دنبال ترویج اصلاحات سیاسی در ایران پساتوافق باشیم و نیز ارتباط با نهادهای غیردولتی و مدنی ایران باید تقویت شود.