kayhan.ir

کد خبر: ۵۳۶۴۷
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۹
در گفت‌وگو با المنار

بشار اسد: دوستان آمریکا هم به آمریکا اعتماد ندارند

رئیس جمهور سوریه گفت: نزدیکترین دوستان آمریکا نمی‌توانند به آن اعتماد کنند آیا سوریه می‌تواند؟ این امر محال است.

بشار اسد در گفت‌وگو با تلویزیون المنار که سه‌شنبه شب صورت گرفت تأکید کرد: «آمریکا در منطقه به دنبال هرج و مرج و تضعیف کشورها است و این فقط برای سوریه نیست و متحدانش از جمله ترکیه نیز باید منتظر این مسئله باشند.»
 رئیس جمهور سوریه «رجب طیب اردوغان» و «احمد داود اوغلو» رئیس جمهور و نخست‌وزیر ترکیه را «عروسک»هایی توصیف کرد که به درخواست اربابانشان به این سو و آن سو حرکت می‌کنند. وی رابطه قاهره و دمشق را نیز عامل توازن دهنده در جهان عرب، توصیف کرد و گفت: «سوریه در کنار ارتش و ملت مصر در مبارزه باتروریسم قرار دارد.»بشار اسد اما از آل سعود به عنوان «گروهی که هنوز وارد عصر تمدن انسانی نشده» نام برد و تأکید کرد: «با کسانی که متمدن نیستند چگونه می‌توان حرف‌های اخلاقی، واقعگرایانه یا دارای ابعاد سیاسی زد؟»
وی گریزی هم به روسیه زد و گفت: «ما به روسیه اعتماد کاملی داریم و آنها ثابت کردند که صادق هستند و روابطی محکم میان مسکو و دمشق وجود دارد.»
رئیس جمهور سوریه رابطه با ایران را «اتحادی با عمر سه دهه» خواند و گفت: «ما‌روابط قوی باایران داریم و متحد یکدیگریم و پیروزی سوریه پیروزی ایران است.»بشار اسد گفت: «اگر به مرحله‌ای رسیدیم که حمایت کشورهایی که با حمایت از تروریسم دستشان به خون مردم سوریه آلوده است متوقف شود می‌توانیم بگوئیم در مراحل آخر هستیم.
بشار اسد در ادامه از آمادگی کشورش برای گفت‌وگو با گروه‌هایی را که نماینده واقعی مردم هستند خبر داد و گفت: حاضر نیست با گروهایی که به خارج وابسته‌اند مذاکره کند. بشار اسد با اشاره به اینکه «مزدوران اسرائیل (گروه‌های تروریستی) از خود صهیونیست‌ها خطرناکترند» اظهار داشت: «اگر اسرائيل جرأت حمله به سوریه را پیدا کرده به دلیل همکاری گروه‌های تروریستی است که دشمن سوریه هستند.»
رئیس جمهور سوریه در بخش دیگری از این گفت‌وگو اظهار داشت، راه حل سیاسی برای حل بحران سوریه ضروری است ولی هنوز شرایط لازم برای این مسئله فراهم نشده است.
واکنش تازه بان‌کی‌مون
بان‌کی‌مون دبیر کل سازمان ملل متحد با صدور بیانیه‌ای تداوم اقدامات تروریستی داعش در سوریه را محکوم کرد.در این بیانیه اقدامات تروریستی داعش نقض آشکار قوانین بین‌المللی از سوی گروه داعش عنوان شده است.
دبیر کل سازمان ملل بار دیگر خواستار اتحاد جهانی برای مقابله با فعالیت‌های تروریستی شد و تأکید کرد که ویران کردن آثار و میراث‌های مشترک فرهنگی جنایت جنگی محسوب می‌شود و عاملان آن باید در دادگاه‌های بین‌المللی به اتهام جنایت علیه بشریت محکوم شوند.
سازمان پزشکان بدون مرز نیز حمله شیمیایی تروریست‌های داعش به شهر حلب را تأیید و آثار مواد شیمیایی را در بدن مجروحان این حمله شناسایی کردند.