kayhan.ir

کد خبر: ۵۳۲۸۴
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۰
به بهانه سریال انیمیشن پیامبران

فراتر از استانداردهای داخلی و منطقه‌ای

سریال انیمیشن پیامبران که جمعه‌ها از شبکه دو ساعت 14 پخش می‌شود، مهمترین و بزرگترین مجموعه انیمیشن ساخته و پخش شده در تلویزیون و سینمای ایران است. پخش فصل اول این مجموعه سریال انیمیشن در 200 دقیقه به تهیه‌کنندگی صادق کریمیان و کارگردانی وحید هماتاش و تحقیق و پژوهش و فیلمنامه نویسی محمد رضا عابدی شاهرودی، به انجام رسیده است.

محمد‌رضا عابدی شاهرودی، پژوهشگر و نویسنده این سریال انیمیشن در گفت‌وگو با کیهان گفت: سریال انیمیشن پیامبران، یک قطعه از یک طرح بزرگ است و آن طرح بزرگ، بازآفرینی داستانی متون قرآنی و روایی قطعی امامیه است، طرحی که مدت‌هاست بخشی از زندگی و وقت خود را به آن اختصاص داده‌ام و ماحصل آن، خروجی‌های متفاوتی داشته، مثل مجموعه مناظرات رضوی که تا به حال چهار جلد آن از طرف آستان قدس رضوی به چاپ رسیده که مجموعه مناظرات امام رضا(ع) به زبان داستان است، یا مجموعه غیب‌نما که داستان زندگی امام‌زمان(عج) به زبان داستانی و یا مجموعه «اینجا ابدیت» که مجموعه معجزات معصومین به زبان داستانی است. مجموعه پیامبران هم بازآفرینی داستان‌های قرآنی و روایی به زبان فیلمنامه و انیمیشن است.
وی درباره ویژگی‌های این مجموعه افزود: کار تحقیق و پژوهش مجموعه «پیامبران»، از مدت‌ها پیش توسط من آغاز شده بود و به همین دلیل در زمان ارائه طرح و مذاکرات با تهیه‌کننده، زمان بسیار خوبی صرفه‌جویی شد. مبنای کار در این مجموعه، آیات قرآن و روایات قطعی امامیه است، یعنی سعی شده که رویکرد امامیه در مقابل رویکرد عامه و سایر رویکردهای ممکن، هدف توجه قرار بگیرد. مثلا در قسمت اول و درباره ازدواج فرزندان آدم، یعنی هابیل و قابیل این مسئله بسیار برجسته دیده می‌شود. همچنین در نگارش این فیلمنامه، سعی شده است از ساختارهای جدید و تکنیک‌های جدید نگارشی استفاده شود تا جذابیت کار برای بیننده بیشتر شود. از لحاظ فنی، مجموعه انیمیشن پیامبران، چند پله استانداردهای داخلی و منطقه‌ای را جلوتر برده است. ساخت یک مجموعه سریال با مدت زمان طولانی که به وسیله موشن کپچر ساخته شده و در آن از شبیه‌سازی حرکات لباس نیز برای اولین بار، استفاده شده است. مجموعه انیمیشن پیامبران، با استفاده از نیروهای فنی متخصص، به لطف خدا توانسته که یک راه جدید و خوب را به همه علاقه‌مندان به فعالیت در این حوزه نشان بدهد.
محمدرضا عابدی شاهرودی که هم طلبه علوم حوزوی و دینی و هم پژوهشگر در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی است، درباره منابع روایی این مجموعه اضافه کرد: همان‌طور که گفته شد، منابع اصلی روایی امامیه مورد رجوع بود و در پایان هر قسمت، تمام منابع استفاده شده نیز در اختیار تهیه‌کنندگان قرار می‌گرفت تا  با دقت بیشتری به ساخت کار مشغول شوند، هر چند که در کنار روایات امامیه، همه رویکردهای ممکن در حد توان مورد بررسی و مقایسه قرار می‌گرفت تا کار بتواند به شبهات و سوالاتی که ممکن است از آن رویکردهای مطرح شود، پاسخ بدهد.
وی در ادامه افزود: اثر‌گذاری یک اثر، محصول یک فرایند بلند و طولانی است که با صبر و استقامت به دست می‌آید. مجموعه انیمیشن پیامبران هم می‌تواند به اندازه توان خود، یک قدم از این فرایند بلند و طولانی باشد. آشنایی با زندگی پیامبران الهی و آزمایش‌های آنان در دنیای امروز، یک مسئله بسیار مهم است. پیامبران الهی که به تعبیر امیرالمومنین کم بودن یارانشان و زیاد بودن کسانی که تکذیبشان می‌کردند، آنان را از رسالتی که خدا بر عهده‌شان گذاشته بود، منصرف نکرد. خوشبختانه این مجموعه، توسط عوامل داخلی تولید شده است و از سطح استاندارد منطقه جلوتر است. این امید می‌رود که با تکیه بر تولید و توان داخلی و استفاده از متخصصان و جوانانی که سال‌هاست در این زمینه فعالیت می‌کنند، بتوانیم بسیار بسیار جلوتر رفته و مرزهای جدیدی را به دست آوریم.