kayhan.ir

کد خبر: ۵۳۲۶۷
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۱
نمایندگان مجلس در گفت‌وگو با کیهان:

بازگشایی سفارت انگلیس هموار کردن راه نفوذ دشمن است

نمایندگان مجلس در گفت و گو با کیهان با اشاره به نقش انگلیس در فتنه 88 از دولت پرسیدند چرا در شرایطی که رهبر معظم انقلاب از خطر نفوذ دشمن با سوء‌استفاده از توافق وین سخن گفته‌اند با بازگشایی سفارت انگلیس برای نفوذ روباه پیر و رخدادهایی نظیر آن چه در سال 88 شاهد آن بودیم زمینه چینی می‌شود.
سرویس سیاسی -

بازگشایی سفارت انگلیس در ایران و افزایش روابط میان دو کشور در روزهای گذشته به سرتیتر رسانه‌ها راه پیدا کرده و کارشناسان در این رابطه ابهاماتی را مطرح ساخته‌اند .
از جمله این ابهامات تلاش انگلیس برای وارد کردن تجهیزات امنیتی به داخل سفارت به عنوان پیش شرط بهبود روابط و بازگشایی سفارتخانه در تهران بوده که این تلاش با مخالفت نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی در اوایل سال جاری ناکام ماند، حال کارشناسان می‌پرسند در روزهای اخیر چه تحولات جدیدی روی داده که قرار است سفارتخانه انگلیس در تهران گشوده شود؟ آیا دولت به انگلیس اجازه داده است که تجهیزات امنیتی خود را بدون بازرسی به داخل سفارت برده و از این تجهیزات که بی‌شک کاربردی جز جاسوسی ندارد، استفاده کند؟!
سوال دومی که کارشناسان مطرح می‌سازند آن است که آیا دولت خسارات درخواستی انگلیس بابت رویدادهای سال 2011 را قبول کرده و یا خسارتی پرداخت شده است؟
نکته سوم ابهام آلود آن که سفر وزیر خارجه انگلیس به ایران و بازگشایی سفارت این کشور در تهران چرا تاکنون از سوی دولت مخفی نگاه داشته شده بود؟ در حالی که سفر مقامات خارجی به ایران از ماه‌ها قبل برنامه‌ریزی شده و  به اطلاع عموم رسانده می‌شود.
برای برطرف‌سازی این ابهامات تلاش کردیم با اعضای گروه دوستی پارلمانی ایران و انگلیس تماس بگیریم و از آنان در این رابطه سوال کنیم که تمامی تلاش‌ها در این زمینه با عدم پاسخگویی آقایان عباسعلی منصوری آرانی رئیس گروه دوستی و نیز حامد قادر مرزی نائب رئیس این گروه به در بسته خورد.
بازگشایی سفارت انگلیس غیرقانونی است
حمید رسایی نماینده تهران در گفت و گو با کیهان در این رابطه با غیرقانونی خواندن بازگشایی سفارت انگلیس در کشورمان اظهار داشت: طبق مصوبه مجلس فعالیت دیپلماتیک انگلیس در ایران منوط به مصوبه مجلس می‌باشد که نمایندگان تاکنون چنین مصوبه‌ای نداشته‌اند و در نتیجه بازگشایی سفارت و نیز بهبود روابط میان دو کشور در شرایط کنونی غیرقانونی است.
نماینده تهران در ادامه و در پاسخ به این سوال که چه تحولات جدیدی در ماه‌های گذشته رخ داده که دولت در تلاش برای بهبود روابط میان ایران و انگلیس است گفت: مهمترین این تحولات تعهدات دولت یازدهم به برخی از کشورها بعد از توافق وین می‌باشد.
وی با اشاره به توهین نخست وزیر انگلیس به ایران و شخص رئیس جمهور در حاشیه جلسه سال گذشته سازمان ملل گفت: شایسته نبود در سالگرد کودتای 28 مرداد که انگلیس نیز نقش بسزایی در آن داشت سفارت لندن در تهران بازگشایی شود .
رسایی با بیان اینکه دولت انگلیس و عوامل رسانه‌ای این کشور در فتنه 88 نیز نقش عمده‌ای داشتند از سیاست خارجی منفعلانه دولت یازدهم انتقاد کرد.
چرا برای نفوذ زمینه چینی می‌شود ؟!
اسماعیل کوثری نماینده تهران نیز در گفت‌وگو با کیهان ضمن انتقاد شدید از بازگشایی سفارت انگلیس در تهران به بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب درباره تلاش‌های دشمن برای نفوذ در ایران با سوءاستفاده از توافق وین اشاره کرده و گفت: با وجود نگرانی‌های موجود درباره تلاش‌های دشمن برای نفوذ در ایران بعد از توافق وین کار شایسته‌ای نبود که سفارت لندن در تهران بازگشایی شود.
وی با اعلام اینکه دولت در این زمینه باید پاسخگو باشد ادامه داد: در مصوبه مجلس آمده بود که در صورت تغییر در سیاست‌های خصمانه انگلیس علیه ایران می‌شود در باره ادامه و یا بهبود روابط میان دو کشور فکر و بررسی کرد ولی در ماه‌های گذشته ما تغییری در سیاست‌های انگلیس شاهد نبوده‌ایم.
کوثری در ادامه از نهادهای اطلاعاتی و امنیتی کشور خواست اقدامات سفارتخانه انگلیس را به دقت زیر نظر بگیرند و از توطئه‌های دولت انگلیس در کشورمان قبل از وقوع جلوگیری کنند.
نماینده تهران و عضو کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی کشور همچنین در رابطه با پرداخت خسارت به انگلیس و نیز نصب تجهیزات امنیتی در سفارت این کشور در تهران نیز گفت: قرار است این موضوع در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در روز یکشنبه مورد بررسی قرار گیرد.
ایرانی‌ها تاریخ را دور نمی‌اندازند
یک روزنامه انگلیسی در یادداشتی در روز پنجشنبه به «فیلیپ هاموند» وزیر خارجه انگلیس پیشنهاد کرد در مراسم بازگشایی سفارت آن کشور در تهران که روز یکشنبه انجام می‌شود، بابت رفتار لندن در قبال تهران از جمله در کودتای 28 مرداد سال 1332 عذرخواهی کند.
«لیندسی هیلسام»، روزنامه‌نگار گاردین در این یادداشت بازگشایی سفارت انگلیس در تهران را یک گام رو به جلو خوانده اما افزوده است: «هاموند باید به رویدادهایی مانند کودتای مورد حمایت انگلیس در سال 1953 اعتراف کند.»
تحلیلگر انگلیسی با بیان اینکه «ایرانی‌ها به آسانی تاریخ را دور نمی‌اندازند» به گرامی‌داشت سالروز کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ در ایران اشاره و از پنهان‌کاری انگلیس در اعتراف به نقشش در این واقعه، همراه با آمریکا انتقاد کرده است.
قصدی برای اعزام سفیر به انگلیس نداریم
در این میان معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه با بیان اینکه مناسبات تهران و لندن در سطح کاردار خواهد بود، گفت: فعلاً بحث اعزام و تعیین سفیر را در دستور کار نداریم.
به گزارش فارس مجید تخت روانچی معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه کشورمان در جمع خبرنگاران در خصوص بازگشایی سفارتخانه‌های ایران و انگلیس در لندن و تهران با اشاره به سفر فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس اظهار داشت: روز یکشنبه هاموند در راس یک هیئت سیاسی و اقتصادی به تهران سفر و سفارت انگلیس در تهران را بازگشایی می‌کند و همزمان نیز سفارت ایران در لندن با حضور مهدی دانش یزدی معاون اداری و مالی وزارت خارجه گشایش خواهد یافت.
وی با اشاره به اینکه بخش کنسولی سفارت ایران در لندن مدت هاست خدمات کنسولی را به ایرانیان مقیم انگلیس ارائه می‌دهد، خاطرنشان کرد: قرار است در مرحله اول در سفارتخانه‌های دو کشور روادید دیپلماتیک و خدمت صادر شود و در آینده نزدیک و پس از تکمیل کادر سفارتخانه‌ها، روادید عادی و مسافرتی صادر خواهد شد.
معاون وزیر خارجه همچنین در خصوص سطح روابط ایران و انگلیس با بیان اینکه پس از بازگشایی سفارتخانه‌ها روابط دیپلماتیک از سطح کارداری و غیرمقیم به کاردار مقیم تغییر خواهد یافت، گفت: آقای جی شارما به عنوان کاردار انگلستان در تهران و محمد حسن حبیب‌الله زاده به عنوان کاردار ایران در لندن مشغول به فعالیت خواهند شد.
روانچی تأکید کرد که در حال حاضر بحث اعزام سفیر در دستور کار قرار ندارد و سفارتخانه‌ها در سطح کاردار به فعالیت خواهند پرداخت.
معاون وزیر خارجه درباره خسارت وارده به سفارت انگلستان نیز عنوان کرد: موضوع پرداخت خسارت به انگلستان در دستور کار مذاکرات قرار دارد و باید کار کارشناسی در این خصوص انجام شود.
وی همچنین تصریح کرد: ما برای برقراری رابطه و بازگشایی سفارتخانه‌ها هیچ شرطی را نپذیرفته و نخواهیم پذیرفت.