kayhan.ir

کد خبر: ۵۳۲۶۵
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۰

مجمع جهاني خادمان فرهنگ رضوي افتتاح شد

مجمع جهاني خادمان فرهنگ رضوي، با حضور محمد نهاونديان رييس دفتر رييس جمهور، ابوذر ابراهيمي‌تركمان رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، سيد جواد جعفري مديرعامل بنياد بين‌المللي امام رضا(ع)، جمعي از شخصيت‌هاي فرهنگي و علمي كشورمان و تعدادي از خادمان فرهنگ رضوي از كشورهاي مختلف در حسينيه الزهرا(س) سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي افتتاح شد.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی:
 جشنواره امام رضا(ع) در 79 كشور در حال برگزاري است
به گزارش اداره‌كل روابط عمومي و اطلاع‌رساني سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي در این مراسم، ابراهيمي‌تركمان با بيان اينكه بخش بين‌الملل جشنواره امام رضا(ع) ابتدا در 8 كشور برگزار شد و امروز 79 كشور ميزبان برگزاري برنامه‌هاي اين جشنواره در سراسر جهان هستند، ادامه داد: 21 تن از خادمان رضوي ادوار گذشته جشنواره امام رضا(ع) از كشورهاي مختلف براي شركت در سيزدهمين دور اين جشنواره در ايران حضور دارند.
سيد جواد جعفري، مدير عامل بنياد بين‌المللي امام رضا(ع) نيز در سخناني گفت: جشنواره بين‌المللي امام رضا(ع) از آغاز شکل‌گیری با این هدف آغاز شد که در ایام ولادت حضرت معصومه(س) تا امام رضا(ع)، فضای بانشاط و معنوی توأم با آموزه‌های رضوی در جامعه تقویت شود.
وي با اذعان اينكه در این جشنواره از بزرگان و خادمان رضوی تجلیل می‌شود، ابراز داشت: مقام معظم رهبری (مدظله العالي) مي‌فرمايند كه اساس کار وجودی امام رضا(ع) فرهنگ و تبلیغ بوده است، پس تردیدی نیست که رسالت رساندن پیام امام رضا (ع) و معرفی سیمای حقیقی اسلام بر شانه‌های ما و شماست. ما مجمع جهانی خادمان فرهنگ رضوی را به وجود می‌آوریم تا ان‌شاءالله تمام افراد در هر جایی که هستند احیا‌کننده امر امام رضا (ع) باشند.
نهاونديان: بايد پرچمدار مقابله با خشونت در جهان باشيم
بر اساس این گزارش، محمد نهاونديان، رييس دفتر رييس جمهور در اين مراسم اظهار داشت: اگر ما هم مي‌خواهيم سهمي در احياي مجدد اسلام در جهان و مكتب اهل بيت(ع) در حيات فكري بشريت داشته باشيم، بايد با همين شيوه معارف اهل بيت(ع) را به جهانيان عرضه كنيم. بهترين راه تبليغ دين خدا و مكتب علوي اين است كه مسلمانان و پيروان اهل بيت(ع) پرچمدار مقابله با خشونت و افراطي‌گري شوند.
وي تصریح کرد:‌ در این مذاکرات جهان شاهد بود كه ایران اسلامی به دنبال جنگ و تسلیحات کشتار جمعی نیست و آماده گفت‌وگوست و از چنان قدرت منطقی برخوردار است که می‌تواند طرف مقابل خود را قانع کند تا قطعنامه‌های ظالمانه شورای امنیت را لغو و به حقوق هسته‌ای ایران اذعان كند که از اعجاز مکتب رضوی و آیین گفت‌وگو و تعامل با دیگران است.
ريیس دفتر ريیس جمهور تأكيد كرد: توفيق ايران در اين گفت‌وگوها اين بود كه آن تصوير تهديدآميز از ايران كه دشمنان كشورمان و اسلام آن را ارايه كرده بودند، به تصويري تبديل شد كه در آن از ايران به عنوان كشوري كه به دنبال تعامل و گفت‌وگوست ياد مي‌شود و رفت‌وآمدهاي هيأت‌هاي اقتصادي مختلف خارجي براي تعامل با ايران نشان از اين تغيير است.
در اين مراسم همچنین، شيخ ابراهيم زاکزاکی، رهبر شيعيان نيجريه و ميهمان ویژه بخش بین‌الملل سیزدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) تأكيد كرد: امروز می‌توانم ادعا کنم که غبار غربت از چهره امام رضا (ع) زدوده شده و بسیاری از مسلمانان نیجریه ایشان را می‌شناسند.
وی به آموزش تفسير قرآن كريم براساس تفاسير امام رضا(ع) در نيجريه اشاره كرد و گفت: در گذشته همچون امروز، امام رضا(ع) در نيجريه شناخته شده نبود. ما در نیجریه جلسات تفسیر قرآن براساس تفاسیر امام رضا(ع) برگزار کردیم، به ویژه در ماه مبارک رمضان مراسم پخش تلویزیونی نیز داشتیم و مردم بسیار این جلسات را پسندیدند و تازه امام را شناختند.
زاکزاکی ابراز داشت: تفاسیر امام رضا(ع) بسیار پرمغز و معناست و با دیگر تفاسیر متفاوت و با شرایط امروز دنیا بسیار سازگار است؛ چرا که می‌توان از آن ایده‌های تقریبی به دست آورد و بسیاری از علمای اهل سنت امروز به دنبال کتاب «عیون اخبار الرضا» در نیجریه هستند و اگر این کتاب را ما امروز در اختیار داشته باشیم آن را به زبان خود ترجمه می‌کنیم.
آيت‌الله سيد جعفر مرتضي عاملي از لبنان، خانم اسماء ممدوت نماینده مجلس شورای ایالت پنجاب، ویکتور الکک شاعر مسيحي و خادم برگزیده جشنواره امام رضا(ع) از لبنان، منصور ليمبا خادم برگزيده جشنواره امام رضا(ع) از لبنان، ياسين خادم برگزيده جشنواره سيزدهم امام رضا(ع) از عراق از دیگر سخنرانان این مراسم بودند.
بنا بر اعلام اين خبر، ابوذر ابراهيمي‌تركمان، رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي در پايان اين مراسم لوح تقديرهايي را به خادمان فرهنگ رضوي از ايران، ترکیه، پاکستان، لبنان، آلبانی، عراق، غنا، تونس، بنگلادش، کنیا، مالزی، سودان، فلسطین (مقیم سوریه)، بلژیک و آلمان، اعطا كرد. همچنين در اين مراسم از اساسنامه مجمع جهاني خادمان فرهنگ رضوي نيز رونمايي به عمل آمد.