kayhan.ir

کد خبر: ۵۳۲۵۹
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۹

دیدار وزیر بهداشت با مراجع عظام تقلید

سید حسن هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با حضور در شهر مقدس قم با مراجع عظام تقلید دیدار و گفت‌وگو کرد.

آیت‌الله مکارم شیرازی: دولت در عرصه سلامت و درمان کارنامه قابل قبولی داشته است
به گزارش خبرگزاری رسا، آیت‌الله مکارم شیرازی در این دیدار خاطرنشان کرد: در این دو سال پیشرفت‌های خوبی نصیب‌تان شده است و چیزی که همگان جملگی برآنند، در مسائل پزشکی در این دولت خدمات ارزنده و پیشرفت‌های خوبی حاصل شده است.
وی با بیان اینکه باید به جایی برسیم که بیمار جز رنج بیماری، رنج دیگری نداشته باشد، گفت: الحمدلله کارهای خوبی شده است و اگر ضمیمه کنید به اینکه دولت در شرایط مالی سختی است و در تحریم‌ها قرار دارد و با این حال توانست در حوزه پزشکی به وسیله شما و دوستانتان آن خدماتی را ارائه دهد، ارزش بیشتری برای این کار قائل خواهیم شد.
این مرجع تقلید با بیان اینکه باید از روی انصاف نسبت به پیشرفت‌ها قضاوت کرد، گفت: در کنار هر فعالیتی ممکن است یک مراحل و استثنائاتی هم باشد، نمی‌شود به خاطر آن، به اصل پیشرفت کار حمله کنیم. برنامه صد درصد در هیچ کجا نیست، اما باید درصدها را در نظر گرفت و از روی انصاف قضاوت کرد.
آیت‌الله مکارم شیرازی ضمن ابراز رضایت از عملکرد وزارت بهداشت یادآور شد: در برخورد ما با مردم، از کارهای انجام شده ابراز رضایت می‌کنند و به این معنا نیست که کار دیگری لازم نیست، بلکه تا نقطه اصلی فاصله‌هایی داریم که باید همچنان ادامه دهیم.
این مرجع تقلید درمان را از علل مهاجرت روستائیان به شهرها دانست و خاطرنشان کرد: عوامل بسیاری سبب مهاجرت از روستاها به شهرها می‌شود، که یکی از آنها مسئله درمانی است؛ اگر به اندازه کافی این مسئله در روستاها موجود باشد، دیگر مهاجرت نخواهند کرد و فکرشان راحت میشود.
استاد درس خارج حوزه درباره مراجعه برخی از مردم به خارج از کشور برای مداوا اظهار داشت: یک اعتماد کاملی در تشکیلات پزشکی ایجاد کنیم که مردم راهی خارج نشوند؛ وقتی که ببینند در داخل کشور همه چیز است و اعتماد نیز حاصل شود، دیگر این سفرهای خارجی برای درمان که هزینه زیادی را در بر خواهد داشت صورت نخواهد گرفت.
آیت‌الله مکارم شیرازی افزود: طبیب باید به بیمار روحیه دهد؛ پزشکان باید در مورد اخلاق پزشکی سمینارهایی داشته باشند و از روحانیان هم در این زمینه کمک بگیرند.
این مرجع تقلید با اشاره به سخنی از امیرمؤمنان(ع) گفت: در نهج‌البلاغه آمده است که حضرت علی(ع) به عیادت بیماری رفتند و فرمودند که این بیماری برای تو سه فایده در بر دارد: تو را به یاد خدا می‌اندازد، دعای تو مستجاب می‌شود و تمام گناهان تو به واسطه این بیماری ریخته می‌شود؛ وقتی این حرف گفته می‌شود، بیمار روحیه می‌گیرد و ان‌شاءالله باید اخلاق مورد توجه قرار بگیرد.
وی با اشاره به اهمیت شهر قم و حضور مسافر در این شهر تصریح کرد: شهر قم هر ساله بالغ بر 15 تا 20 میلیون مهمان دارد و برخی به عشق اینکه ما بیاییم و به برکت امام زمان(عج) و حضرت معصومه(س) درمان شویم، می‌آیند و باید مجهز باشند و با خاطره خوبی از قم برگردند و درمانگاه جمکران نیز تجهیز شود.
آیت‌الله مکارم شیرازی ضمن تشکر از تلاش‌های وزیر بهداشت گفت: قدمهای برجسته‌ای برداشته‌اید و بنده شما را از مردان موفق میدانم و معتقدم موفقیت شما به خاطر خلوص نیت است و در جاهایی خلوص نیت شما را تجربه کرده‌ام؛ امیدواریم این موفقیت شما ادامه پیدا کند و مردم از مسائل پزشکی خیالشان کاملا راحت شود.
آیت‌الله صافی گلپایگانی: اقدامات وزارت بهداشت در راستای افزایش فرزندآوری مورد رضایت امام زمان است
بر اساس این گزارش، این مرجع تقلید نیر در دیدار وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و هیئت همراه خاطرنشان کرد: مردم قدردان زحمات و خدمات پزشکی هستند و هر چه از شما و حوزه کاری‌تان شنیده‌ام، خوب و مثبت بوده است.
وی با بیان اینکه مقاصد وزارت بهداشت در راستای فرزندآوری و سلامت خانواده سبب خوشنودی است، اظهار داشت: اسلام مجموعه کاملی از دستورات در حوزه سلامت و خانواده را داراست و اقدامات شما در جهت افزایش فرزندآوری مورد رضایت امام زمان(عج) است.
آیت‌الله صافی گلپایگانی افزود: کار وزارت بهداشت در کمیت و کیفیت تاکنون ارزشمند بوده و این خدمات باید ماندگار شود و امیدوارم این نوع خدمات ماندگار باشند.
این مرجع تقلید در پایان با اشاره به اهمیت مسائل درمانی بانوان، تصریح کرد: وزارت بهداشت باید به مسائل بهداشتی و درمانی زنان اهتمام ویژه‌ای داشته باشد.
آیت‌الله سبحانی: نباید اجازه دهیم جمعیت کشور
به سمت پیری برود
همچنین، این مرجع تقلید در دیدار وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و هیئت همراه خاطرنشان کرد: اخبار حوزه سلامت را از روزنامه‌ها خوانده بودم، اما به این گستردگی اطلاع نداشتم و این کتابی که به دست ما رسیده است و خوانده‌ام، واقعا بخش جامعی است.
وی ضمن تشکر از فعالیت‌های وزارت بهداشت، اظهار داشت: بنده تصور می‌کردم که نظر جنابعالی تنها به بیمارستانها است، اما هنگامی که بخش غذا را مطالعه کردم، کنترل غذاهایی که جوانان به عنوان غذای حاضری میخورند و در کتاب آمده بود، توجه‌تان به این مسائل قابل تشکر است که به غذاها هم توجه داشته‌اید.
آیت‌الله سبحانی به رابطه فقه و پزشکی پرداخت و تصریح کرد: فقه اسلامی همیشه با اطبا همراه بوده است؛ یعنی در حقیقت فقه ما با نظریات شما کمال پیدا می‌کند؛ به عنوان مثال در مصرف آب درباره تیمم و غسل اگر ضرر دارد یا ندارد را می‌گوییم بروید از پزشک بپرسید که اگر گفت ضرر دارد، تیمم کنید؛ قول پزشکان ثقه برای ما حجت است.
این مرجع تقلید با اشاره به اینکه باید خدمات بیشتری به قم ارائه شود، گفت: حجت‌الاسلام‌والمسلمین روحانی که به قم آمدند، درباره وضعیت بیمارستان‌های قم نوشته‌های را به ایشان دادم که ایشان قول عمل به آن را دادند و قول دادند که بیمارستان 1000 تختخوابی در قم درست کنند؛ کارهایی انجام شده است، اما نسبت به قم توجه بیشتری داشته باشید و قم قبه‌الاسلام است و از کشورهای مختلف در این شهر زندگی می‌کنند و شهری دور افتاده نیست، بلکه شهری چهار طریق است.
استاد درس خارج حوزه با اشاره اهمیت افزایش جمعیت، خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که کشور به سوی پیری نرود و همیشه جوان داشته باشیم و نبوغ و خدمت در جوانان پیدا شود و اگر جوانان نبودند صدام بر این کشور حکومت می‌کرد و جوانان با قوه جسمانی و علم خود دشمن را عقب راندند.
وی افزود: روایات، کثرت جمعیت را نعمت الهی می‌داند و خدایی که خلق میکند، روزی را میدهد و از آقای ایرانی‌خواه رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم تشکر می‌کنم که شب و روز نسبت به مراکز پزشکی توجه دارند.
آیت‌الله سبحانی اظهار داشت: این کارها مشکل است و نباید مشکلات شما را خسته کند؛ مشکلات وجود دارد، اما با عزم راسخ خود آنها را حل کنید.