kayhan.ir

کد خبر: ۵۳۲۵۶
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۹

20 سال جاسوسی انگلیس از برنده نوبل ادبیات!(اخبار ادبی و هنری)

سازمان جاسوسی انگلیس 20 سال از دوریس لیسنگ نویسنده انگلیسی جاسوسی می‌کرده!

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گاردین، انتشار اسنادی محرمانه از سازمان جاسوسی انگلیس نشان می‌دهد که دوریس لیسنگ قریب به ۲۰ سال در دو دهه ۱۹۴۰ و ۵۰ توسط ماموران این سازمان تحت نظر بوده است. این سازمان علت این جاسوسی ۲۰ ساله را احتمال گرایش‌های کمونیستی لیسنگ اعلام کرده است.
بر اساس داده‌هایی که سازمان جاسوسی بریتانیا منتشر کرده است در دو دهه ۴۰ و ۵۰ میلادی تمامی ملاقات‌ها، برنامه‌ها، مکاتبات و مکالمه‌های تلفنی این نویسنده تحت نظر بوده و هیچ یک از فعالیت‌های وی از نظر سازمان جاسوسی بریتانیا مخفی نمانده است. این جاسوسی و تفحص در فاصله زمانی ۱۹۵۱ تا ۵۶ دقیق‌تر و بیشتر بوده است.
در این فاصله زمانی تمامی دوستان و بخشی از خانواده لیسنگ نیز تحت نظارت نیروهای mi5 بوده تا برای این سازمان مشخص شود که او  به طور کامل ارتباط خود را با اعضای حزب کمونیست قطع کرده و هیچ ارتباطی با آنها یا اعضای زیرمجموعه آنها ندارد.
مهمترین دلیل سازمان جاسوسی بریتانیا برای جاسوسی از دوریس لیسنگ ازدواج وی با یکی از کمونیست‌ها در سال ۱۹۴۰ است. لیسنگ در آن سال با یکی از اعضای بسیار فعال و سرکرده‌های کمونیست در انگلیس با نام گاتفردلیسنگ ازدواج کرد  و از همان زمان مورد توجه نیروهای mi5 قرار گرفت.