kayhan.ir

کد خبر: ۵۳۲۵۱
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۸
همزمان با جنگ نفتی آمریکا و عربستان علیه ایران رخ داد

سقوط بهای نفت به کانال 30 دلاری!

در حالی که قیمت نفت در بازارهای جهانی پس از 30 سال به کانال 30 دلاری وارد شده و درآمد کشورهای تولید کننده نفت در خطر جدی قرار گرفته است، سی‌ان‌ان گزارش داد افزایش یک میلیون بشکه‌ای نفت از سوی ایران شرایط را بدتر خواهد کرد.

به گزارش ایسنا قیمت نفت آمریکا برای اولین‌ بار از زمان بحران مالی سال 2009 به کمتر از 40 دلار در هر بشکه سقوط کرد. نفت آمریکا در آخرین روز معاملات هفته گذشته با دو درصد کاهش، به دلیل عرضه نفت مازاد این کشور و آمار ضعیف اقتصادی چین وارد کانال 30 دلاری شد.
نفت سبک خام آمریکا برای تحویل در ماه اکتبر با 78 سنت کاهش 39 دلار و 86 سنت (پایین‌ترین قیمت 5/6 سال اخیر) معامله شد. نفت آمریکا طی هشت هفته گذشته 33 درصد کاهش قیمت داشته که بیشترین روند کاهشی از 1986 تاکنون است. نفت برنت نیز با یک دلار و 16 سنت کاهش به 45 دلار و هفت سنت رسید و این نگرانی وجود دارد که برای اولین بار از مارس 2009 به کمتر از 45 دلار سقوط کند.
سی‌ان‌ان هم در این رابطه گزارش داد: افزایش یک میلیون بشکه‌ای صادرات نفت ایران در زمانی که قیمت ها به پایین‌ترین سطح شش سال اخیر رسیده‌اند، تنها شرایط را بدتر می‌کند. یک تحلیلگر هم می‌گوید که هفته‌های بدی در انتظار بازار نفت قرار دارند!
علیرغم کاهش شدید قیمت نفت سی‌ان‌ان ادعا می‌کند: ایران بدون تحریم شرایط بهتری خواهد داشت، حالا اینکه نفتش را به کجا صادر می‌کند اهمیت چندانی ندارد.
در ادامه این گزارش آمده است: آنچه مهم است این است که اقتصاد ایران تنها در نفت و گاز خلاصه نمی‌شود؛ این کشور زمینه‌های اقتصادی به مراتب متنوع‌تری نسبت به رقبای خود دارد، زمینه‌هایی همچون سلامت و تولید که منتظر برداشته شدن تحریم‌ها هستند.
این رسانه غربی در عین حال که با پذیرش این مطلب که نفت ارزان دردسرهای جدی برای ایران به همراه خواهد داشت، از قول فیلیپ کلادک، تحلیلگر نفتی در بخش تحقیقاتی بلومبرگ، می‌نویسد بیش از نیمی از میادین نفتی ایران بالای 70 سال عمر دارند: این میادین نیاز به بازیابی جدی دارند.
همچنین نفت ارزان ممکن است موجب شود که شرکت‌های بزرگ نفتی به سرمایه‌گذاری در میادین ریسک‌پذیری چون میادین ایران تن ندهند.
نگرانی اوپکی‌ها از سقوط قیمت‌ها
از سوی دیگر درحالی که مسئولان وزارت نفت ایران بر افزایش یک میلیون بشکه‌ای حجم تولید در مدت شش ماه پس از توافق حرف می‌زنند، مقام‌های اوپک اعلام می‌کنند که برخی از اعضای این سازمان در حاشیه خلیج فارس نگران کاهش غیر منتظره اخیر قیمت نفت هستند.
مقامات اوپک که در آخرین نشست خود در ماه ژوئن استراتژی حفظ سهم بازار را تکرار می‌کردند انتظار داشتند قیمت‌ها تا پایان 2015 تحت تاثیر افزایش تقاضای جهانی بهبود پیدا کند، اما این عقاید با تازه‌ترین دور کاهش قیمت نفت و افزایش نگرانی‌ها درباره دورنمای تقاضای چین تغییر کرد.
علاوه بر این، نمایندگان اوپک و منابع صنعت نفت می‌گویند: این دشوار است که عربستان سیاست حفظ بازار را به ویژه در زمانی‌که ایران و عراق هر دو در تلاش برای افزایش صادرات خود هستند، تغییر دهد.
یک منبع صنعت نفت و کارشناس اوپک در این رابطه گفت: کشورهای حاشیه خلیج فارس نگران کاهش هستند اما هیچ تغییری در این مسیر رخ نمی‌دهد مگر اینکه عربستان آن را هدایت کند. در حال حاضر عربستان مسئول امور است و به سیاست قبلی خود ادامه خواهد داد.
گفتنی است پیش از این نیز کیهان از جنگ نیابتی اقتصادی علیه کشورمان با مدیریت آمریکا و اجرای عربستان مطالبی را ارائه کرده بود. عربستان با تولید بیش از 10 میلیون بشکه نفت در روز بطور آشکارا تلاش کرده است با پایین نگه داشتن مصنوعی قیمت‌ها در این بازار بصورت غیر مستقیم به کشورهای رقیب خود آسیب بزند.
بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت نیز در بهمن 1393 و در گفت‌وگو با فارس توطئه نفتی علیه کشور را پذیرفت و توضیح داد: متأسفانه در بحث کاهش قیمت نفت، اراده سیاسی وجود دارد.
در کنار این توطئه‌های نفتی سازمان یافته‌ بانک جهانی در تازه‌ترین گزارش خود پیش‌بینی کرد که برداشته شدن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، قیمت جهانی نفت را سال آینده 10 دلار در هر بشکه کاهش خواهد داد.
در چنین شرایطی، زنگنه که سابقه‌ای نه چندان درخشان در چوب حراج زدن به نفت ایران دارد، این بار نیز با یک استراتژی نفتی شکست خورده به میدان آمد و با تأکید بر افزایش سقف تولید، به روند سقوط قیمت نفت دامن زد تا با تحلیل متزلزل خود از روند جهانی قیمت نفت بار دیگر نشان دهد فردی در قد و قواره وزارت نفت ایران نیست.