kayhan.ir

کد خبر: ۵۳۲۳۹
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۲
کفاشیان:نتایج بررسی‌ها به زودی اعلام می‌شود

ورود وزارت ورزش به پرونده داوری‌های فوتبال

انتقادات اخیر از داوری‌های مسابقات لیگ برتر سبب شد که مدیران فدراسیون فوتبال در وزارت ورزش و جوانان حاضر شوند و پاسخگوی عملکردشان باشند.
سرویس ورزشی-

این روزها جامعه داوری فوتبال زیر تیغ تیز انتقادات است، از وزیر ورزش و جوانان گرفته تا تماشاگران فوتبال. همین چند روز قبل و پس از بازی تیم‌های سپاهان و پرسپولیس بود که گودرزی وزیر ورزش و جوانان در مصاحبه‌ای عنوان داشت: « در خصوص نحوه داوری دیدارهای تیم‌های استقلال، پرسپولیس و چند تیم شهرستانی اعتراضاتی داشتیم که توسط کارشناسان در دست بررسی است. موضوع تبانی داوری برای ما بسیار مهم است و کارشناسان به صورت جدی آن را بررسی می‌کنند و اگر مشخص شود جفایی در حق این تیم‌ها شده، قطعاً با خاطیان برخورد خواهد شد.»
این روند ادامه داشت تا اینکه پس از بازی‌های هفته چهارم و اتفاقات دیدار پرسپولیس و ذوب آهن بر شدت انتقادات افزوده شد.  اعتراض‌های فراوان مدیران، مربیان و بازیکنان پرسپولیس کافی بود تا روز گذشته مدیران بلندپایه فدراسیون فوتبال در وزارت ورزش و جوانان حاضر شوند و توضیحاتی را در خصوص اتفاقات اخیر داوری ارایه کنند.
علی کفاشیان، علیرضا اسدی رئیس و دبیر به همراه مسعود عنایت مسئول دپارتمان داوری سه مدیر بلند پایه فدراسیون فوتبال بودند که روز گذشته در دفتر نصرالله سجادی حضور یافتند تا پاسخگوی اتفاقات اخیر داوری باشند.
در پایان این جلسه علی کفاشیان در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: در نشستی که با سید نصر الله سجادی معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان داشتیم، داوریها و مسائل مختلف لیگ برتر فوتبال بحث و بررسی شد.  قرار است در مورد موضوع داوری درلیگ برترفوتبال، با رئیس دپارتمان داوری نشستی برگزار کنیم و پس از برگزاری نشست نتایج بررسی‌ها را در این باره اعلام کنیم.
داوران با کمترین امکانات سوت می‌زنند
پس از کفاشیان، اصفهانیان رئیس کمیته داوری نیز گفت: ما هم قبول داریم که داوران در این هفته‌ها اشتباه داشته‌اند، اما نباید همه تقصیر‌ها را گردن آنان انداخت. ما از داوران انتظار بهترین عملکرد را داریم اما به خوبی می‌دانیم اشتباه جزئی از داوری است.
وی ادامه داد: دربازی پرسپولیس و ذوب آهن خود پرسپولیسی‌ها چقدر موقعیت مناسب خراب کردند،آیا از خودشان هم به خاطر اشتباهاتی که داشتند سوال می‌کنند. ما برای داوران خود بهترین کلاس‌ها را برگزار کردیم و تست‌های زیادی هم برگزار کردیم اما نمی‌توانیم جلوی اشتباهات داوران را در زمین مسابقه بگیریم.
وی اظهارکرد: در باشگاه‌ها بازیکنان امکانات فراوانی دارند اما آنها باید درک کنند که داوران با کمترین امکانات در زمین مسابقه سوت می‌زنند و حتی پول‌های خود را هم به شکل مناسبی دریافت می‌کنند.
اصفهانیان درخصوص برگزاری کلاس درمیان فصل برای کاهش اشتباهات داوران، خاطرنشان کرد: قطعا ما درطول فصل هم برنامه‌های خاصی برای داوران خواهیم داشت و تمامی اشتباهات را به آنها گوشزد می‌کنیم.
جنگ قدرت کمیته و دپارتمان داوری
واقعیت این است که در 14 دوره‌ای که از لیگ برتر گذشته، هر سال انتقاداتی به داوری‌ها وجود داشته و این انتقادها هر سال كه می‌گذرد، بیشتر می‌شود. در همین دوره لیگ برتر، نسبت به لیگ‌های گذشته، انتقادها خیلی زودتر شروع شده است. اگر در لیگ‌های گذشته، انتقادهای تند از داوری‌های لیگ در میانه‌های لیگ شروع می‌شد، این فصل انتقادهای شدید از همین هفته چهارم شروع شده است.
پرسپولیسی‌ها هفته سوم هم پس از بازی با سپاهان از داوری بازی خود انتقاد كرده بودند اما آن انتقادها را خیلی‌ها جدی نگرفتند. با این حال در هفته چهارم هم این تیم با حاشیه‌های داوری مواجه شد و این بار قضاوت فغانی طوری بود كه حتی فریدون اصفهانیان رئیس كمیته داوران هم مدعی شد قضاوت او اشتباه بوده است. به فاصله یك روز از قضاوت اشتباه فغانی در بازی پرسپولیس - ذوب‌آهن، داور بازی استقلال اهواز - استقلال تهران هم سوت‌هایی زد كه جنجالی بود.
اما چه شده كه فوتبال ایران به اینجا رسیده؟ وقتی رئیس فدراسیون، فوتبال را كاملا رها می‌كند و داوران 4 سال تمام اسیر دعواهای داخلی و جنگ قدرت بین افراد مختلف در فدراسیون می‌شوند، نباید عجیب باشد كه چنین سرنوشتی در انتظار داوری فوتبال ایران باشد. سال‌هاست كه كمیته داوران و دپارتمان داوری در حال جنگ با یكدیگر هستند تا هر كدام بتوانند قدرت بیشتری به دست بیاورند و در این میان به تنها چیزی كه توجه نشده، شرایط داورانی است كه اگر یك سوت اشتباه بزنند، انتقادات بسیاری به سمت آنها سرازیر می‌شود.