kayhan.ir

کد خبر: ۵۳۲۲۳
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۵
در 4 ماه امسال

240 تن مواد مخدر در کشور کشف شد

معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: در چهار ماهه اول امسال 240 تن مواد مخدر در استان‌های مختلف کشور کشف شده است.

اسدالله هادی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این میزان، تقریباً به اندازه کشفیات پارسال بوده و تنها اندکی افزایش داشته است.
وی اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران سردمدار مبارزه با قاچاق مواد مخدر در دنیا بوده و میزان کشفیات سالانه نشان دهنده این تلاش مستمر است.
وی گفت: حدود 60 درصد زندانیان، 55 درصد طلاق‌ها و 45 درصد سرقت‌های خرد در کشور مرتبط با موضوع مواد مخدر هستند.
معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور با بیان اینکه افغانستان تولیدکننده عمده و اروپا مصرف کننده عمده مواد مخدر در جهان است، اضافه کرد: به همین دلیل ایران بهترین مسیر برای ترانزیت این مواد به شمار می‌رود که البته برای جلوگیری از این امر فعالیت‌های مختلفی از جمله انسداد مرزهای شرقی انجام گرفته است.
هادی‌نژاد ادامه داد: با تلاش‌های صورت گرفته در زمان حاضر تنها 35 درصد قاچاق مواد مخدر از مسیر ایران صورت می‌گیرد که امیدواریم با انسداد مرز ایران با پاکستان تا پایان امسال این رقم به 15 درصد برسد.
وی افزود: 90 درصد مواد مخدر سنتی دنیا در افغانستان تولید می‌شود به طوری که در زمان ورود آمریکایی‌ها به افغانستان در سال 2001 حدود 180 تن مواد مخدر در این کشور تولید می‌شد و این رقم در زمان خروج این نیروها به شش هزار و 400 تن رسید.
هادی‌نژاد اولویت ستاد مبارزه با مواد مخدر در کشور را مبارزه با خرده‌فروشی‌ها عنوان کرد و ادامه داد: خرده فروش‌ها به دلیل فعالیت در منظر و دید مردم از اهمیت زیادی برای ما برخوردار هستند و تمام توان خود را برای مقابله با این افراد به کار گرفته‌ایم.
وی به موضوع شیشه نیز اشاره کرد و گفت: در گذشته از مرزهای شمال غرب کشور، پیش‌سازهای مواد مخدر صنعتی واردمی‌شد ولی جلوی این امر گرفته شد و در زمان حاضر با توفیقات ایجاد شده، قیمت این ماده مخدر تا چهار برابر افزایش یافته است.