kayhan.ir

کد خبر: ۵۳۲۰۶
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۷

زندان مخوف العقرب گوانتاناموی مصر(گزارش خبری)

ژنرال حاکم بر مصر به شیوه همه دیکتاتورهای دیگر، دست به بازداشت گسترده مخالفان می‌زند و آنها را در سیاهچال‌ها شکنجه می‌کند یکی از این زندان‌ها که به سبب بدنام بودن، «گوانتاناموی مصر» نام گرفته، بازداشتگاه «العقرب» در جنوب قاهره است.

تا همین اواخر مصری‌ها به درستی نمی‌دانستند که در بازداشتگاه العقرب چه خبر است و فکر می‌کردند که این زندان مثل سایر زندان‌های دنیا، چارچوبی قانونی دارد. اما شاهدان و به خصوص خانواده‌های افراد زندانی شده به مرور ابعاد شکنجه و رفتار ناشایست زندانبانان نظامی با زندانیان را فاش کردند.
زندان مخوف العقرب تحت کنترل شدید نظامیان مصری قرار دارد و به همین خاطر، از دسترس همه به دور است و عوامل السیسی کسانی را در این زندان نگهداری می‌کنند که «مخالف کودتای نظامی» در این کشور هستند.
به گفته «حاتم عزا» نفر دوم حزب «الوسط» مصر، عوامل و مزدوران السیسی با محروم کردن زندانیان از دسترسی به غذا و دارو، زندانیان را به کام مرگ می‌فرستند. به گفته وی، یکی از روش‌های شکنجه زندانیان، محروم کردن آنها از خواب است، وسیله‌ای که آمریکایی‌ها در زندان گوانتانامو از آن بهره‌ها بردند! بسیاری از زندانیان تاکنون در العقرب جان خود را از دست داده‌اند و حال شماری از آنها نیز وخیم است. شبکه خبری الجزیره نیز به این وضع اشاره کرده است.
السیسی در اظهارات تازه خود اما، به تشدید مجازات تروریست‌ها (مخالفان) و افزایش صدور احکام اعدام و حبس ابد تاکید کرده است.
طبق این قانون نیروهای امنیتی مصر هر مخالفی را می‌توانند به‌عنوان «مظنون» و «تروریست» دستگیر کنند.
براساس ماده هشتم قانون مبارزه با تروریسم مصر، از نظر کیفری مجریان احکام این قانون در صورت توسل به زور به منظور انجام وظیفه و یا حمایت از خود در برابر خطری که جان و یا مال آنان را تهدید می‌کند، تحت پیگرد قرار نمی‌گیرند.
ناظران از احتمال وجود زندان‌های مشابه العقرب در مناطق دورافتاده جنوبی و غربی مصر خبر می‌دهند. مصر روابط نزدیکی با رژیم آل‌سعود دارد، رژیمی که در جنایت و وحشیگری، کم از رژیم مصر ندارد.