kayhan.ir

کد خبر: ۵۳۲۰۵
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۷
گزارش خبری

سازمان ملل هشدار داد هولوکاست واقعی در یمن

وضعیت بغرنج و اسفناک مسلمانان یمن که رسانه‌های عربی از آن به عنوان «هولوکاست واقعی» یاد می‌کنند باعث شد سازمان ملل نسبت به وقوع یک فاجعه تمام‌عیار انسانی در این کشور هشدار دهد.


سعودی‌ها جنایت را در یمن به بالاترین حد رسانده‌اند. آخرین حمله آنها به تعز بیش از 63 شهید و 80 زخمی بر جای گذاشت. سازمان ملل نیز در این میان گویا فقط نقش نظاره‌گری را دارد که نه تنها به مظلوم کمکی نمی‌کند بلکه با سکوتش ظالم را همراهی هم می‌کند.
شدت جنایات آل‌سعود در یمن به حدی است که «کیم شریف» مدیر انجمن موسوم به حقوق بشر یمن در لندن در گفت وگو با پرس تی وی گفت: «حملات عربستان به یمن همچنان ادامه دارد. نتیجه این جنگ، فاجعه انسانی گسترده در یمن است که چیزی کمتر از هولوکاست نیست.
متاسفانه جامعه بین‌المللی درباره کشتار مردم یمن به دست سعودی‌ها سکوت کرده است.
 باید این سکوت شکسته شود.»  از سوی دیگر «ارتارین کوزین» مدیر اجرایی برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد نیز نسبت به «اوضاع وخیم انسانی» در یمن و وضعیت اسفناک مراکز درمانی این کشور هشدار داد.
بر اساس آمار منتشره برنامه جهانی غذا حدود 13 میلیون یمنی، امنیت غذایی خود را از دست داده‌اند و پس از کمیاب شدن آب تمیز و آشامیدنی، قطع مسیر سوخت پمپ‌های آب هم، بر شدت این بحران افزوده و قیمت آب در صنعا نسبت به روز اول جنگ، سه برابر شده است.  
«استفن اوبرین» معاون دبیرکل سازمان مل در امور بشردوستانه هم در این خصوص گفت: «میزان رنج مردم یمن تقریبا غیرقابل‌درک است. از هر پنج یمنی، چهار نفرشان به کمک‌های انسانی نیاز دارند و حدود 1/5میلیون نفر هم در داخل این کشور آواره شده‌اند.»
 پیش از این صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) هم به جنبه دیگری از اوضاع این روزهای یمنی‌ها پرداخته و اعلام کرده بود «بیش از نیم میلیون زن یمنی باردار که در مناطق درگیری قرار دارند، به دلیل عدم امکان دسترسی به مراکز درمانی، در معرض خطر جدی قرار دارند.»
 این در حالی است که «بان کی مون» دبیرکل سازمان ملل بدون اینکه شهید شدن صدها نفر در استان «تعز» به دست هواپیماهای سعودی را محکوم کند، صرفا به این جمله بسنده کرد که از تعداد زیاد کشته‌ها آگاهیم و افزایش تنش نظامی را رد می‌کنیم. این موضوع منفعلانه سازمان ملل خشم یمنی‌ها را برانگیخته است و تاکنون چندین تظاهرات علیه سازمان ملل در صنعا برگزار شده است، امروز قرار است مردم یمن علیه سازمان ملل تظاهرات کنند.
انقلابیون یمن
در ورودی‌های نجران
در این بین، انقلابیون یمن نیز بیکار ننشسته‌اند. طبق گزارش‌های منتشر شده، انقلابیون یمن به مرزهای شهر نجران در جنوب عربستان رسیدند. به گزارش شبکه تلویزیونی المنار، ورود نیروهای یمنی به مرزهای شهر نجران عربستان برخلاف تبلیغات برخی رسانه‌هاست که می‌گویند هیچ نیروی نظامی یمنی در جنوب عربستان حضور ندارد. گزارشگر المنار با انتشار تصاویری از شهر نجران گفت: «اینجا ورودی‌های شهر نجران در جنوب عربستان است که یگان‌هایی از ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در آن مستقر شده اند.»
برخی منابع خبری نیز اعلام کردند پس از حمله ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به مواضع ارتش عربستان در استان جیزان، نظامیان آل سعود با پای پیاده به داخل شهر و مناطق مسکونی فرار کردند.
 نیروهای یمنی همچنین در چارچوب پاسخ به تجاوز علیه یمن به حملات خود به مراکز نظامی سعودی‌ها در مرزها ادامه دادند و با موشک و خمپاره مرکز نظامی صاله و مراکز نظامی رجله و خضرا و التله را در نجران منهدم کردند.
 از سوی دیگر عربستان، سقوط یک فروند بالگرد آپاچی خود را در حومه جنوبی «جازان» واقع در جنوب این کشور تایید کرد.