kayhan.ir

کد خبر: ۵۳۱۱۷
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۸

آیت‌الله سیستانی اصلاحات حیدر عبادی را مانع تجزیه عراق دانست

دفتر آیت‌الله «سیدعلی سیستانی» با حمایت از طرح اصلاحات نخست‌وزیر عراق، اجرای این اصلاحات را ضامن جلوگیری از تجزیه این کشور دانست.

مرجع عالی شیعیان عراق در پاسخ به سوالات خبرگزاری فرانسه، از طرح اصلاحات «حیدر عبادی» حمایت کرد و گفت که این اصلاحات باید به طور کامل و به شکل واقعی انجام شود. عبادی سه هفته قبل طرحی را به مجلس عراق در ارتباط با کوچک شدن دولت و حذف پست‌های اضافی و پرهزینه دولتی ارائه کرده بود. این طرح مورد حمایت قاطع مردم و نمایندگان مجلس قرار گرفته است.
به گزارش ایسنا، دفتر آیت‌الله سیستانی در بخشی از پاسخ مفصل خود به سوالات ارسال شده از جانب خبرگزاری فرانسه، تصریح کرد: «اگر اصلاحات حقیقی از جمله مبارزه با فساد و تحقق عدالت اجتماعی در تمامی سطوح به شکل واقعی انجام نشود، این انتظار وجود دارد که اوضاع در عراق از گذشته بدتر شود و چه بسا به چیزی ختم شود که وطن‌ دوستی آن را نمی‌خواهد و آن تجزیه کشور است.»
 هفته گذشته ژنرال «اودیرنو» رئیس ستاد ارتش آمریکا مدعی شده بود که بحران جاری عراق،‌ با تجزیه این کشور حل می‌شود. دفتر آیت‌الله سیستانی افزود: «فساد از جمله عواملی است که در اشغال بخش وسیعی از عراق به دست گروهک داعش سهیم است.»
به گزارش فارس، در ادامه پاسخ مرجع  عالی شیعیان عراق به خبرگزاری فرانسه آمده است: با وقوع اعتراضات (خیابانی) اخیر، مرجعیت لازم دید بر مسئولان از جمله نخست‌وزیر فشار وارد کند تا آنها اقدامات جدی و حساب‌شده‌ای را برای مبارزه با تروریسم و تحقق عدالت اجتماعی انجام دهند.
اقدامات اولیه عبادی در چارچوب اصلاحات حذف همه معاونت‌های ریاست جمهوری و نخست‌وزیری و ادغام 11 وزارتخانه در وزارتخانه‌های دیگر بود.
 عبادی پیش از این اعلام کرده است، اصلاحات را ادامه خواهد داد حتی اگر به قیمت جانش تمام شود.
فشار بر مالکی
کمیته تحقیقات پارلمان عراق اما از «نوری مالکی» نخست‌وزیر سابق این کشور خواست، برای توضیح درباره علت سقوط موصل در دادگاه حاضر شود.
مالکی نیز در واکنشی اعلام کرد، پرونده مسئولان عراقی در خصوص دست داشتن آنها در قتل و آدم‌ربایی را افشا می‌کند. مالکی گفت، شخصی که در مورد پرونده سقوط موصل تحقیق می‌کند، خودش متهم به قتل و آدم‌ربایی است. موصل خرداد ماه 1393 و در زمان نخست‌وزیری مالکی به دست داعش افتاد.
مالکی اخیرا اعلام کرده بود که طرح اشغال موصل در آنکارا کشیده شد و دولت خودمختار کردستان عراق هم در این اشغال مقصر است. اظهاراتی که خشم آنکارا را برانگیخت.