kayhan.ir

کد خبر: ۵۲۹۵۵
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۳

اخبار ویژه

اصلاح‌طلبان انتقاد کیهان به هاشمی را تائید کردند
واکنش برخی رسانه‌های اصلاح‌طلب به جوابیه محسن هاشمی و پاسخ کیهان صحت اخبار کیهان درباره رفتار آنها با هاشمی را تایید کرد.
پس از آنکه هفته گذشته کیهان در خبری با عنوان «نشتی کوزه کارگزاران کدام اهداف پنهان را فاش می‌کند» را منتشر کرد، و در آن به روابط آلوده و مفاسد اقتصادی برخی چهره‌های جریان کارگزاران با مفسدین اقتصادی همچون بابک زنجانی پرداخت، محسن هاشمی جوابیه‌ای ارسال کرد و از انتشار عکس پدرش همراه با بابک زنجانی گلایه کرد و مدعی شد که زنجانی ارتباطی به جریان مطبوع سیاسی وی ندارد. محسن هاشمی اما از روش متعارف و غیراخلاقی برخی مدعیان اصلاحات استفاده نکرد و جوابیه را قبل از انتشار در کیهان، به سایت‌ها و روزنامه‌های زنجیره‌ای نداد، بلکه صرفا آن پاسخ را به روزنامه ارسال کرد. روز گذشته هم کیهان آن جوابیه را با توضیح مختصری منتشر کرد و نشان داد که برخلاف ادعای وی، بابک زنجانی سوءاستفاده اقتصادی را از دوران کارگزاران و با حمایت آشکار این حزب آغاز کرده است و از سوی دیگر نشان داد، اصلاح‌طلبانی که دیروز بدترین نسبت‌ها را به هاشمی می‌دادند و او را عامل هر جنایت و نکبت و سیاهی در مملکت می‌دانستند، هنوز هم او را عالیجناب سرخ‌پوش می‌دانند،  اما فقط و فقط بخاطر منافع حزبی و جناحی، او را بعنوان پل عبور حفظ کرده‌اند و البته حاضر نیستند رسما و علنا از آن همه ناسزای علنی، عذرخواهی کنند!
پس از انتشار جوابیه، چند سایت اصلاح‌طلب، اقدام به بازنشر متن محسن هاشمی، بدون توضیحات کیهان کردند! گرچه این رفتار آنها تازگی ندارد و بارها و بارها شاهد پلشتی‌های بیشتر و بالاتر از این موارد از سوی آنها بوده‌ایم، اما این یک فقره فرق می‌کند! چرا که آنها به خوبی فهمیده‌اند پاسخ کیهان، دستشان را پیش مردم رو می‌کند و ثابت می‌کند اولا بابک زنجانی از خودشان است و ثانیا آنچه کیهان درباره بابک زنجانی و نیز سوءاستفاده مدعیان اصلاحات از هاشمی نوشته است، عین واقعیت و غیرقابل انکار است، بنابراین ترجیح داده‌اند پاسخ مستدل و مستند کیهان را سانسور کنند تا افتضاح بیشتری به بار نیاورده باشند و اگر جز این بود، از آشکار شدن حقیقت وحشت نداشتند و پاسخ کیهان را هم منتشر می‌کردند.

موضع آیت‌الله خامنه‌ای علیه آمریکا مانند موضع آیت‌الله خمینی است
«رهبر جمهوری اسلامی با صراحت گفت، سیاست‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی نقطه مغایر سیاست‌های آمریکاست».
وبسایت بی‌بی‌سی انگلیس ضمن انتشار این تحلیل نوشت: آیت‌الله خامنه‌ای با این سخن عملا نشان می‌دهد که مسیر حل مشکلات آمریکا و ایران اگر ناهموارتر از گذشته نشده باشد، دست‌کم نشانی از همواری نیز ندارد.
بی‌بی‌سی فارسی می‌نویسد: 2 روز پس از آنکه نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در روزنامه کیهان به صراحت از مخالفت قطعی آیت‌الله خامنه‌ای با مفاد توافق اتمی (برجام) سخن گفت رهبر جمهوری اسلامی با تاکید بر تداوم حمایت ایران از کسانی که اسرائيل را «می‌کوبند» و نیز «مردم بحرین و یمن»، نشان داد توافق اتمی نه تنها موجب تغییر سیاست‌های جمهوری اسلامی نشده، بلکه باعث می‌شود که این سیاست‌ها با قدرت و توان بیشتری پی گرفته شوند. چنین وضعیتی، کار دو دولت حسن روحانی و باراک اوباما برای عملی کردن توافق اتمی را دشوارتر می‌سازد.
بی‌بی‌سی ضمن سانسور بیانات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه انگلیسی‌ها متخصص اختلاف‌افکنی و آمریکایی‌ها شاگرد آنها هستند، می‌نویسد: آیت‌الله خامنه‌ای به خوبی آگاه است که اظهارات او در منطقه چه بازتابی خواهد داشت، به همین دلیل، اگرچه می‌کوشد اطمینان خاطر دهد که جمهوری اسلامی سر جنگ با کشورهای مسلمان را ندارد و «دست دوستی را به سوی همه دولت‌های اسلامی منطقه دراز می‌کند و با دولت‌های مسلمان هیچ مشکلی ندارد»، اما آن‌گاه که به موضوعات خاص مورد مناقشه می‌رسد، هیچ تلاشی برای پس نکشیدن دست دوستی انجام نمی‌دهد.
سایت شبکه دولتی انگلیس در ادامه نوشت: در شرایطی که دست‌کم دولت‌های حسن روحانی و باراک اوباما در دو سال گذشته به شکلی پیوسته، پیگیر و عمیق با هم در ارتباط و مذاکره بوده و حتی پس از رسیدن به توافق اتمی، از هموار شدن مسیر برای حل دیگر مشکلات میان دو کشور سخن گفته‌اند، آیت‌الله خامنه‌ای بار دیگر تاکید کرده است «نظام سلطه و در رأس آن ایالات متحده آمریکا مصداق عینی و مظهر کامل مفهوم دشمن است. آمریکا هیچ بهره‌ای از اخلاقیات انسانی ندارد و بدون هیچ ابایی و در پوشش الفاظ زیبا و لبخند، دست به خباثت و جنایت می‌زند.» برپایه چنین نگاهی است که آیت‌الله خامنه‌ای قصد آمریکا از توافق اتمی با ایران را سوءاستفاده از آن برای نفوذ در ایران می‌داند و می‌گوید «آمریکایی‌ها می‌خواهند از توافقی که هنوز نه در ایران و نه در آمریکا تکلیفش و رد یا قبول شدنش معلوم نیست، وسیله‌ای برای نفوذ در ایران بسازند، اما ما این راه را قاطعانه بسته‌ایم و با همه توان بالای خود، اجازه نفوذ اقتصادی، سیاسی، فرهنگی یا حضور سیاسی در ایران را به آمریکایی‌ها نمی‌دهیم.»
بی‌بی‌سی ادامه می‌دهد: رهبر جمهوری اسلامی با صراحت می‌گوید که سیاست‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی نقطه مقابل سیاست‌های منطقه‌ای آمریکا است و با این سخن، عملا نشان می‌دهد که مسیر حل مشکلات ایران و آمریکا اگر ناهموارتر از گذشته نشده باشد، دست‌کم نشانی از همواری نیز ندارد. هرچند در مذاکرات ایران و گروه 5+1 تمرکز بر پرونده اتمی ایران بود و دو طرف توانستند بر سر این موضوع به توافق برسند، اما اکنون روشن‌تر از پیش مشخص شده که این پرونده به بسیاری از مسائل دیگر، از جمله سیاست‌های منطقه‌ای ایران گره خورده است و بسیاری نسبت به موفقیت هر کوششی برای حل و فصل آن به تنهایی هشدار می‌دهند.
در همین حال وال استریت ژورنال در یادداشتی تصریح کرد: سخنان رهبر عالی ایران به نشانه مخالفت با محتوای توافق وین است.
این روزنامه آمریکایی خاطر نشان کرد: رهبر ایران می‌گوید: آمریکایی‌ها، به خیال خودشان، این بود که با توافق، راهبردی برای نفوذ به کشورمان بیابند، اما ایران با تمام توان خود که خوشبختانه اکنون بسیار زیاد است، با این نفوذ مقابله خواهد کرد.
روزنامه نیویورک‌تایمز نیز با مرور بیانات قاطع رهبر معظم انقلاب نوشت: رهبر عالی ایران می‌گوید ذوق‌زدگی نسبت به نفوذ آمریکا در ایران، خیال پوچ و توخالی است. او هشدار داد که ایران همچنان در برابر نفوذ آمریکا هوشیار است. پیام این سخنان، با پیام برخی دولتمردان که می‌گویند اکنون زمان برقراری رابطه  با آمریکاست در تضاد است. شعار مرگ بر آمریکا نیز همچنان مانعی موجود بر سر راه رابطه است.
از سوی دیگر رادیو فرانسه در همین زمینه تصریح کرد: حرف‌های آیت‌الله خامنه‌ای همسان با موضع آیت‌الله خمینی درباره آمریکاست. این دو رهبر واقعا معتقد به گسترش اسلام در جهان هستند. این سخنان تنها مصرف داخلی ندارد بلکه برای نمایندگان کشورهای دیگر که در دیدار رهبر عالی ایران حضور داشتند، عنوان شده است.
رادیو فرانسه می‌افزاید: آقای خامنه‌ای صریحا می‌گوید مذاکرات و توافق فقط مربوط به مسئله هسته‌ای است و نه چیز دیگر. سخنان اخیر رهبر ایران، رابطه با آمریکا را منتفی کرد.

روزنامه‌های زنجیره‌ای و مصیبت وارده!
در حالی که اغلب روزنامه‌های دیروز تیترهای اول خود را به بیانات مهم رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه «راه نفوذ آمریکا را می‌بندیم» - اختصاص داده بودند 2 روزنامه زنجیره‌ای تیترهای اصلی خود را به مصیبت کشیدن دولت اختصاص دادند!
روزنامه‌های آرمان، اعتماد و شهروند به بهانه سخنان وزیر اقتصاد مبنی بر سختی تامین بودجه پرداخت یارانه، تیترهای اول خود را به این عناوین اختصاص دادند؛ «دیشب دولت مصیبت کشید»، «روز مصیبت عظما برای دولت» و «مصیبت شب یارانه».
این در حالی است که همین روزنامه‌ها بارها ظرف 2 سال گذشته به درستی نظر صاحب‌نظران، منتقدان اقتصادی صحه گذاشته‌اند مبنی بر اینکه دولت می‌تواند حداقل 10 میلیون ثروتمند بی‌نیاز را از فهرست یارانه حذف کند و با کسری بودجه یارانه مواجه نشود اما به دلایل سیاسی و انتخاباتی و... مصلحت 10 میلیون نفر ثروتمند را بر مصلحت 65 میلیون نفر دیگر و کل کشور ترجیح می‌دهد.
با این اوصاف معلوم است که عامل مصیبت کذایی، قصور و تقصیر بی‌تدبیری و بی‌همتی برخی مسئولان دولتی است ضمن اینکه نشریات زنجیره‌ای با بزرگ و کوچک کردن تیترهای اصلی خود در حقیقت اذعان کرده‌اند از این که راه نفوذ دشمنان خبیث ملت به کشور بسته شود، احساس مصیبت‌زدگی می‌کنند و بنابراین باید به آنها تسلیت گفت.

فرانس 24: نفوذ ایران جای نفوذ آمریکا را در منطقه می‌گیرد
تحولات خاورمیانه پیروزی بزرگ برای ایران و سیاست خارجی آن است.
شبکه تلویزیونی فرانس 24 در گزارشی اعلام کرد: تحولات سریع در منطقه آشوب‌زده خاورمیانه در جریان است و نشست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی درباره نحوه مقابله با داعش در میان کشمکش‌های سیاسی و نظامی در برخی کشورهای عربی برگزار می‌شود.
اگر به یاد داشته باشیم، ایران سال گذشته در نشست جده که هسته نخستین تشکیل ائتلاف بین‌المللی بر ضد داعش بود و سپس در نشست ائتلاف پاریس دعوت نشد اما جالب است که فقط چند روز بعد این ماجرا، حوثی‌ها صنعا را تسخیر کردند؛ حوثی‌هایی که در یمن از آنها به جای «انصارالله»، «انصار ایران» نام برده می‌شود.
این شبکه می‌افزاید: پس از تسخیر صنعا توسط حوثی‌ها، ایرانی‌ها معتقدند که پس از دمشق، بغداد و بیروت، چهارمین پایتخت عرب به تسخیر آنها درآمد.
فرانس 24 می‌افزاید: تهران محور نظام جدید است و در حالی که پیش‌تر در مرزهای خود با ائتلاف دشمنانش می‌جنگید اکنون تا شرق مدیترانه پیش رفته است و نفوذ تهران در جایی که نفوذ واشنگتن در حال کاهش است افزایش می‌یابد.
براساس این گزارش، شعارهای انقلاب ایران در حیاط خلوت کشورهای عربی خلیج‌فارس سر داده می‌شود و عکس‌های رهبران ایران در بیروت و بغداد برافراشته می‌شود؛ و از نظر مقام‌های ایران، این یک پیروزی بزرگ است.

کاهش تولید نفت در دوره مدیریت ژنرال‌ها!
بر اساس نماگرهای فصلی شاخص‌های اقتصادی که از سوی بانک مرکزی منتشر می‌شود، تولید نفت کشور بنا بر آمارهای اعلامی وزارت نفت در زمستان سال گذشته به 3 میلیون و 15 هزار بشکه رسید و این در حالی است که در بهار 1392 یعنی در انتهای دولت قبل، تولید نفت کشور بیش از 3 میلیون و 700 هزار بشکه بود.
به گزارش مشرق نزول شاخص‌های نفتی کشور فقط مربوط به تولید نفت نیست، بلکه صادرات نفت‌خام و خالص صادرات فرآورده‌های نفتی کشور نیز در 2 سال اخیر با افت فاحش مواجه شده است.
مطابق این گزارش، در حالی که در بهار 1392 مجموع صادرات نفت‌خام و خالص صادرات فرآورده‌های نفتی کشور بیش از یک میلیون و 800 هزار بشکه در روز بود، آمارهای جدید نشان می‌دهد در زمستان سال گذشته صادرات نفت‌خام و خالص صادرات فرآورده‌های نفتی کشور حدود یک میلیون و 428 هزار بشکه در روز بوده است که نسبت به اواخر دولت قبل، نزدیک به 400 هزار بشکه کمتر است.
کاهش چشمگیر دو شاخص اصلی نفتی کشور (تولید و صادرات نفت) در 2 سال گذشته درحالی رخ داده که بیژن زنگنه وزیر نفت دولت و حامیان وی، همواره مسئولان نفتی دولت قبل را به سوءمدیریت متهم کرده و آنها را مورد هجمه رسانه‌ای قرار می‌دادند. به عنوان مثال، زنگنه قبل از تشکیل کابینه دولت یازدهم، با حالتی تمسخرگونه نسبت به وزرای نفت پیشین گفته بود: باید گروهبان‌ها جای خود را به ژنرال‌ها دهند.
وی 5 تیرماه 1392 در حالی که خودش مهمترین گزینه وزارت نفت دولت یازدهم بود، در مورد ویژگی‌های وزیر نفت دولت یازدهم اظهار داشت: فردی که قرار است به عنوان وزیر نفت انتخاب شود باید بتواند مشکلات بیرونی نفت را برای توسعه این صنعت به ویژه در بخش بالادستی نفت و گاز برطرف کند.
او با تاکید بر این که «افرادی باید وارد وزارت نفت شوند که حرفه‌ای و کاربلد باشند» تصریح کرد: «باید گروهبان‌هایی که الان سر کار هستند بروند کار گروهبانی کنند تا ژنرال‌ها کارها را انجام دهند.»
زنگنه در پاسخ به این سوال که این گفته شما به معنی انتخاب وزیر نفت از بدنه صنعت نفت است؟ گفت: نه الان از بدنه کسی باقی نمانده است. وی ادامه داد: فردی که قرار است برای سمت وزارت نفت انتخاب شود باید مدیر ارشدی باشد که بتواند علاوه بر داشتن فهم و توان اجرایی خوب، فهم سیاسی هم داشته باشد. وی با اشاره به این که «در حال حاضر برخی از افرادی که برای سمت وزارت نفت مطرح می‌شوند به درد این کار نمی‌خورند» گفت: تعداد خیلی خیلی اندکی هستند که می‌توانند این کار را انجام دهند.
اما اینک با افت فاحش تولید و صادرات نفت، بهتر می‌توان قضاوت کرد که عملکرد گروهبان‌ها در نفت بهتر بوده یا ژنرال‌ها؟ مطمئنا اگر زنگنه در یک سال اول دولت به جای آن که توان اصلی خود را صرف همراهی با خانم ابتکار در هجمه به بنزین تولید صنایع پتروشیمی و باز کردن دوباره راه واردات انبوه بنزین خارجی به کشور کند، به وضعیت تولید و صادرات نفت کشور در شرایط ادامه تحریم‌ها متمرکز می‌شد، امروز وضعیت آمارها تا بدین حد به ضرر او نبود.