kayhan.ir

کد خبر: ۵۲۸۷۳
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۳

نوری مالکی: طرح سقوط موصل در ترکیه ریخته شد

نخست وزیر سابق عراق فاش کرد، سقوط شهر «موصل» و اشغال آن توسط عناصر داعش، نتیجه یک توطئه برنامه‌ریزی شده در پایتخت ترکیه بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجو، «نوری مالکی» عصر دوشنبه‌ طی یک کنفرانس خبری در تهران گفت: «آنچه در موصل اتفاق افتاد، توطئه برنامه‌ریزی شده آنکارا بود و بعد از آن هم به اربیل منتقل شد.»
موصل خرداد سال گذشته به اشغال عناصر داعش درآمد.
مالکی افزود: «آنچه در موصل رخ داد، جنگ نبود، زیرا ارتش (در آنجا) قوی بود و 43 هزار پلیس مسلح (هنگام اشغال در موصل) حضور داشتند و از هیچ گروهی شکست نمی‌خوردند. اما، توطئه از اربیل و آنکارا شروع شد و بعد (گروه‌هایی مثل) نقشبندیه و داعش آمدند.» به گفته مالکی، نیروهای پیشمرگ کردستان عراق و اهل سنت از مواضع خود عقب‌نشینی کردند. وی گفت: فرماندهان تیپ‌های سه و چهار از مواضع خود عقب‌نشینی کردند و وقتی از آنها پرسیده شد که چرا چنین کردند؟ در پاسخ گفتند: این جنگ ما نیست! حتی در آن زمان بیانیه‌ای صادر و در آن از افسران کُرد خواسته شده بود که با داعش نجنگند، چرا که داعش با شیعه و مالکی در حال جنگ است.
کمیته تحقیق پارلمانی عراق اخیراً برخی مقامات از جمله مالکی را مقصر سقوط شهر موصل به دست داعش معرفی کرده بود. مالکی هم در واکنش به این اقدام کمیته اظهار داشت: کمیته دچار اختلاف سیاسی و از صداقت خارج شده است. مالکی گفت: «رئیس این کمیته که به یک جریان خاص سیاسی منتسب است، تلاش کرد نام مرا در گزارش مجلس (به عنوان مقصر) درج کند، اما این گزارش بدون ذکر اسم من، ارائه شد و از نظر من، این موضوع اهمیت ندارد.
تحولات میدانی
در ارتباط با تحولات میدانی عراق نیز خبر می‌رسد نیروهای داوطلب و ارتش عراق موفق شدند، کنترل منطقه «حصیبه» در شرق «رمادی» و شهر «الخمسه کیلو» در غرب استان الانبار را به دست بگیرند.
شمار کشته‌های داعش در کرکوک و رمادی طی دیروز نیز 25 نفر اعلام شده است.
برخی منابع عراقی نیز از فرود حدود 1000 چتر باز آمریکایی در حومه موصل خبر داده‌اند!