kayhan.ir

کد خبر: ۵۲۶۵۹
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۰

چه ‌گوارا مثله شد(پرونده)

مامور پیشین سازمان جاسوسی آمریکا فاش کرد پس از قتل «چه گوارا»، می‌خواستند سر از تن او جدا کنند!

 به گزارش فارس، «فلیکس رودریگز مندی گوتیا» مامور پیشین آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا موسوم به «سیا» که خود در روند دستگیری و قتل «چه گوارا» مبارز انقلابی کوبایی- آرژانتینی شرکت داشته  به تازگی فاش کرد که آنها پس از قتل وی تصمیم داشتند سر از تن او جدا کنند. وی اظهار داشت: «در آن زمان تلاش کردم تا گروه را متقاعد کنم که تحویل یک سر بریده مدرک مناسبی برای اثبات مرگ «چه گوارا» نیست و بهتر است که برای اثبات این موضوع انگشت وی بریده و از اثر انگشتش به عنوان مدرک استفاده کنند.»
بنابر اعترافات «رودریگز»، مدتی طول کشید تا فرماندهان تصمیم بگیرند چه کاری انجام دهند تا این که در نهایت ژنرال «اوباندو کاندیا» رئیس نظامیان بولیویایی گفت، ما برای اثبات مرگ «چه گوارا» به «فیدل کاسترو» رهبر انقلاب کوبا نیاز به مدارک غیر قابل انکار داریم. این مامور سابق «سیا» تصریح کرد که در نهایت به دستور ژنرال هر دو دست «چه گوارا» قطع شد.
نام کامل این مبارز ضد امپریالیسم «ارنستو چگوارا دلاسرنا» بود و لقب «چه» را کوبایی‌ها به او داده‌اند، لقبی که در این کشور برای خطاب قرار دادن افراد با احترام به کار برده می‌شود. بامداد ۸ اکتبر(16 مهر) ۱۹۶۷ در نزدیکی دهکده‌ای در بولیوی، «چه‌ گوارا» به همراه چند تن دیگر از  همرزمانش به محاصره ارتش بولیوی -که به وسیله ماموران سیا و افسران آمریکایی همراهی می‌شد- درآمدند و دستگیر شدند. چند روز بعد «چه»  به دستور آمریکا پس از شکنجه با شلیک گلوله اعدام شد.