kayhan.ir

کد خبر: ۵۲۵۴۳
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۰
روزنامه گاردین:

ژنرال السیسی از ترس بازداشت سفر به انگلیس را لغو کرد

یک روزنامه انگلیسی اعلام کرد، رئیس جمهور مصر سفر خود به انگلیس را از بیم بازداشت به اتهام جنایت بر علیه بشریت به تعویق انداخت.

اقدامات «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر در دو سال گذشته که بسیاری از انقلابیون را کشته و یا زندانی کرده اکنون آسایش را از وی گرفته است. وی بلافاصله پس از رسیدن به قدرت پست‌های حساس را قبضه کرد. اکنون جدای از اعتراضات داخلی علیه «السیسی» گویا جهان خارج نیز برای وی چندان امن نیست.  به گزارش تسنیم، روزنامه انگلیسی گاردین روز جمعه در گزارشی نوشت، «عبدالفتاح السیسی»، از بیم بازداشت خودش یا مقامات نظامش در صورت اقامه دعوی توسط وکلا از دادگاه‌های انگلیس، سفر خود به لندن را لغو کرده است. به نوشته این روزنامه، وکلای حقوق بشر اظهار داشته‌اند، مقامات عالی رتبه نظام «السیسی» در صورت پذیرفتن دعوت دولت انگلیس برای سفر به لندن ممکن است به اتهام «جنایت علیه بشریت» دستگیر شوند.
ماه گذشته میلادی «دیوید کامرون» نخست وزیر انگلیس از رئیس جمهور مصر دعوت کرد به منظور گفت وگوهای دوجانبه به انگلیس سفر کند. اما «السیسی»  به علت نگرانی از احتمال بازداشت خود و دیگر سران نظامش در صورت صدور حکم بازداشت آنها توسط دادگاه‌های انگلیس به درخواست وکلای حقوق بشر، این سفر را به تعویق انداخت. «توبی کادمن» وکیل مدافع پرونده‌های مرتبط با جنایت جنگی در این مورد اعلام کرد، در صورت سفر سران مصر به انگلیس حداکثر تلاشمان را برای بازداشت آنها به عمل خواهیم آورد.
قتل عام ۳ هزار مصری
 در 2 سال
همچنین به گزارش فارس، یک سازمان حقوق بشری مصری اعلام کرد که در طول دو سال گذشته و در دوران ریاست جمهوری ژنرال «السیسی» دستکم 2799 نفر به دست نیروهای امنیتی مصری کشته شده‌اند. «سازمان مصری حقوق و آزادی‌های فردی» که یک موسسه غیردولتی است در گزارشی اعلام کرده از سال 2013 تا کنون نیروهای امنیتی مصری با استفاده از زور و خشونت، هزاران غیرنظامی را در این کشور به کام مرگ فرستاده‌اند.
 براساس این گزارش دولت مصر روش‌های دیگری را برای حذف مخالفان خود به کار گرفته که می‌توان به شکنجه در داخل زندان‌ها و جلوگیری از درمان محکومان از درمان در زندان‌ و عملیات ترور نام برد.
از سوی دیگر و همزمان با دومین سالروز کشتار «رابعه العدویه» منابع مصری از وقوع درگیری بین نیروهای امنیتی و حامیان جماعت اخوان المسلمین در خیابان المحولات واقع در منطقه الطالبیه در الهرم خبر دادند. براساس گزارش‌های منتشر شده، تعدادی از حامیان جماعت اخوان المسلمین روز جمعه پس از اقامه نماز جمعه در محکومیت کشتار هواداران «محمد مرسی» نخستین رئیس جمهور منتخب مصر در میدان رابعه العدویه و النهضه، تظاهرات کردند. همچنین خودروهای زرهی و خودروهای اطفای حریق وابسته به اداره دفاع شهری در میادین قاهره مستقر شدند.
 در 14 آگوست(23مرداد) سال 2013 هنگامی که هزاران تن از طرفداران «محمد مرسی» رئیس‌جمهور برکنار شده مصر در میدان «رابعه العدویه» در حمایت از «مرسی» تحصن کرده بودند، نیروهای امنیتی مصر با یورش به محل تحصن کنندگان به سوی آنان آتش گشودند و کشتار عظیمی رخ داد.