kayhan.ir

کد خبر: ۵۲۴۹۱
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۶

آمادگی هند برای پرداخت 1/4 میلیارد دلار از بدهی‌های نفتی به ایران

برخی منابع گزارش کردند پالایشگاه‌های نفت هند آماده می‌شوند تا 1/4 میلیارد دلار از بدهی‌های نفتی خود به ایران را پرداخت کنند.

به گزارش فارس، دو منبع آگاه که خواستند نامشان فاش نشود گزارش کردند که پالایشگاه‌های نفت هند آماده می‌شوند که 1/4 میلیارد دلار از پول نفت ایران را پرداخت کنند.
رویترز گزارش کرد، یکی از این دو منبع می‌گوید: «راجیو مهیریشی» وزیر دارایی هند در ماه جاری میلادی از پالایشگاه‌های این کشور خواسته است تا آماده شوند تا به ایران دو قسط 700 میلیون دلاری خود را پرداخت کنند. بخشی از این پول بدهی واردات نفتی است. وزیر دارایی هند ماه گذشته میلادی ریاست یک هیئت از مقامات بانک مرکزی هند و بانک «UCO» به تهران برای بحث درباره پرداخت بدهی نفتی به ایران را برعهده گرفت.
طبق این گزارش، زمانبندی پرداخت نفتی هند به ایران هنوز نامشخص است زیرا وزارت دارایی هند منتظر مجوز دفتر کنترل دارایی خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا است تا بتواند به کار خود در این خصوص ادامه بدهد.
دفتر وزارت دارایی هند هنوز به درخواست اظهارنظر درباره این خبر پاسخ نداده است. وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز گفت که به طور خاص درباره کشورها یا نهادهایی که در پرداخت‌ها دخیل هستند، اظهارنظر نمی‌کند.
با اینحال وزارت خزانه‌داری آمریکا گفت که دولت آمریکا متعهد است تا اجازه دهد برخی کشورها طبق بازه زمانی معین برای کاهش تحریم‌ها که در برنامه اقدام مشترک به آن اشاره شده است، برخی از سرمایه‌های مسدود شده ایران در خارج از کشور، به صورت اقساط پرداخت شود که مقدار این اقساط می‌بایست با اقساطی که در برنامه اقدام مشترک تعیین شده، هماهنگی داشته باشد.پرداختی‌‌های هند احتمالا با استفاده از مکانیسمی انجام می‌شود که براساس یک سری معاملات پی در پی با ارزهای مختلف می‌باشد که در ابتدا از طریق بانک مرکزی هند منتقل می‌شد.
ایران در نهایت پرداختی خود را به صورت درهم از بانک مرکزی امارات عربی متحده دریافت می‌کند. پالایشگاه‌های هند در مجموع بیش از 6/5میلیارد دلار بدهی به ایران دارند.