kayhan.ir

کد خبر: ۵۲۴۹۰
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۶
برای جلوگیری از سوءاستفاده‌ها صورت می‌گیرد

اولتیماتوم بانک‌ها به صاحبان حساب‌های بی‌هویت

بانک‌ها به صاحبان حساب‌های بی‌هویت اولتیماتوم دادند که هر چه زودتر نسبت به تکمیل اطلاعات خود اقدام کنند.

به گزارش ایسنا، گرچه طبق اعلام رئیس کل بانک مرکزی حدود 8 میلیون حساب شناسایی نشده در بین 300 میلیون حساب بانکی موجود وجود دارد ولی به فاصله کوتاهی عبدالمهدی ارجمندنژاد - مدیرکل مقررات، مجوزهای بانکی و مبارزه با پولشویی بانک مرکزی - اعلام کرد که بنا بر آخرین آمار اخذ شده از بانک‌ها و موسسات اعتباری در پایان تیرماه سال جاری، کل حساب‌های بانکی بالغ بر 410 میلیون و 661 هزار و 216 حساب متعلق به اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی و خارجی است.
وی توضیح داد که از این تعداد 372 میلیون و 102 هزار و 60 حساب دارای شماره ملی یا شناسه ملی و یا شماره‌فراگیر اتباع خارجی هستند. بنابراین، تعداد حساب‌های بانکی فاقد شماره ملی، شناسه ملی یا شماره فراگیر اتباع خارجی 38 میلیون و 559 هزار و 156 حساب است که از این میان، فقط 2 میلیون و 442 هزار و 171 حساب فاقد شماره، فعال هستند و بانک مرکزی در حال پیگیری مراتب برای مسدود کردن این حساب‌ها است، در عین حال که 36 میلیون و 116 هزار و 985 حساب فاقد شماره  هم مسدود شده‌اند تا در اولین مراجعه مشتریان به بانک‌ها و موسسات اعتباری، شماره یا شناسه آن‌ها اخذ و در سوابق درج شود.
آمار و ارقام گاه متفاوت حسابهای بی‌نام و نشان در حالی مطرح می‌شود که اعلام نظر مدیران بانکی بیانگر قدیمی بودن اغلب این حسابهاست. این در حالی است که همتی - رئیس شورای هماهنگی بانکها - با یادآوری اینکه اغلب این حساب‌ها در حدود 20 تا 25 سال گذشته باز شده و قدیمی هستند و اکنون بانکها به طور جدی پیگیر این موضوع هستند تاکید دارد که به هر حال وجود چنین حساب‌هایی شرایط را به سمتی پیش برده تا ماخذی برای نقل و انتقال‌هایی از سوی افراد ناشناس شود به طوری که تا همین مدت اخیر نیز در برخی بانکها در جریان بوده است.
در عین حال که مدیرکل مبارزه با پولشویی بانک مرکزی دلایل دیگری را هم برای وجود میلیونی حساب‌های بی‌هویت عنوان می‌کند.
بر اساس این گزارش، با جدی‌تر شدن هشدارها نسبت به وجود حساب‌های بی‌نام و نشان و ضرورت حذف این گونه حسابها از نظام بانکی، اخیرا بانک‌ها به طرق مختلف حتی اعلام بر روی دستگاه‌های خودپرداز نسبت به مراجعه سریعتر دارندگان آنها برای تعیین تکلیف اولتیماتوم دادند؛ مسئله حائز اهمیتی که به اعتقاد برخی کارشناسان می‌تواند راهی برای سوء استفاده‌های بانکی باشد.