kayhan.ir

کد خبر: ۵۲۴۶۷
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۵
هشدار یک مقام کاخ سفید

سرنوشت دلار به توافق هسته‌ای با ایران گره خورده است

مشاور امنیت ملی معاون رئیس جمهور آمریکا هشدار داد چنانچه توافق وین رد شود، دلار دیگر ارز اصلی مبادلات جهانی نخواهد بود.

به گزارش تسنیم، کالین کال مشاور امنیت ملی جو بایدن معاون رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه با اسپاتنیک، تصریح کرد: اگر کنگره توافقنامه هسته‌ای ایران را رد کند، اعضای جامعه بین‌المللی سعی خواهند کرد تا مبادلات خود را خارج از سیستم مالی آمریکا انجام دهند.
کال در ادامه افزود: نگرانی کلی این است که برخی کشورها ممکن است از انجام مبادلات خود از طریق سیستم مالی آمریکا خودداری کنند، اگر ما به تهدید خود در این خصوص ادامه دهیم که اگر بخواهید با ما همکاری تجاری داشته باشید، پس نباید با هیچ کشور دیگری همکاری کنید.
هشدار به سوئیس
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به برداشته شدن تحریم‌های ایران از سوی سوئیس می‌گوید که تحریم‌های ثانویه ایران هنوز پابرجاست و برجام اجرایی نشده و اگر سوئیسی‌ها تحریم‌ها را نقض کنند، با آنها برخورد قانونی خواهد شد.
به گزارش فارس، تونر ابتدا در واکنش به برداشته شدن تحریم‌های ایران از سوی سوئیس می‌گوید که تحریم‌های ثانویه ایران هنوز پابرجاست و برجام اجرایی نشده و اگر سوئیسی‌ها تحریم‌ها را نقض کنند، با آنها برخورد قانونی خواهد شد.
باید مجدداً به میز مذاکره با ایران بازگردیم
«تام رید» نماینده جمهوری‌خواه کنگره آمریکا روز چهارشنبه در مصاحبه با شبکه «10 ان بی‌سی» ضمن اعلام مخالفت با توافق هسته‌ای ایران و 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) گفت: همانطور که توافق را خواندم به این مسئله رسیدم که هیچ توجهی به مسئله اساسی نشده است و آن مسئله یک ایران هسته‌‌ای است. کل این نقل قول که رئیس‌جمهور آمریکا مطرح کرده و گفته که گزینه بین جنگ و مذاکره است، یک نقل قول اشتباه است.
رد توافق هسته‌ای در کنگره هزینه بالایی خواهد داشت
جک لو وزیر خزانه‌داری آمریکا طی یادداشتی در روزنامه نیویورک تایمز گفت که رد توافق هسته‌ای در کنگره آمریکا هزینه بالایی برای آمریکا در برخواهد داشت.
وی در مطلبی با عنوان «بهای سنگین رد کردن توافق هسته‌ای با ایران» نوشت که با این توافق راهکاری بلند‌مدت برای یکی از تهدید‌های زمان مطرح می‌شود.چرا که بدون این توافق، ایران در فاصله 90 روز می‌تواند به بمب هسته‌ای دسترسی داشته باشد و به وسیله توافق مدت زمان گریز برای ایران 4 برابر افزایش خواهد یافت.
سوئیس با رفع تحریم‌ها، در مسابقه ورود به بازار ایران گوی سبقت را از آمریکا و اروپا ربود
تحلیلگران می‌گویند اقدام روز پنجشنبه (۲۲ مرداد) دولت سوئیس در رفع تحریم‌های ضد ایرانی، اگرچه در ابتدا اثراتی فراتر از تبعات نمادین ندارد، در نهایت می‌تواند به نفع شرکت‌های این کشور تمام شود.
رد توافق وظیفه اخلاقی است!
نخست‌وزیر تنها رژیم دارنده سلاح‌های هسته‌ای در خاورمیانه در دیدار با قانونگذاران هر دو حزب آمریکا، رد نتایج پایانی مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ در کنگره را «وظیفه اخلاقی» آنها دانسته است.
«بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر تنها رژیم دارنده سلاح‌های هسته‌ای در منطقه خاورمیانه در هفته جاری با دو هیئت نمایندگان هر دو حزب کنگره آمریکا دیدار و با آنها درباره رد نتایج پایانی مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 رایزنی کرده است.
روزنامه صهیونیستی «تایمز اسرائیل» از قول منابع آگاه به این دیدارها روز پنجشنبه گزارش داد نتانیاهو در این دیدارها که در دفترش در قدس اشغالی انجام شده رد توافق ایران را «وظیفه اخلاقی» خوانده است.
نامه کری به ۳ کشور اروپایی‌
«بلومبرگ ویو» خبر داد به درخواست وزرای خارجه انگلیس، آلمان و فرانسه، جان کری نامه‌ای به آنها داده که در آن آمده وزارت خزانه‌داری آمریکا با این ۳ کشور در قبال سرمایه‌گذاری‌ها در ایران پس از رفع تحریم‌ها مشورت و همکاری می‌کند.
در این گزارش آمده است: «وقتی لغو بسیاری از تحریم‌های ایران شروع شود، وزارت خزانه‌داری آمریکا بانک‌ها، شرکتهای بیمه و دیگر شرکتها و نهادها را درباره قوانین جدید(در قبال ایران) آگاه خواهند ساخت».
تهدید آژانس
«لیندسی گراهام»، سناتور جمهوری‌خواه در ادامه لفاظی‌های تهدیدآمیز قانونگذاران آمریکایی، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به قطع کمک‌های مالی، در صورت عدم تحویل توافقنامه محرمانه ایران و آژانس به کنگره آمریکا تهدید کرد.
ردپای غول‌های مالی در بازی کنگره و کاخ سفید
نیویورک‌تایمز گزارش کرد که هم‌اکنون که رأی گیری درباره توافق هسته‌ای ایران و 1+5 در کنگره نزدیک می‌شود، مبارزه در این خصوص در حال گسترش است. به طوری‌که ده‌ها میلیون دلار صرف کمپین‌های تبلیغاتی می‌شود و بسیاری از سرمایه‌گذاران و حامیان مالی، دسترسی خود را به دموکرات‌های مردد درباره توافق هسته‌ای ایران افزایش داده‌اند.
در بین این حامیان بزرگ مالی، «جورج سوروس» و «هیم سابان» در یک طرف قرار دارند و در مقابل آنها «پائول سینگر» و «شلدون آدلسون» میلیاردر یهودی آمریکا قرار دارد که سرمایه‌ زیادی را علیه توافق هسته‌ای ایران هزینه کرده است.
خیلی از برجام راضی هستیم
«آلن ایر» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره مخالفتها در کنگره با برجام گفت: «برخی از مخالفتها ناشی از عدم اطلاعات کافی و برخی دیگر از مخالفتها با اهداف جناحی و سیاسی است».
نابودی برجام توسط کنگره یعنی فاجعه برای نفوذ آمریکا در جهان
یک روزنامه آمریکایی به کنگره این کشور هشدار داد که «نابودی» برجام توسط این نهاد قانونگذاری به معنای «فاجعه» برای نفوذ و تاثیرگذاری جهانی واشنگتن خواهد بود.در صفحه نظرات «نیویورک تایمز» در مطلبی با عنوان «آقای اوباما این بحث‌ها را برای توافق هسته‌ای ایران استفاده کنید»، آمده است: «اگر کنگره توافق هسته‌ای ایران را از بین ببرد، این موضوع فاجعه‌ای برای نفوذ و تاثیرگذاری آمریکا در جهان خواهد بود».
قانونگذاران آمریکایی به دنبال اخلال در «برجام» با تمدید ۱۰ ساله «قانون تحریم ایران»
یک پایگاه خبری آمریکایی، از مناقشه بین دولت آمریکا و قانونگذاران آمریکایی بر سر تمدید ده ساله «قانون تحریم‌های ایران» که سال ۲۰۱۶ منقضی می‌شود خبر داده است.
منتقدان توافق هسته‌ای ایران، از جمله «مارک کرک» و «باب منندز» قصد دارند آن را تمدید کنند. استدلال آنها این است که این اقدام منتقل‌کننده این پیام است که آمریکا برای «بازگشت خودکار تحریم‌ها» یا استفاده از «مکانیسم ماشه» مورد تصریح در «برجام» جدی است.
به زودی برای کار در «فردو» با ایرانی‌ها مذاکره می‌کنیم
به گزارش ایتارتاس، سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه و مذاکره‌کننده ارشد روسیه در مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 گفت: مسکو انتظار دارد تحریمها علیه ایران هرچه زودتر رفع شوند ولی در عین حال گفت که در صورت رفع تحریم‌ها، «توان تولیدی و صادراتی ایران مسئله‌ای نیست که طی چند ماه، به حالت سابق بازگردد.»
معاون لاوروف در ادامه به همکاری‌های هسته‌ای پساتحریمی ایران و روسیه پرداخت و ضمن اشاره به تغییر کاربری سایت فردو گفت: «نوسازی تأسیسات فردو، بخشی از توافق است و بر این اساس، چندین آبشار برای تولید ایزوتوپ، نوسازی خواهند شد و بقیه آبشارها هم مسدود خواهد شد.»
کنگره می‌تواند توافق هسته‌ای را بازنویسی کند!
به گزارش جام نیوز، در حالی که دولت ایران و آمریکا تاکید دارند که تنها گزینه‌های پیش روی مجلس ایران و کنگره آمریکا، قبول یکجای توافق و یا رد آن به صورت کامل است، روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» در خبری تحت عنوان «کنگره می‌تواند توافق ایران را بازنویسی کند» نوشته است: «هیچ چیز غیرعادی در رابطه با تغییر و بازنویسی توافق توسط کنگره وجود ندارد. سنا تا کنون خواستار اعمال تغییر در بیش از 200 معاهده که برای تایید در اختیار آن قرار گرفته، شده است.»
ایران گناهکار است، مگر خلافش ثابت شود!
بلافاصله بعد از پایان مذاکرات ایران و 1+5 آنچه از محافل و رسانه‌های غربی به گوش رسیده است، ادعا در خصوص پایبند نبودن ایران بر سر تعهدات خود در برنامه جام اقدام مشترک است.  روزنامه آمریکایی «شیکاگو تریبیون» در خبری با عنوان «اگر ایران تقلب کند چه؟» نوشت: «حتی اگر کشورهای دیگر هم کنار بکشند، هیچ مهم نیست. چون اگر آژانس اختلافی با ایران پیدا کند، مسئله به شورایی متشکل از 7 کشور شامل آمریکا و اتحادیه اروپا می‌رود که هر کدام از آنها از عملکرد ایران راضی نباشند می‌توانند به شورای امنیت شکایت کنند.»
مخالف توافق، مطالعه کرد، موافق شد و استعفا داد!
«گری سیمور» رئیس نهادی که مخالف توافق هسته‌ای با ایران بود « نهاد اتحاد علیه ایران هسته‌ای»، از سمت خود استعفا داد. دلیل استعفای او این است که از مخالف توافق به موافق تبدیل شده است و دیگر نمی‌تواند مسئولیت این نهاد مخالف توافق را برعهده داشته باشد.
روزنامه نیویورک تایمز نوشته است گری سیمور مشاور پیشین باراک اوباما رئیس جمهوری ایالات متحده، اعلام کرده است که پس از مطالعه دقیق مفاد توافق به این نتیجه رسیده است که این توافق در راستای منافع ملی آمریکاست.
جاسوس‌ها، ایران را راستی‌آزمایی می‌کنند
مقام‌های اطلاعاتی آمریکا اعلام کرده‌اند که از توانایی خود برای راستی آزمایی پایبندی ایران به تعهدات خود در توافق جامع هسته‌ای اطمینان کافی دارند.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، مقام‌های سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سی.آی.ای، اعلام کرده‌اند که می‌توانند گزارش‌های ایران درباره تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای‌اش را، با درصد اطمینان زیادی، رد یا ثابت کنند.